Renfe, Adif… Sense poder no es pot canviar la vida de la gent

  • Renfe i Adif ens humilien perquè ells tenen el poder, són part del poder, i nosaltres no som capaços de canviar res, per més anys que passen, perquè nosaltres, les nostres institucions, no en tenim gens, de poder

Vicent Partal
03.05.2023 - 21:40
Actualització: 03.05.2023 - 22:53
VilaWeb
Gent esperant a l'andana de Castelldefels (Baix Llobregat), ahir (fotografia: Àlex Recolons).

La veritat és que ve un punt que ja no saps ni què dir ni què fer. Fa dècades que Renfe i Adif, i el govern espanyol, es burlen de la gent tant a Barcelona com a València, tant al Principat com al País Valencià. Ens condemnen a un servei infame de transport públic de rodalia que té una incidència negativa i greu sobre la nostra vida. I quan dic greu no exagere. Desenes de milers de persones cada dia perden hores valuoses havent de viatjar en condicions inacceptables per arribar a casa o a la faena. O tenen ensurts amb trens aturats en túnels, retards d’hores, combois que no arriben. I encara més i encara pitjor: hi ha gent que mor. Fa una setmana justa una xiqueta de dinou anys va ser envestida al pas a nivell d’Alfafar, en què, d’ençà de fa quaranta anys, han mort més de cent persones, tres de les quals des de l’estiu passat. Poc dies abans, el 20 d’abril, un home també morí atropellat al pas a nivell de Montcada i Reixac. Era la mort número 179 en aquell punt.

La indignació ciutadana amb aquest mal servei s’ha fet visible unes quantes voltes. Amb mobilitzacions dins els trens mateix, com passa de fa temps al tren de rodalia de València o en manifestacions al carrer, com ha passat a Barcelona. I el cas és que polítics de tots els colors han promès, especialment quan s’acosten les eleccions, d’arreglar-ho, això. Però a hores d’ara és evident que no tenen la capacitat de fer res. L’any 2016, concretament el 26 d’octubre d’aquell any, cent setanta batlles, representants polítics, sindicals, empresarials i de la societat civil van exigir a Barcelona, en un acte al Palau de la Generalitat, el traspàs definitiu de la infrastructura ferroviària de l’estat espanyol a Catalunya per a poder prestar als ciutadans “un servei digne”. De polítics, a la fotografia, hi havia el president Puigdemont, el vice-president Junqueras, la batllessa Ada Colau, la presidenta socialista de la Diputació, Núria Marín, o Dolors Sabaté, de la CUP, aleshores batllessa de Badalona. Més unitat, impossible, per tant. I què s’ha aconseguit? Res. Tots plegats no han estat capaços d’aconseguir res de res. Fa poques hores ha tornat a espatllar-se la R2 i el servei s’ha tornat a col·lapsar; un Euromed de cada tres no arriba a l’hora; els trens de mitjana distància són un drama; les terres de l’Ebre, les comarques centrals valencianes o el pla de Lleida estan deixats de la mà de Déu; i fins i tot els AVE, la joia de la corona de Renfe, ja també fallen i funcionen malament. La situació és insostenible, però no hi ha res a fer.

I no hi ha res a fer perquè per a canviar les coses has de tenir poder i les dues Generalitats, simplement, no en tenen. I hi ha poques coses que siguen més clares i evidents que la impotència absoluta dels nostres polítics davant la burla permanent –i que ja fa dècades que dura– del duet nacional espanyol del transport ferroviari.

No és, per tant, tan sols una qüestió de la diferència d’inversió entre la rodalia de Madrid i la rodalia de Barcelona o, més escandalós encara, de València. Ni la cosa se cenyeix a l’incompliment repetit de les promeses que ritualment es fan –com ahir en vam tornar a sentir, sabent tots que ens mentien a la cara i que tot era comèdia electoral. No. Això és una qüestió de poder. Purament i simple. Ens humilien perquè ells tenen el poder, són el poder, i nosaltres no som capaços de canviar res per més anys que passen, perquè nosaltres no en tenim gens, de poder. Un paper, un decret, una llei, signats per les institucions autonòmiques, mane qui mane, són una broma, i Renfe i Adif ho saben. Saben que poden incomplir, saben que poden fer el sord, saben que poden burlar-se del conseller de torn i fotre’s del president. Perquè el poder de veritat els empara a ells i la seua política. Per aquesta raó, l’única solució del problema és que el poder canvie de mans. Amb la independència.

