Pilma, 50 anys al servei del disseny

  • Les tres generacions al capdavant de la firma n'expliquen la història · Fa mig segle que venen mobles i objectes de decoració a Barcelona

VilaWeb
La tipografia del logotip de Pilma, dins un projecte més ampli de la marca, van guanyar tres premis Laus (fotografia: Albert Salamé).

Carme Escales

08.11.2024 - 21:40
Actualització: 08.11.2024 - 21:47

Enguany, la firma de mobles i decoració Pilma ha celebrat els cinquanta anys de l’obertura de la seva primera botiga a Barcelona, al número 1 del carrer de València. A la planta baixa d’aquesta exposició espectacular d’ambients per a la casa –són 3.000 metres quadrats de botiga–, seuen en un sofà les tres generacions de la família que hi ha darrere aquesta icona de la ciutat i referent del disseny en l’imaginari col·lectiu de molts catalans.

Són tres Ricards López (Beltrol, Barceló i Vidal, de segon cognom). Avi, pare i nét. Hi parlem de què ha significat per a ells i per a la gent una botiga com la seva. Descobrim una manera de treballar, de tractar els proveïdors i els clients, una manera de fer, dissenyar, adaptar, repensar útils durables –per tant, sostenibles– per als espais on es fa vida. “Aquesta no és la història d’una empresa, sinó la d’una saga, una família, i això és el que et dóna l’empenta”, diu el Ricard López més gran.

L’any 1974, ell i la seva dona, Magda Barceló, inauguraven la primera botiga a Barcelona que volia acostar a la ciutadania el disseny que es feia en uns altres llocs del món i donar a conèixer marques locals en un espai comercial incomparable, que esdevindria el referent que encara és avui en el món dels mobles i la decoració a la ciutat.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Imatge històrica de la botiga del carrer de València (fotografia: cedida per Pilma).
Imatge històrica de la botiga del carrer de València (fotografia: cedida per Pilma).
Imatge històrica de la botiga del carrer de València (fotografia: cedida per Pilma).

La botiga de Pilma al carrer de València és, fins i tot avui, una construcció especial, una mena de xalet enmig de l’asfalt amb vidres generosos a tot l’exterior que fan entrar la llum en un estil propi de dissenyar confort per a les cases i espais de treball.

A dins, cada element té la seva història i el seu temps de gestació com a facilitador de la vida. Un sofà, una cadira, una làmpada… Alguns dissenys que hi trobem fa més de quatre dècades que acompanyen els dies en moltes cases. “Quan algú ve i ens ho explica, que a casa dels seus pares encara tenen un moble que van comprar-nos fa quaranta anys, ens fa il·lusió. Sabem que la relació qualitat i preu del nostre producte, la seva atemporalitat, tothom la té present”, explica Ricard López Barceló. Diu que és molt emocionant veure que allò que ha ajudat a crear té èxit. “Això és el que fa apassionant la feina”, precisa. Es refereix concretament a com esdevenen intermediaris entre allò que els clients necessiten i valoren i els fabricants amb què treballen. “Aprofitant la seva tecnologia, proposem variants dels seus mobles, de manera que en surti allò que el públic vol”, explica López Barceló.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
L'espai mateix de Pilma és una oda al disseny (fotografia: Albert Salamé).
Hi ha mobles i objectes de decoració amb una clara voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Hi ha mobles i objectes de decoració amb una clara voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Hi ha mobles i objectes de decoració amb una clara voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els propietaris parlen de tres menes de confort dels sofàs: nòrdic (dur), europeu (menys dur) i mediterrani (molt tou) (fotografia: Albert Salamé).
Hi ha mobles i objectes de decoració amb una clara voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).

Editors de mobiliari

Per tant, són editors de mobles. Treballant amb uns pocs productors, els fan suggeriments perquè parlen el mateix idioma, com a coneixedors del producte i del consumidor. Les fires són, moltes vegades, el punt de partida d’alguna peça de mobiliari o decoració que acabarà essent una “cocreació” de la firma Pilma. Tot guarda una personalitat, un estil minimalista, estètic, funcional, transversal, universal i equilibrat.

Una làmpada de peu parla de l’esperit que s’amaga darrere cada elecció a Pilma. Ricard López Beltrol ens en parla: “Aquesta és la TMM, la millor làmpada del món, i té seixanta-quatre anys. Fa molta llum i no s’escalfa. Puja i baixa. Té totes les virtuts possibles. N’estic enamorat.” La TMM va ser dissenyada per Miquel Milà l’any 1961, i l’any següent va rebre per aquesta creació un premi FAD. Milà va ser un dels pioners del disseny industrial a casa nostra, creador, juntament amb dos companys, de l’empresa TRAMO, acrònim de Trabajos Molestos i inicials que batejarien creacions com ara la mítica làmpada TMM (Trabajos Molestos de Madera) en totes les versions. Aquesta làmpada –diu l’avi Ricard– és un dels productes que fa més anys que es venen a Pilma. Solament amb allò que explica, es ven tota sola. “La sabem vendre perquè l’estimem i la sabem explicar”, diu.

