Article de Marta Rojals

Troben sis peces de pintura romànica catalana extraviades fa més de cinquanta anys

  • Dos investigadors de la Universitat de Barcelona han descobert les obres en una col·lecció privada suïssa

VilaWeb
Símbol cristià d'un peix de Sant Llorenç d'Isavarre (fotografia: cedida a l'ACN per Juan Antonio Olañeta).
ACN
05.07.2023 - 13:07
Actualització: 05.07.2023 - 13:43

Dos investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) acaben de descobrir, en una col·lecció privada suïssa que vol mantenir l’anonimat, sis panells d’esglésies del Pirineu català. De quatre se n’havia perdut el rastre fa més de cinquanta anys; els altres dos eren inèdits per als historiadors. Els han descobert la catedràtica Milagros Guardia i el professor Juan Antonio Olañeta, investigadors del grup de recerca Ars Picta.

Una d’aquestes peces és una imatge de sant Gervasi que era original de Santa Maria de Cap d’Aran, una important església de la Vall d’Aran, bona part de les pintures de la qual es poden veure al museu The Cloisters de Nova York. Els altres tres panells trobats, dos apòstols i la representació del símbol cristià d’un peix, pertanyien a l’església de Sant Llorenç d’Isavarre.

D’aquestes quatre obres se’n conservaven imatges en el fons de l’Arxiu Mas de l’Institut Amatller d’Art Hispànic, però feia més de cinquanta anys que no se sabia on eren. En canvi, de les altres dues peces trobades, els historiadors de l’art no en coneixien l’existència. Es tracta de representacions dels símbols de sant Lluc i sant Marc —el bou i el lleó, respectivament— procedents de l’església de Sant Iscle i Santa Victòria de Surp.

El periple d’aquestes sis pintures es remunta al seu arrencament als anys quaranta a mans de Ramon Gudiol i a la posterior venda per iniciativa de l’antiquari Josep Bardolet. Va adquirir les obres el col·leccionista suís Arthur Wilhelm i als anys seixanta, després de morir-se, es van dipositar al Museu d’Art de Basilea, que no va identificar de quines esglésies procedien. Finalment, el 2008 van passar a formar part de la col·lecció privada en què es troben actualment.

Els investigadors de la UB van seguir la pista de les peces i van sol·licitar al Museu de Basilea si podien posar-los en contacte amb els propietaris. Un dia van rebre un correu en què se’ls oferia la possibilitat de veure i fotografiar les peces. “Poques vegades els especialistes tenim l’oportunitat de recuperar alguns d’aquests fills pròdigs, d’aquests trossos del nostre patrimoni dels quals s’havia perdut la pista, i més en aquest cas, que són peces que formen part d’alguns dels conjunts més afectats per la diàspora patrimonial”, han dit els investigadors de la UB.

Aquesta troballa s’ha publicat a la revista Lambard: estudis d’art medieval, de l’Institut d’Estudis Catalans. Aviat, els investigadors publicaran altres treballs amb què s’intentarà recompondre el conjunt de les pintures estudiades.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any