 

PS1. Passades les deu de la nit, per tant després d’enviar l’editorial als subscriptors, ha arribat la confirmació que la JEC li retira a la presidenta del Parlament, Laura Borràs, el seu escó, cosa que equival a la pèrdua de la seua condició de presidenta.

PS2. Avui comencem les entrevistes als candidats a les moltes eleccions que es faran a final de mes: Generalitat Valenciana, Parlament Balear, consells insulars, ajuntaments de tota mena. En el cas de les eleccions a la ciutat de Barcelona, les entrevistes formen part del pòdcast Santa Eulàlia d’Ot Bou, i les podeu llegir i veure també en vídeo. El primer convidat és el cap de llista del PP, Daniel Sirera, que diu: “El pitjor candidat és, segurament, Xavier Trias.”

 

La nostra feina és ajudar els nostres lectors a pensar i interpretar la realitat que vivim i això ho fem honradament i sense límits ni fronteres. Si ho voleu, i podeu, us demanem que us feu subscriptors de VilaWeb.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
03.05.2023  ·  21:55

La burla és tan gran, que quan jo estudiava a València, a finals dels setanta, el rodalies hi arribava, des de Vila-real en una hora. (amb només una via). I ara, triga hora i quart, amb dues vies. Els retards, espanyols. Només hi ha una solució i tothom l sabem. Ells també. Per això fan el que fan.

Xavier Clèries
Xavier Clèries
03.05.2023  ·  22:11

Davant un estat prepotent, mentider, estafador, maltractador i incomplidor només hi ha una sortida, independitzar-se’n.

Josep Maria Boixareu
Josep Maria Boixareu
03.05.2023  ·  22:20

L’única solució, l’estat propi, la independència

Alfons Nadal
Alfons Nadal
03.05.2023  ·  22:49

L’espoli es tant gran que no es pot amagar, només maquillar amb portes giratòries i preses de pèl. Marxem.

Roser Bravo
Roser Bravo
03.05.2023  ·  22:50

Quan el Governant al qual votem no té poder per a donar-nos el mínim en infraestructures i a sobre ens demana que anem a votar-lo per a que pugui formar part de l’altre Govern fora de la nostra Catalunya, el qual, res de bó deixa que ens toqui, només es pot tenir una resposta a l’efecte… Pel Govern català votar NUL i per l’altre, no participar i si te vist, no m’en recordo!!!! Sincerament, no conec altra resposta.

Antoni Soler
Antoni Soler
03.05.2023  ·  23:00

Si,la solució és ser independent,ara bé, això com es fa?

Jaume Bonet
Jaume Bonet
03.05.2023  ·  23:09

Dp’això ja en fa més de 300 anys, que dura
1936.-«Transformaremos Madrid en un vergel, Bilbao en una gran fábrica y Barcelona en un inmenso solar. ¿El problema de Cataluña? Resolución facilísima: ¡Se exterminan a todos los catalanes! Es una cuestión de tiempo». (Gonzalo Queipo de Llano, general d’en Franco…, 1936).
https://twitter.com/jaumemoll/status/1618254881093193728?s=20&t=UqhhF0cLPzyIxXSJmXNOAg Duque de Feria a Felip IV sobre el Rosselló (1.659)
1624 “…hallándose V M con esta fuerza que dije, ir en persona como para visitar el reino… y hacer que se ocasione algún tumulto popular grande, y con este pretexto meter a la gente, y…, como por nueva conquista, asentar y disponer las leyes en conformidad de las de Castilla” (Memorial del Conde Duque de Olivares a Felipe IV)
https://twitter.com/jaumemoll/status/1465041362231992330?s=20
El virrei de Catalunya, Duque de Feria, adreça un escrit l’any 1629 al rei Felip IV aconsellant-li separar el Rosselló de Catalunya: “(…) sería una gran pérdida para ellos la división, porqué sólo ella enflaquecía todas las causas que tienen a los catalanes tan confiados y sobre si; porque por este medio se reducía la provincia a ser menos extendida, a ser de menos gente y cantidad de hacienda”.(Arxiu Reial de Barcelona, Corona d’Aragó, lligall 276, document 71). Així, el 1659, pel Tractat dels Pirineus, es va cedir a la monarquia francesa el Rosselló, el Vallespir, el Conflent, el Capcir i mitja Cerdanya.

Jaume Riu
Jaume Riu
03.05.2023  ·  23:15

GEOPOLÍTICA PROSCRITA
Renfe i Adif són la part domèstica més sensible del problema, però el nus de la qüestió és el boicot d’Espanya a una línia ferroviària que uneixi Algesires amb València, amb Barcelona i, sobretot, amb La Haia, per comunicar la Europa Central amb Àfrica a través de Gibraltar, i amb Àsia per Barcelona i el Canal de Suez.
Sense el Corredor Mediterrani resulta que el comerç asiàtic arriba a La Haia per mar i s’allarga 10.000 km tant a l’anada com a la tornada. És un desastre estratègic de dimensions colossals.
En una mostra del seu genocidi cultural i econòmic contra Catalunya, volen impedir que a Barcelona hi hagi un port modal estratègic, de caràcter determinant per Europa i, com diu Partal, nosaltres no tenim poder per decidir-ho.
Només per aquest motiu, ja tenim prou argument per declarar la independència i marxar d’un regne d’Espanya que en la seva dèria incorregible també vol imposar contra natura un model de geopolítica proscrita.
PS. Van caient els darrers decorats que s’aguantaven amb pinces i la JEC ha sobreactuat més enllà de les seves competències perquè fa uns minuts li ha retirat l’escó a Laura Borràs, amb tot el que això comportarà.
Potser és un moment oportú per trencar la baralla.

jaume vall
jaume vall
03.05.2023  ·  23:20

El que està fent ara mateix ERC, gestionant tan malament els “problemes reals de la gent”, el darrer exemple és la externalització de les oposicions a funcionariat, és un mal immens a la causa.
A més a més de fer patir milers de catalans innecessàriament, desprestigia una autoritat moral, certa, guanyada a pols durant molt de temps, que assegurava que els catalans fem millor les coses, i un país independent funcionaria millor que una autonomia depenent de l’estat espanyol.
Però la incompetència dels darrers anys, i l’anterior, sigui mossos, sigui funció pública, sigui desunió, sigui gestió maldestre sobre JJOO hivern, sobre esgarrapar “peix al cove”, tota aquesta incompareixència, dona carnassa als contraris a la independència : “Tampoc ho fareu millor”, ens poden dir.
Pot ser que els d’ERC, ho facin expressament per acabar d’enfonsar les raons per a la independència? Segurament, no. Però ho sembla.

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
03.05.2023  ·  23:31

No hauríem d’estar, ara mateix, mumtant un pollastre de primera? Com hem arribat a aquest punt de tantsemenfotisme?
En resposta al sr. Antoni Soler, 23:00: es fa amb intel.ligència, coratge, determinacio, fermesa. I en allò relatiu a l’estratègia a seguir, cal preguntar el sr. Aragonès, qui es va presentar a la investidura dient que venia a culminar el procés d’independència. Ell i el seu govern son qui ha de dir com se’n fa, en lloc de centrifugar-nos la seva responsabilitat. I si no en saben, no en volen, o no se’n veuen amb cor, que pleguin.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
03.05.2023  ·  23:35

Perdoneu-me el meu autisme habitual dels meus comentaris.

Efectivament, ens cal “poder d’estat propi”.

Aquesta nit, tanmateix em mou que, arran de la seua manca de visualització, espurneja l’exculpació que han fet Neus Truyol.

L’objectiu dels malfactors aconseguit: aturar-la i desplaçar-la.

I, de seguida, m’ha vingut al cap el trident de dones valentes que tenim.

Amb tots els claroscurs que vulgueu, però hi són.

Recordareu aquella cançó d’En Raimon que feia així:

“….qui em rescabalarà de tot això…”

Qui ens rescabalarà de la faena per la qual van estar elegides aquestes tres heroïnes, que per portar a cap les promeses per les quals els vam votar i estaven acomplint, i els lobbies afectats van apartar d’enmig:

@Neustru @Monicaoltra i @LauraBorras

Comencem a fer sal i ens convertim en una Confederació a l’estil de l’Helvètica i fem la partida amb poder propi i cartes pròpies, o continuem amb aquesta paròdia tràgica?

Josep Blesa (València)

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
03.05.2023  ·  23:39

Una manera de demostrar poder és humiliar els súbdits. Així s’enteren de qui és qui mana. Encara que aquest que fa veure que mana, no mani res…o poca cosa, si humilia els súbdits sembla que mana més.
L’escàndol del sistema ferroviari de rodalies, el dels pobres, és un bon exemple de tot això.
Fixeu-vos que hi ha controls de seguretat per pujar als AVE i a Rodalies no.
Pregunta: en quin dels dos sistemes es van produir els atemptats d’Atocha?.
Made in Spain.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
04.05.2023  ·  00:28

La pandèmia ens va aturar. Jo crec que amb tan maltracte ens tornarem a posar en marxa. Però potser que aquesta vegada no fem espectacles de ball, no arreglen res. I en el cas concret de RENFE, ja triguem a muntar-ne una. Les independències no ocorren màgicament.

Núria Castells
Núria Castells
04.05.2023  ·  00:35

Voldria matisar això que que els “nostres” polítics no tenen poder. Més exacte seria dir que podrien tenir-ne però no el volen. Perquè no són capaços d’exercir-lo.

M’explico. L’any 2007, a Barcelona, i convocada per institucions i representants de la societat civil, sota el paraigües de la Plataforma pel Dret de Decidir, PDD, va tenir lloc una enorme manifestació exigint infraestructures dignes i eficients, la gestió dels impostos dels catalans i la publicació de les balances fiscals. Van assistir-hi centenars de milers de persones.
M’estaré de recordar com va acabar la PDD. Perquè vull posar l’accent en “la gent” i no en els dirigents d’entitats ni en els polítics. El poder podia ser-hi perquè… LA FORÇA HI ERA. La gent hi era.

Cal recordar tot el que va seguir?
Consultes populars, mobilitzacions cada cop més nombroses, organització de l’ANC… Un procés d’apoderament progressiu que va culminar l’1-O del 2017. El poder podia ser-hi perquè LA FORÇA HI ERA.

Allò que no hi era, ni hi ha, és el coratge de fer-la servir per part dels “nostres dirigents” (escrit entre cometes perquè ni són dirigents ni són nostres, vist que no treballen pas per nosaltres).
Aquests polítics que prefereixen ajupir el cap davant de l’estat i vendre el país a canvi d’anar fent, ELLS, la viu-viu.
Tenien a les mans la força de la gent i ni la van (saber) fer servir ni ho faran ara. Ni mai. El poder els fa por.
Allò que van fer, per vergonya seva, va ser desmobilitzar i enfrontar. Destruir-la, la força. Fugir del poder.

És una evidència contrastada, doncs, que aquests polítics no portaran Catalunya a un millor nivell de benestar, democràcia i llibertat. Tenen por. O són venals. O totes dues coses. Cadascun s’ho sabrà.

Als ciutadans només pot salvar-nos adquirir una major capacitat (auto)crítica i mirar-nos la veritat a la cara. Políticament, hem estat un poble enormement ingenu del qual s’han aprofitat o, en tot cas, al qual han defraudat, uns polítics que la història jutjarà.
Uns polítics que, com deia fa pocs dies Carles Boix, en una entrevista a Vilaweb,
no s’entén que encara pretenguin governar… i que governin! Això, no passaria enlloc.

Tenim moltes conteses electorals al davant. I sento a dir a molta gent que no votarà. Aquesta reacció em sembla comprensible però poc eficaç. El que cal, penso, és expressar el nostre rebuig. Votar i apartar qui ha malbaratat la força i no és capaç d’exercir el poder. Assumir d’una vegada que la política (neo)autonomista és, només, una coartada per als polítics i els partits. Que sense enfrontar-nos a l’estat no podrem construir mai un bon país.
Que exigim, no mentides ni manipulacions ni PLORS, de part dels polítics, sinó ACCIONS. (I no se’n veu ni una dirigida a apoderar Catalunya; només es veu submissió).
Que no votarem més a qui va malbaratar la força del poble… i la vol seguir malbaratant.
Foc nou, si us plau!
Sortim de la roda del hàmster.

Pau Capdevila
Pau Capdevila
04.05.2023  ·  00:57

A part de poder cal tenir solvencia. I després de lo de les oposicions, poso en dubte que es gestioni qualsevol cosa millor des de la proximitat per la simple regla que es impossible fer-ho pitjor que els espanyols

Miquel M.Matas
Miquel M.Matas
04.05.2023  ·  01:12

Abans del procés si que en tenien, poc o molt o una mica però en tenien.

Josep Goula
Josep Goula
04.05.2023  ·  04:40

Ens han destruït, des-de que tinc consciència , soc octogenària, penso q Catalunya està més submesa i desprestigiada que mai, abans teníem esperança, ara ni aixó. Els catalans no votem a Colaus ni tampoc ho faríem a paràsits com els que hi han al nostre gobern, si no estéssim asimilats i acovardits, justificadament, per l’estat espanyol.
No hi ha altre solució que l’independencia, per assolir-la, hem de recuperar autoestima i perseverar en tots els àmbits, sense pausa per incomodar a l’’ estat espanyol i fer fora del poder polític a tote aquesta colla de paràsits del gobern. Sè que no he aportat res que els catalans no sàpigan però al menys me quedat més tranquil, pero per poca estona, eh.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
04.05.2023  ·  05:53

Només tenim un camí, la mobilització contínua. Ja tardem, preparem-la i deixem de repetir evidències. I ara, cap vot pels tres partidets de la butaca que viuen d´esquena al poble.

Matilde Font
Matilde Font
04.05.2023  ·  06:22

“L’única solució del problema és que el poder canvie de mans. Amb la independència.”
Res més a afegir perquè aquesta és la realitat per solucionar tantes deficiències a tots els nivells: viari, infraestructures, educació, sanitat…

Jordi Peiró
Jordi Peiró
04.05.2023  ·  06:52

Bon dia,
Completa,ent d’acord però, tot això no seria possible sense l’ajut dels partits auto-anomenats independentistes catalans. Sense ells Espanya seria ingovernable des q es a aprovar l’estatut i aquest mateixos q tenen els vots indepes donen estabilitat a qui ens maltracta sistemàticament.

Agustí Delgado
Agustí Delgado
04.05.2023  ·  06:53

Exacte. Així com no hi ha millor mètode per mantenir la gent engabiada que fer-los creure que són lliures, no hi ha millor sistema per manipular-nos que fer-nos creure que tenim un “govern” i una “autonomia”.

Albert Ventura
Albert Ventura
04.05.2023  ·  06:57

Em permet recordar-li que la majoria dels que pateixen aquests inconvenients viuen a pobles on tota la vida han votat socialista i quan han pogut ho han fet majoritariament per C’s i ja veura on es votara, mes que en lloc, a Vox a les properes?. Sarna con gusto, no pica, que diuen ells.

Francesc Rosés
Francesc Rosés
04.05.2023  ·  07:25

Totalment d’acord amb el gruix dels comentaris que apunten al menyspreu de l’estat espanyol envers Catalunya i València (realitat aquesta que no conec prou bé) i a la manca de poder real de les respectives administracions.

Però atribuir tots els mals de Catalunya a la manca de poder de la nostra administració i a la prepotència d’Espanya no m’acaba de quadrar. Hi ha una responsabilitat important dels nostres polítics i, especialment, dels que estan al Govern. La seva inutilitat és tan gran que no saben organitzar unes oposicions ni determinar (ja no dic executar) unes mesures per fer front a una sequera important. Els nostres partits estan col·locant inútils a llocs de responsabilitat a una velocitat que espanta.

La independència podria acabar amb l’excusa de no disposar de poder real, però això no resoldria del tot el problema de la inutilitat dels nostres polítics. Tindríem diners per prendre mesures contra la sequera, però no tindríem mesures per aplicar perquè els nostres polítics no en proposen o les que proposen són clarament absurdes.

Si el poble no exerceix una crítica ferotge a l’acció de govern que obligui els nostres polítics a canviar la dinàmica actual, no ens en sortirem.

Per tant, independència per tenir el poder real i els recursos i supervisió ciutadana estreta dels nostres governants. Una cosa sense l’altra, no funciona.

Roger Puig
Roger Puig
04.05.2023  ·  07:39

Cal tornar sens falta a la via de la confrontació, ja està bé de deixar que se’ns pixin a la boca i donar les gràcies.

Carme Tulleuda
Carme Tulleuda
04.05.2023  ·  07:49

Com diuen alguns comentaristes: amb el poder no n’hi ha prou.
El poder és necessari per prendre decisions però les decisions han de ser les correctes i han d’anar a la rel del problema. El fet de disposar d’un pressupost sobirà no és suficient. S’ha de saber aplicar i, per tant, tenir uns bons gestors de la cosa pública.
Que ens pensem que en una Catalunya independent, la substitució de la llengua catalana pel castellà és frenarà i es revertirà (per exemple)?
Per a que això sigui possible, s’ha de fer unes polítiques determinades.
Per molt independents que siguem, els “problemes” que tenim no deixaran d’existir automàticament.

Carles Serra
Carles Serra
04.05.2023  ·  07:56

Gràcies Sr. Jaume Bonet 23:09 per la seva aportació històrica de lo que representa por derechos de conquista.
Faltaria ampliar la informació de lo que va dir un “ilustre” espaÑol, hay que llenar Catalunya de espaÑoles para que arraiga el sentimento espaÑol.
Per això tenim en Sirera, Carrizosa, Marín i així la llista és llarguíssima, com també és llarguíssima la llista de catalanets i catalanetes botiflers i col.laboracionistes amb el botxi, eh!!! Judes Junqueres, Illa, Vilagrà………..
Entre una cosa i l’altra, per això portem més de 300 anys de colonització i espera.

Vicent Loscos
Vicent Loscos
04.05.2023  ·  08:04

Resumint, és el que ja deia el gran Capri fa molts anys: RENFE vol dir “RES a FER”.

Marc Mateos
Marc Mateos
04.05.2023  ·  08:09

El llamp que diuen que ha malmès la instal•lació se’n diu Ecspanya, capital Mierdiz.
I cau cada dia sobre Catalunya.
//*//

Pep Agulló
Pep Agulló
04.05.2023  ·  08:09

L’editorial a cavall de l’obvietat.

Ep, que el poder canviï de mans, vol dir combatre als que no ho volen…Aquí no hi ha truc…

Carme Perello
Carme Perello
04.05.2023  ·  08:26

Som la República bananera d’Ezpaña, el cementeri de les deixalles, de les cagades ezpañoles.
Tan costa canviar el xip dels polítics catalans?
Evidentment, ja ho hem vist que cost moooolt car, i es podia intuir que ens humiliarien i ens violentarien….és l’única modus operandis que coneix Ezpaña.
El que no ens esperàvem era la traició interna i, que encara continua……
No us agenolleus més…..
FOTEU-LI’S d’una vegada el PODER¡¡¡
Sense Ell, NO SEREM MAI RES, i per alliberar-nos, Ezpaña us ha ensenyat que ells no dialoguen.
Vosaltres…govern de la Generalitat, ho sabeu perfectament.
No ens tracteu de Capsigrays¡¡¡

Joan Cuscó
Joan Cuscó
04.05.2023  ·  08:32

Però molta gent continua votant PSC- PSOE, PP, Comuns…
Cal explicar bé i fer pedagogia del perquè vam votar i guanyar la Independència.

Rai Escalé
Rai Escalé
04.05.2023  ·  08:36

Ahir vaig anar i tornar de Valls a Barcelona en tren. Tres hores i deu per anar i gairebé cinc per tornar. Són uns vuitanta km. Això si, amb abonament gratuït, però viatjant dret en un tren de mitja distància. Perquè regalar bitllets si, però sense posar més vagons. Ara és habitual viatjar-hi dret. Vergonyós. Avui la meva dona ha de pujar a Barcelona, hi anirà des de l’estació del Camp de Tarragona, el doble de lluny de casa, en Ave, a 50€ el viatge.
Ens estan prenent el pèl i trinxant el país.

Jordi Torres
Jordi Torres
04.05.2023  ·  09:04

Ells tenen el poder però també tenen estratègia.

La política de desinversió que de fa segles practica l’estat espanyol busca evitar que ens enfortim més enllà de la seva capacitat per controlar-nos. Una regió pobra i mancada d’autoestima produeix menys recursos, però també és molt menys perillosa (pel colonitzador paràsit) que un país cohesionat i pròsper. Per això el corredor mediterrani ha estat sempre boicotejat des de Madrid. Per això, a l’entrevista que fa VilaWeb al Sr. Sirera, aquesta llumenera del PP que es presenta a l’alcaldia de Barcelona, el polític unionista diu que el català i el valencià són dues llengües que s’assemblen molt i que els països catalans són una entelèquia imperialista. I es queda tan ample. Aquesta ximpleria no és fruit de la ignorància, és fruit de l’estratègia.

Nosaltres no tenim el poder, d’acord, però hauríem de tenir una estratègia per a disputar-los aquest poder.

Albert Miret
Albert Miret
04.05.2023  ·  09:07

És obvi que fan el que poden per a fer-nos la vida impossible. Vam tenir la desvergonya de demostrar al món que Catalunya no és espanya, i ara ells intenten demostrar que Catalunya no és res sense espanya. Ho fan per tots els mitjans. Emportant-se empreses cap a Madrid, bancs, insultant-nos i humiliant-nos al Parlament de la Unió Europea amb tota mena de mentides que la UE els compra, Facilitant il·legalment la implantació d’empreses a madrit oferint-se sense impostos. Veient amb bons ulls els sabotatges i les gamberrades diàries que fan als nostres mitjans de transport, fent que totes les flotes de camions espanyols vinguin a passar per l’AP7 que vam pagar nosaltres quatre-centes vegades més del que valia i que ara destrossen diàriament els seus camions d’alt tonatge. Impedint per tots els mitjans que usem la nostra llengua i enviant-nos emigrants amb autobusos diaris cap a Catalunya. Robant-nos mils de milions cada any, impedint-nos el manteniment de les infraestructures i la construcció de noves que són necessàries. Fan això, ho han fet des de fa anys i no pararan de fer-ho, perquè busque el nostre espoli i la nostra extinció. Si no reaccionem davant d’això, és que ja no som un poble.