I així, amb cada moble o element decoratiu que veiem en aquesta botiga, que l’any que va ser inaugurada va ser finalista en els premis FAD d’interiorisme, l’any 1974. Tretze anys després, l’any 1987, Pilma va obrir una segona botiga, al número 403 de l’avinguda Diagonal. També dissenyada per Lluís Cantallops i Marta Dalmau, en aquest cas amb Miquel Simón. Aquell any, el projecte també va ser finalista dels premis FAD.

La tercera botiga Pilma és al barri de Sarrià, al carrer de Santa Amèlia, 37-43. L’any 2003 es va inaugurar, quatre anys abans d’obrir el primer Outlet de Pilma, al número 33 del carrer de Llançà.

Ricard López Barceló, Ricard López Beltrol i Ricard López Vidal, les tres generacions al capdavant de Pima (fotografia: Albert Salamé).

Els orígens de Pilma

Allà mateix on avui hi ha l’Outlet de Pilma va ser on fa noranta-cinc anys va començar la història de Pilma. En un taller d’ebenisteria i fusteria, en què l’avi de l’actual avi Ricard, Manuel López, feia armaris de portes corredisses i escriptoris de fusta amb persiana, d’estil americà.

“Era fabricant i restaurador de carros, a l’Aragó. I la seva dona, Ricarda, va voler venir a Barcelona per veure si aquí podien portar una vida millor amb els seus cinc fills”, explica Ricard López Beltrol. “Era una dona amb molta empenta i tota sola va venir a Barcelona i davant la Model va veure un solar amb un hort i una caseta per a guardar eines. I quan va tornar va dir al seu home que havia trobat casa. Aleshores va venir tota la família, es van instal·lar a la caseta i, sota una figuera, el pare restaurava mobles vells que trobaven, bàsicament, pel carrer i que després venien als Encants d’Hostafrancs i Sants.” El pare de qui ho explica, Domingo, aleshores tenia set anys. D’aquells primers treballs sota la figuera van passar a tenir un primer taller al carrer de Sepúlveda, abans d’establir-se al carrer de Llançà, en què Domingo López ja es va incorporar i més tard Ricard López mateix.

L’edifici de Pilma al carrer de València és tota una oda a l’arquitectura i el disseny (fotografia: cedida per Pilma).

“Sentia ànsies de créixer”, diu encara ara impulsat per la passió de tota una vida dedicada als mobles i la decoració. Atribueix gran part del seu interès i estima per l’arquitectura i el disseny a un bon amic d’escola, Jaume Rodrigo, que després va ser arquitecte.

I fent mobles al taller del carrer de Llançà, aquelles ganes de fer més coses el van dur a obrir a Roses, el poble natal de la seva dona, una botiga de mobles. En realitat, va ser aleshores que van engendrar el nom de Pilma. Les primeres lletres dels noms de la seva mare, Pilar, i de la seva esposa, Magda, van donar a llum aquesta paraula que ha esdevingut referent d’un estil propi de disseny de mobles i decoració. El dissenyador Josep Baqués va crear, en aquella dècada dels anys seixanta, en què ja començaven a venir estrangers a Catalunya, el logotip d’aquesta empresa. L’emblema de la casa té un lloc en l’exposició permanent del Museu del Disseny de Barcelona. L’any 2021, aquest logotip va ser revisat, i les seves cinc lletres es van expandir en un alfabet, dins un projecte més ampli de la marca que va ser guardonat amb tres premis Laus.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).

L’experiència a Roses, on van arribar a tenir més d’una botiga i on venien sobretot mobles rústics, però on sempre hi havia també un racó més maco, amb més disseny, va servir d’entrenament per a obrir la primera botiga a Barcelona.

Just davant el taller del carrer Llançà, van començar a enderrocar un antic quarter militar, i al seu solar, Ricard López va veure l’oportunitat de fer-hi aixecar un edifici per a la seva primera botiga a Barcelona. “Allà va sortir l’arquitectura que portava a dins”, diu. Encara recorda com havien d’escombrar molts dies els cagallons dels ramats d’ovelles que passaven per davant de la botiga de camí a l’escorxador, quan l’estació de Sants era encara només terminal d’arribada de trens de mercaderies, com ara el bestiar arribat d’Astúries i Galícia.

En aquell temps, expliquen que hi havia pocs mobles d’importació. Majoritàriament venien mobiliari de producció local. Avui, en canvi, el 50% de les vendes ve de fora, i la resta són productes “reformats”, retocats, modificats, editats per ells. A banda, dues o tres firmes de prestigi en el món del disseny també aporten valor a les botigues Pilma. “La nostra publicitat ha estat sempre el producte i la seriositat”, diuen. Un producte –puntualitzen– “molt democràtic, no elitista, oblidant els dos extrems; aquí no trobaràs mai un moble de melamina”. Una de les claus de l’èxit –apunten– és el millor preu possible aconseguit gràcies a un bon càlcul de l’estoc d’allò que saben que els seus clients valoraran.

Cuidar els fabricants també ha estat clau en aquesta longeva història del negoci familiar. “M’interessa tenir bons productors que estiguin ben tractats, no escanyar-los mai”, destaca Ricard López Beltrol.

La botiga va ser finalista dels premis FAD d’interiorisme l’any que va inaugurar-se, el 1974 (fotografia: cedida per Pilma).

I, pensant en la clientela, ambienten les botigues intentant de reflectir el mateix que la gent tindrà a casa. Els amos de Pilma no obliden mai un aspecte essencial de tot el procés de compra: el lliurament. “Pensem en com són muntats els mobles de manera que puguin entrar als ascensors”, diuen.

Ja fa una bona quinzena d’anys, tal com indica Ricard López Vidal, el més jove de la saga, que Pilma opta també per materials reciclats com ara fusta i teixits. “Encara falta molt perquè la conscienciació, una mentalitat real de la sostenibilitat arribi al públic, però hem de fer els passos”, diuen. De moment, saben que tot allò que venen en aquesta línia és gràcies a l’estètica que l’acompanya, i no pel sol fet que sigui fet amb materials reciclats.

Pilma té tres botigues fora de Barcelona, al 23 del carrer de Velázquez i al carrer de Serrano, número 4, a Madrid, i al moll Príncep Salman de Port Banús, a Marbella. Les dues darreres són part del projecte Pilma Travel, que “connecta el luxe amb el disseny en l’equipament de viatge amb les marques més prestigioses del món”, tal com ho defineixen ells mateixos.

Els propietaris de Pilma no han pensat mai de possibilitar franquícies del negoci, “ens agrada ser-hi i això té un límit físic, que és la família”, diu López  Barceló, la segona generació al capdavant del negoci.

La venda per internet dels seus productes creix moltíssim, però expliquen que això no els farà tancar mai cap botiga: “Per nosaltres, el contacte amb la gent la cosa que té més valor. I que la gent toqui, provi el confort d’un sofà o d’una cadira.” I quan diuen provar, ho diuen a consciència. Expliquen que, quan compra un sofà, un client ha de seure-hi reproduint allò mateix que faria a casa seva.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Han incorporat materials reciclats als mobles que venen, com ara aquesta tauleta de fusta d'arbres centenaris (fotografia: Albert Salamé).
Han incorporat materials reciclats als mobles que venen, com ara els tèxtils (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).
Els productes de la botiga tenen voluntat de disseny (fotografia: Albert Salamé).

És interessant la classificació de les tres menes de confort que els especialistes com ells detallen. “Hi ha tres tipus de confort segons els països. El confort nòrdic, que és superdur; el de la resta d’Europa, més tou, i el de la nostra península, extratou.”

Entre les peces de mobiliari de les botigues Pilma, n’hi ha de fetes amb teca reciclada que abans van ser part de cases o vaixells. I taules fetes amb fusta d’arbres de més de dos-cents anys, tal com es poden constatar en les anelles gravades al tronc. Són bocins d’història que hom es pot emportar a casa per conviure amb aquesta fusta, sempre viva.

Festa cloenda d’aniversari

Aquesta setmana, una festa al Recinte Modernista de Sant Pau, clourà la celebració d’aquest mig segle de la primera botiga Pilma a Barcelona. Hi assistiran figures destacades del món del disseny, l’arquitectura i l’art, i també tots els membres de l’equip de Pilma, que podran veure per primera vegada la projecció d’un curt documental fet per Poldo Pomés en què s’explica, en una quinzena de minuts, la història de Pilma. Després el publicaran a la pàgina web.

Durant aquest any de celebració, Pilma ha anat fent accions diverses, com ara donar la paraula al seu web a cinquanta experts i professionals de diverses generacions, apreciats i admirats per la família, per fer-los compartir la seva visió del disseny. Entre els quals, hi ha l’arquitecte Lluís Cantallops i la interiorista Marta Dalmau, autors, amb José Antonio Martínez i Elies Torres, del projecte de la botiga del carrer de València, de la qual ara es commemora el mig segle de vida. També van dirigir el projecte de la botiga Pilma a la Diagonal, amb Miquel Simón.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor