Aprovaríeu les proves d’aptitud del grau d’educació infantil i primària que han suspès la meitat dels aspirants?

  • Un 45% dels 4.757 estudiants que es van presentar a les proves d'aptitud per a accedir als graus d'educació infantil o primària les ha suspeses

VilaWeb
Redacció
13.05.2023 - 13:48
Actualització: 15.05.2023 - 07:55

Les proves d’aptitud per a accedir al grau d’educació infantil o educació primària van ser notícia ahir perquè les van suspendre un 45% dels 4.757 estudiants que s’hi van presentar. Aquesta proporció és lleugerament més baixa en el cas dels examinands amb el grau de batxillerat (un 57% d’aprovats); en canvi, els suspensos van ser molt majoritaris entre els alumnes procedents de cicles formatius de grau superior (tan sols un 35% d’aprovats).

L’examen, que es va fer el 15 d’abril proppassat, constava de dues proves: competència lògico-matemàtica, d’una banda, i competència comunicativa i raonament crític, d’una altra. Els alumnes que hagin suspès aquesta primera convocatòria tindran una segona oportunitat per a accedir als graus mitjançant una nova convocatòria que es farà més endavant.

La gran proporció de suspensos a les proves d’aptitud va sorprendre molts membres de la comunitat educativa, atès que moltes de les preguntes es poden resoldre sense cap formació específica, més enllà dels coneixements que s’ensenyen per currículum en l’educació obligatòria.

A la prova de competència lògico-matemàtica, els alumnes havien de resoldre preguntes que requerien operacions aritmètiques simples. La pregunta número 1,  per exemple, demanava als alumnes que calculessin quina longitud tenia una tanca, una operació que es pot resoldre fent unes quantes multiplicacions i una suma.

La pregunta número 2 demana quanta gent amb cabells negres hi ha una ciutat, i per obtenir la xifra només s’havia de fer una regla de tres.

Un altre exemple és la pregunta 10, en què només calia saber llegir una gràfica per resoldre-la.

A la prova de competència comunicativa i raonament crític, els examinands, a partir d’un text, havien de respondre qüestions de comprensió lectora molt semblants a les que apareixen en exàmens com ara les proves d’accés a la universitat (PAU).

A la tercera secció, per exemple, els alumnes eren presentats amb un text i hi havien de trobar errors tipogràfics, ortogràfics i conceptuals. Al text, que podeu llegir tot seguit, hi ha errors conceptuals i de llengua (“podia”, per exemple, és escrit amb accent, “podía”).

En una altra secció, els examinands havien de llegir un altre text i respondre unes quantes preguntes de comprensió lectora. A la pregunta 5, per exemple, tan sols havien de triar quina mena de text havien llegit.

Unes altres preguntes, com ara la número 8, eren més obertes. En aquest cas, els alumnes s’havien de limitar a argumentar si estaven d’acord o bé en contra de l’argumentari del text i justificar la resposta, en qualsevol dels dos casos.

[En una primera versió d’aquest article hi havia alguna dada errònia que ha estat corregida]

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any