Sancionen el professor que va compartir l’examen d’història de la PAU abans d’hora

VilaWeb
05.06.2025 - 11:38
Actualització: 05.06.2025 - 12:01

La comissió encarregada del nomenament dels professors que formen part dels tribunals de la prova d’accés a la universitat (PAU) ha aprovat amb “caràcter urgent” l’anul·lació del nomenament, com a vocal-corrector, del professor d’Oriola que ahir va difondre un examen abans del temps estipulat.

Ahir al matí, a la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH), es va detectar l’actuació “incorrecta” d’un professor d’institut, membre d’un dels tribunals de la PAU –el del campus de les Saleses, situat a Oriola (Baix Segura)–, que va fer públiques les preguntes de l’examen d’història de l’estat espanyol minuts abans que es pogués fer oficialment.

Un cop començat un examen de la PAU, explica la comissió gestora, hi ha un marge de 45 minuts perquè un estudiant pugui entrar a l’aula corresponent i fer l’examen, encara que arribi amb un cert retard. Aquest mateix marge de temps és el que es fixa perquè les preguntes de la prova es puguin fer públiques. És també passats 45 minuts de l’inici quan es lliuren els originals dels exàmens als professors acompanyants de cada centre educatiu.

La Universitat Miguel Hernández va fer una “investigació ràpida” dels fets, ha identificat el professor, i ha confirmat que havia enviat fotografies de l’examen a les 12.11 per Telegram a un determinat grup de persones. El moment en què l’examen es podia fer públic era a les 12.30, atès que havia començat a les 11.45.

La comissió va fer ahir una reunió d’urgència per una “greu irresponsabilitat i actuació incorrecta” d’aquest professor, i en què es va acordar d’anul·lar-ne el nomenament com a vocal-corrector. La comissió lamenta “la inquietud generada” entre alumnes i professors.

Tanmateix, asseguren que aquesta difusió “no va causar cap problema en el desenvolupament de l’examen, perquè tot l’alumnat en aquell moment ja estava fent la prova a les aules”. Així doncs, insisteixen que l’examen és “plenament vàlid i no cal repetir-lo”.

“Manca de respecte”

En la mateixa línia, el vice-rector d’Estudiants i Coordinació de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, José Juan López Espín, ja va criticar ahir la irresponsabilitat i “manca de respecte” del docent.

En declaracions a Europa Press, López Espín va enviar un missatge de tranquil·litat als alumnes, “perquè no cal repetir” la prova.

El representant de la universitat va afegir que no s’havia de repetir l’examen perquè no hi havia hagut cap filtració, ja que “ningú no el tenia abans de l’hora establerta” i els alumnes “ja eren dins de l’aula i feia vint minuts que el feien” quan el professor va enviar la fotografia.

obres
actors
  • Universitat Miguel Hernández d'Elx (UMH)
  • Comissió gestora de nomenaments dels tribunals de la PAU
  • José Juan López Espín
  • Europa Press
llocs
  • Elx
  • Oriola
  • Baix Segura
  • Comunitat Valenciana
  • Espanya
esdeveniments
  • Difusió de les preguntes de la PAU abans de l'hora oficial
  • Anul·lació del nomenament del professor com a vocal-corrector
  • Reunió d'urgència de la comissió gestora
temes
  • Educació
  • Educació universitària
  • Subtemes:
subtemes
  • PAU: integritat i seguretat de l'examen
  • Difusió d'exàmens i filtracions
  • Ètica i responsabilitat docent
  • Investigació judicial
VilaWeb ja ha explicat com la crisi de confiança en les institucions valencianes s’ha accentuat arran de la gestió de la gota freda, amb les víctimes reclamant 58 milions d’euros a la Generalitat i a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer per danys no indemnitzats . En aquest context, la sanció al professor que va avançar l’examen d’història de la PAU s’afegeix a un clima de sospita sobre protocols i responsabilitats, semblant al que envolta Carlos Mazón, amb el PP ajornant el congrés al País Valencià per evitar el debat intern sobre el seu lideratge , i amb la investigació judicial que destapa retards greus en l’avís d’emergència Es-Alert .

Per una visió més àmplia de la crisi reputacional que tenalla el País Valencià, es pot observar com la pressió social i política supera l’àmbit acadèmic i arriba fins a Europa, amb el PP europeu mantenint el congrés de València malgrat el temor a les protestes per la gestió de Mazón . Alhora, la politització de l’espai universitari i la capacitat de resposta dels estudiants es fa visible en episodis com l’oposició a l’ultra Vito Quiles a la Universitat d’Alacant , que reforcen el debat sobre la responsabilitat pública de docents, institucions i actors polítics.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor