La pista marítima de l’aeroport de Barcelona: un projecte descartat de fa dècades

  • La major part de partits i entitats descarta el projecte de la quarta pista sobre la mar pel seu elevat cost i impacte ambiental

VilaWeb
Redacció
11.02.2023 - 19:47
Actualització: 11.02.2023 - 21:25

El debat sobre l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, després de l’acord pel pressupost entre ERC i el PSC, ha fet un gir inesperat. Una consultora privada, dirigida per Joaquim Coello (ex-president de l’Autoritat Portuària de Barcelona), ha fet arribar al govern un pla, inspirat en l’Aeroport d’Osaka, per a construir una quarta pista sobre el mar. Concretament, seria a una milla de la costa, faria 3.400 metres de llarg i costaria uns 2.100 milions d’euros (l’ampliació de la tercera pista costaria uns 1.700 milions).

Ara bé, el debat de fer créixer l’aeroport cap al mar no és cap novetat i, sempre que ha sorgit, s’ha descartat per dos motius: l’elevat cost de les obres i l’impacte mediambiental. En aquesta ocasió no ha estat diferent. En poques hores la majoria de partits —ERC, PSC, Junts, la CUP i Comuns— han fet públics els seus recels.

Un dels més contundents ha estat Pere Macias, ex-conseller de Medi Ambient i de Territori, que ha qualificat el projecte d’animalada i de poc realista. “Segur que l’enginyeria és capaç de construir-ho, però la bona enginyeria també ha de ser capaç de descartar-ho”, ha piulat.

Així mateix, Foment del Treball ha celebrat que hi hagi debat sobre l’aeroport, però també ha refusat la idea de la pista marítima. En aquest sentit, Lluís Moreno, president de la comissió de l’entitat per a l’ampliació, ha assenyalat que la idea ja es va estudiar entre 1995 i 1997, quan es va fer la primera ampliació de la infrastructura. A més, ha dit que no és veritat que el projecte costi 2.100 milions. “No es té en compte la pista d’accés, que és més costosa que la mateixa pista d’enlairament”, ha afegit.

Aena diu que no

El 2019, el president de la Fira de Barcelona, Pau Relat, va intentar de tornar a posar sobre la taula la idea de la pista marítima. A parer seu, era la fórmula perquè l’aeroport funcioni les vint-i-quatre hores del dia. Tanmateix, en una entrevista a Catalunya Ràdio, el president del gestor aeroportuari (AENA), Maurici Lucena, li va respondre que “no era viable”. Una opinió que compartia l’Ajuntament del Prat, que va titllar el projecte d’agressió territorial, tot afegint que l’Aeroport de Girona ja feia les funcions de la quarta pista.

Posteriorment, el 2021, un informe de Barcelona Regional va tornar a deixar palès que l’ampliació cap al mar “no es planteja entre les alternatives més factibles” perquè suposa una gran inversió i “un augment de capacitat poc significatiu”. “Suposaria un fort impacte ambiental sobre el litoral, els hàbitats i la pèrdua de la platja del Prat per a ús públic”, afegia.

Hong Kong com a exemple

Anteriorment, el 2008, els empresaris de Femcat també van fer una proposta de quarta pista sobre el mar, tot emmirallant-se amb l’aeroport de Check Lap Tok d’Hong Kong, una obra que va superar els 20.000 milions de dòlars. Tal com ha passat ara, el projecte impulsat per l’organització que encapçalava Joaquim Boixareu va ser descartat pel seu elevat cost (2.500 milions d’euros) i impacte mediambiental.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any