EULALIA PADROS
EULALIA PADROS
04.05.2023  ·  09:07

Es constant humilliacio i no canviaran mai perquè a ells, l’estat espanyol, els agrada molt tal com està i encara volen més poder.
El seu objectiu és clar, la total aniquilació de nacionalitats.
Mentre nosaltres encara volem negociar amb un interlocutor que d’això no vol ni saber que es.

Antoni Mirabent
Antoni Mirabent
04.05.2023  ·  09:12

Quan la meva mare estudiava a Barcelona, als anys 50, m’explicava que el tren de Vic tardava el mateix que quan jo hi estudiava, als anys 80 i segueixen tardant el mateix ara, amb la mateixa via única.
A la mala fe se’ls ha d’afegir la incompetència ancestral que tot el que porta l’etiqueta d’espanyol no pot obviar. És una mena de maledicció bíblica a la qual tanta gent s’aferra com si la seva existència en depengués, incomprensiblement. Potser és així, ves a saber, encara que no hi sé veure cap avantatge.

Gerber van
Gerber van
04.05.2023  ·  09:31

Ara no tenim poder sobre res perquè els partits polítics en general, i un en particular, no l’han volgut a prendre-le quan van haver de fer-ho fa cinc anys.

Per aclarir (la paraula és ironia) un cop més la nostra voluntat d’independència, proposo que dipositem massivament la papereta del referèndum a les urnes amb les eleccions municipals. Poc importa que el vot sigui declarat nul (segons la llei electoral espanyola que els mateixos partits polítics mai han volgut canviar), o que el nostre vot sigui destruït a voluntat per la justícia espanyola i la JEC, com ha tornat a passar avui amb Laura Borràs.

Cap partit polític mereix el meu vot per estar representat a l’ajuntament del poble on visc. Al cap i a la fi, els municipis formen la base de la nostra societat. Així que hem de dir a la base que no estem satisfets amb les seves polítiques autonomistes.

Francisco Sánchez
Francisco Sánchez
04.05.2023  ·  09:38

Molt d’acord amb el Sr. Francesc Rosés (07:25h): la culpa no és només de Madrid – Castella – Espanya – DeepState (trieu o combineu). Tampoc no n’hi ha prou d’afegir-hi la molt inútil classe política catalana (pels seus fets els coneixereu…). La culpa és sobretot de tots nosaltres, que amb un incomprensible menfotisme generalitzat anem aguantant-ho tot, sense atrevir-nos a enderrocar aquest sistema podrit. Potser, de tant en tant, rondinem una mica; però no ens mou a plantar-nos ni tan sols l’evident agonia de la llengua, que entre tots matem cada vegada que canviem al castellà per no incomodar l’interlocutor.

PROU!! JO NO VULL RENDIR-ME!!! FEM-LOS TOTS FORA!!!

Annamanu Ràfols
Annamanu Ràfols
04.05.2023  ·  09:59

Al marge de la mirada política ….. Espanya no té ànima. Es un munyoc d’ambicions seculars dedicat a aniquilar al que es diferent . El seu ùnic poder i força han estat i son sempre destructius. Curts d’intel.ligència i llargs de superbia. En fi …. Una exhibició més de misèria humana entre els humans.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
04.05.2023  ·  10:01

Estic amb Antoni Soler, 23h.: “Si, la solució és ser independent, ara bé, aixó com es fa?” Erre que erre, Vicent: Qui, quan i com se li posa el cascavell al gat? Per començar, estan d’acord els nostres representants polítics? Estan disposats a ser empresonats, TOTS? Diuen que de bones idees i de bones intencions l’infern está ple.

Ismael Calvet
Ismael Calvet
04.05.2023  ·  10:27

La solució la sabem tots. La cosa és si ens sabrem posar d’acord per aconseguir-la o si ens tornaran a tremolar les cames quan tinguem les claus a la mà.

Victor Serra
Victor Serra
04.05.2023  ·  11:16

Està molt bé, però el poder no te’l regalen. L’has d’aconseguir tú. Si votes sortir del govern, si propugnes l’abstenció o vot en blanc a les eleccions , regales el poder a l’enemic. És just el contrari del que s’ha de fer. Després, quan ocupes llocs de poder has de saber exercir-lo . Els espanyols en saben , nosaltres no. Ens dediquem a baralles estèrils i a fer politiqueta partidista. Si ens posessim d’acord Catalunya, País Valencià i Balears, tant sols per exigir les coses més importants, a Madrid es cagarien els calces. Però com que no ho fem , se’ns toregen. Si mai aconseguissim tant sols gestió d’infrastructures i control de la nostra hisenda, El camí cap a la independència faria molta baixada.

Toni Delgado
Toni Delgado
04.05.2023  ·  12:04

A Madrid segur que no passa. ens tenen com a tercermundista tot i que som els que paguem més a l´estat espanyol.

Salvador Aregall
Salvador Aregall
04.05.2023  ·  12:34

Als anys 60 i 70 passava exactament el mateix. Jo, que vivia a Montcada i Reixac, em resultava més eficient l’auto stop que el tren, per no fer tard a la feina. Han passat molts anys, es va morir el dictador, tenim una nova constitució i un govern a la Generalitat i no ha canviat res i a més tenim els mateixos problemes amb la llengua. Perquè som tan mesells????.

Francesc Fortian
Francesc Fortian
04.05.2023  ·  16:40

Això no te solució dintre del marc de la Constitució del 78.
Així que toca fer-ne una altre, cosa que tampoc seria res de extrany si prèviament féssim un referèndum de Monarquia o Repùblica.
Unes Corts Republicanes i una Repùblica Federal, podria apaibegar els nacionalismes de moment, donant temps a un desarrollo més just al eix meditarrani.
Els perjudicats, els poders fàctics, la capital i el IBEX.
Ara bé, si no ni ha prou la DUI serà més fàcil llavors, ja que tindríem les estructures d’Estat més avançades.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
04.05.2023  ·  17:33

Com diu Pep Agulló: L’editorial a cavall de l’obvietat.
Entenc l’editorial però estic convençut que no servirà absolutament per a res.

L’única manera eficaç és la de obrir els ulls al sofert català/tractat/com/subjecte d’extracció castellana. Al mateix temps que constatar que ara seríem com Dinamarca, Holanda o Suïssa sense la castració, genocidi amb morts i usurpació dels nostres recursos per part del Regne d’Espanya… durant tres-cents cinquanta anys.
POR SAGRADO DERECHO DE CONQUISTA.

Tots els altres arguments són com picar sobre ferro fred. Són inútils.

Pere-Andreu Ubach
Pere-Andreu Ubach
04.05.2023  ·  21:56

En resposta a l’Antoni Soler (23:00) i al J. Miquel Garrido (23:31)

La pregunta del Sr. Antoni Soler, és LA PREGUNTA:

“Sí, la solució és ser independent. Ara bé, això com es fa?”

I la resposta, amic Vicent, passa necessàriament per una esmena profunda al vostre editorial d’avui. Perquè vos ja sabeu (o hauríeu de saber) que el poder no es té; el poder s’exerceix! I ho hauríeu de saber perquè això que dic ho ha estudiat i publicat amb profunditat el filòsof francès Michel Foucault.

I de fet, si alguna cosa defineix un estat és la seva voluntat i capacitat d’exercici del poder. A vos, Vicent, que sou estudiós de la geografia i de les fronteres, heu de saber que la definició de les fronteres és sempre el resultat de l’exercici del poder entre els estats. I que la variació dinàmica de les fronteres és el resultat de la variació dinàmica de la capacitat d’exercir el poder entre els estats.

Sense anar més lluny (i per la vinculació històrica que té en relació als Països Catalans): fixem-nos en Gibraltar. ¿Que no prova continuament l’estat espanyol d’exercir el seu poder per moure la frontera de Gibraltar? Però que no ho pot fer perquè el govern del Regne Unit exerceix el seu poder per impedir-ho.

Per tant els estats es defineixen perquè exerceixen contínuament poder. Tant a dins de les seves fronteres per mantenir o modificar l’statu quo, com envers d’altres estats.

Doncs és justament així com es fa la independència: exercint el poder. Tot al contrari del que fem una vegada i una altra també els catalans renunciant a l’exercici del poder.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes