Prestige, vint anys després

  • Si l’enfonsament del Prestige va demostrar res, és la necessitat de tenir les competències sobre tot allò que tingui relació amb la mar

VilaWeb
Fotografia: Europa Press.

Com bé sabeu, demà farà 20 anys del desastre del Prestige. En relació amb la seguretat marítima, ha canviat poca cosa d’aleshores ençà, fins al punt que continuem sense tenir un organisme propi per a la investigació dels accidents a la mar i per als vessaments dels vaixells. La comissió d’investigació d’aquesta mena d’incidents és a Madrid, que no té costa, i Galícia, amb més de 1.700 quilòmetres de litoral, 128 ports i més de 4.200 embarcacions depèn, infeliçment, d’Espanya. Tot plegat malgrat que 8 dels accidents amb vessaments de petroli dels 13 que hi ha hagut aquests darrers 60 anys han estat a la costa gallega.

Si l’enfonsament del Prestige va demostrar res –a banda que som un poble audaç i lluitador, tal com va fer palès el moviment Nunca Máis–, és la necessitat de tenir les competències sobre tot allò que tingui relació amb el litoral, sobretot quan cada dia naveguen per la costa gallega, de mitjana, trenta-cinc vaixells amb mercaderies perilloses. D’aquests, uns quinze no han de complir els requisits en matèria de seguretat que va establir la Unió Europea.

Avui dia fins i tot Salvament Marítim continua essent una competència del govern espanyol. L’estatut preveu aquesta matèria com una de les que hauria de correspondre a la Junta, però al PP sembla no interessar-li. Tal com hem apuntat en aquests articles, Martxelo i Vicent, l’executiu gallec no ha aconseguit ni una sola transferència de competències en tretze anys, és a dir, d’ençà del 2009, any en què el PP va tornar a agafar les regnes a San Caetano. De fet, el partit de Feijóo va votar tres vegades en contra que Galícia tingués un Salvament Marítim propi.

La deixadesa del govern gallec en aquest afer és tan gran que fins i tot la renovació del practicatge de la Costa da Morte, un servei fonamental per a la seguretat, atès que dirigeix l’entrada i sortida de vaixells, és en perill per la retallada substancial de les condicions econòmiques que ha fet la Junta de Galícia. I, curiosament, els ports afectats van ser declarats zones de refugi segur per a vaixells amb dificultats per l’administració gallega. És ben trist aquest menyspreu per part de qui ens governa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any