23.04.2025 - 21:40
Continua el malestar i l’oposició forta entre professors de ciències pels darrers canvis en el currículum de batxillerat a Catalunya. El Departament d’Educació va confirmar la setmana passada la fusió de les matèries científiques a primer de batxillerat, tal com havia anunciat uns mesos enrere. Així doncs, els alumnes que el curs 2026-2027 comencin el batxillerat científic cursaran física i química en una sola assignatura; i biologia, geologia i ciències ambientals en una altra. Fins ara, aquestes àrees s’agrupaven en quatre assignatures diferents, que queden reduïdes a dues. Tot i això, les hores de modalitat passaran de tres a quatre i es podran complementar amb assignatures optatives d’aquestes àrees. La decisió ha preocupat docents, societats científiques i plataformes, com ara, Ciències en Perill, que expliquen que han rebut la notícia amb tristesa i indignació. Malgrat que era previsible, en subratllen la decepció.
Els perills de la modificació
“Després de mesos de mobilitzacions, informes d’experts i posicionaments de suport per part de societats científiques, facultats universitàries, sindicats, famílies, estudiants i milers de docents, el departament ha decidit de continuar la reforma sense moure’n ni una coma. Ens van escoltar, però no han tingut cap voluntat real de canviar res”, explica Sandra Rodríguez, professora de física i química i membre de la plataforma Ciències en Perill. “Hem tingut tres reunions amb representants del departament i s’han limitat a prendre nota i a dir que la fusió de les matèries de ciències s’havia de fer tant sí com no.”
Sobre l’afectació que la mesura tindrà per als alumnes, la plataforma denuncia que representarà una reducció del 33% d’hores lectives per cadascuna d’aquestes matèries, l’equivalent a tot un trimestre. “Les matèries es veuran afectades perquè el currículum no es modificarà, i això implicarà menys profunditat i menys temps per a activitats experimentals, per exemple. A més, els coneixements amb què arribaran a segon de batxillerat i a la universitat seran molt desiguals i menors. També es generen itineraris impossibles: per exemple, un alumne que vulgui fer medicina o arquitectura potser no pot cursar tot allò que necessita. El sistema es torna més rígid, menys equitatiu i molt més desigual.” “És evident que, si fa menys hores, l’alumne sabrà menys coses”, denuncia Marc Martorell, de la Intersindical Educació. “S’hauran d’impartir menys continguts, tindran menys competències. Cal recordar que, fa uns anys, es feien el doble d’hores d’aquestes assignatures. Comparant-ho amb uns anys enrere, s’ha reduït a la meitat les hores de ciències a primer de batxillerat.”
Plataformes i sindicats alerten que això també afectarà els professors, perquè no és igual preparar una matèria que preparar-ne dues en una mateixa assignatura, amb continguts i enfocaments diferents. “El perill és que s’acabi prioritzant una matèria en detriment d’una altra. A més, les ràtios augmentaran i els currículums no són prou clars”, afegeix Rodríguez. “Els docents de cada centre hauran de decidir en quins coneixements o competències aprofundeixen més i en quins menys”, afegeix Martorell. “En alguns centres, els alumnes aniran més coixos d’una banda, i en uns altres centres, d’una altra. No serà homogeni. A més, el fet de fer les matèries separades permetia que la biologia la fes un biòleg i la geologia un geòleg. Si es fusionen, això serà impossible.”
On van a parar aquestes hores?
Una pregunta que pot sorgir és on aniran a parar aquestes hores que sobren de la fusió de matèries de ciències. El departament ha assegurat que això no afectaria els coneixements mínims i que el canvi s’implementaria de tal manera que no tindria l’afectació de què s’alerta, gràcies a algunes modificacions. Una d’aquestes modificacions és l’increment d’una hora de totes les matèries de modalitat de totes les vies de batxillerat. Però Rodríguez considera que això no serà útil en el cas de les ciències. “El 2022, les matèries de modalitat van passar de tenir quatre hores a tenir-ne tres. Incloent-hi física, química, geologia i ciències ambientals i biologia, cadascuna per separat. Amb la fusió, haurien quedat tres hores per a dues matèries. Tres hores per a física i química, per exemple. Com que tothom va posar el crit al cel, al gener van proposar l’ampliació d’una hora de les matèries de modalitat, el model anterior. Per exemple, les matemàtiques passaran de tenir tres hores a tenir-ne quatre. Tothom guanya hores tret de física, química, biologia i geologia i ciències ambientals, que, en fusionar-se, continuen perdent hores. Teníem quatre hores per a cada matèria fins el 2022, després, tres per matèria, i ara en tindrem dues, perquè s’han fusionat dues matèries en quatre hores de modalitat.”
El departament també ha creat quatre noves optatives relacionades amb les matèries fusionades que seran recomanables per a ampliar els coneixements en aquestes àrees. Es tracta de física+, química+, biologia+ i geologia+. Volen crear itineraris formatius d’exemple perquè els centres orientin els alumnes segons la branca en què vulguin especialitzar-se. Així doncs, tot i que física i química quedin fusionades, s’haurien de poder augmentar les hores de física i química que es perden amb aquestes optatives com a recurs.
A la plataforma i els sindicats tampoc no els convenç aquesta solució. “Les hores no es perden en abstracte: es redistribueixen per augmentar totes les altres matèries de modalitat, que passaran de tenir tres hores a tenir-ne quatre, tret de les ciències. És a dir, es reforcen totes menys les de l’àmbit científic”, lamenta Rodríguez. “El departament diu que es compensaran amb optatives com biologia+, física+, etc., però no seran obligatòries, no tots els centres podran oferir-les ni tots els alumnes podran escollir-les. Això generarà desigualtats dins els centres i entre centres.”
Marc Martorell, de la Intersindical, hi coincideix. “Als centres en què s’ofereixin les optatives, s’hauran de dedicar centenars d’hores a preparar-les. Són assignatures que no tenen el currículum desplegat, que no s’han impartit mai. No es crea una assignatura d’un curs per generació espontània, representarà una sobrecàrrega de feina molt important. Pot ser que en molts centres no hi hagi prou demanda de l’alumnat per a fer aquestes optatives. Per tant, hi haurà alumnat que haurà rebut molta menys formació científica.”
Un requeriment del ministeri
Un dels principals arguments del departament per a implementar els canvis és que eren necessaris per a ajustar-se a la normativa espanyola. Tampoc no és un argument que hagi convençut la plataforma. “El requeriment del ministeri només fa referència a la nomenclatura de les assignatures, però no indica que hi hagi problemes amb el contingut: el currículum català ja garanteix tots els sabers que inclou la LOMLOE, i fins i tot n’afegeix de propis. Això implicarà un encaix molt complicat entre els sabers bàsics, que hauran d’incloure’s en les matèries fusionades, i els que a Catalunya s’ha considerat que calia incorporar, que el departament vol traslladar a aquestes matèries d’ampliació encara per definir. Tot això afegeix incertesa i pressió, i torna a ser una modificació curricular important. Pel que fa a les literatures, que també estaven afectades pel requeriment, ràpidament el departament va dir que eren una línia vermella cultural. La pregunta que li adrecem és si considera que la ciència és cultura o no.”
Segons que argumenta el departament, el manteniment de les literatures catalana i castellana com a matèries de modalitat de tria s’ha pogut negociar amb el ministeri atenent la singularitat cultural i lingüística de Catalunya. En canvi, les adaptacions del currículum de batxillerat sobre ciències s’han fet per garantir el dret dels alumnes a l’homologació dels títols. El manteniment de les literatures com a matèria de modalitat no representava, segons Educació, cap problema per a aquesta homologació.
Per la seva banda, fonts de la plataforma insisteixen que la justificació del departament no és creïble. “Diuen que compleixen una normativa estatal, però durant vint anys Catalunya ha impartit les assignatures separades. El requeriment no es va mostrar públicament fins que un sindicat el va aconseguir per la via de transparència”, denuncia Sandra Rodríguez. “Si ho comparem amb la resta de comunitats autònomes, els alumnes catalans ja han rebut menys formació científica durant l’ESO”, afegeix Martorell. “Per tant, uns alumnes que ja no han rebut prou formació científica durant aquest període, tampoc no ho podran compensar durant el batxillerat.”
Crida a no corregir exàmens de les PAU
Arran de la modificació, la plataforma Ciències en Perill ha fet una crida als professors perquè no participin en la correcció de les proves de ciències de les PAU, com a mesura de protesta. “No ho fem contra els alumnes, sinó en defensa de la seva educació. Sabem que és una acció contundent, però no ens han deixat cap més opció. Ja té el suport de moltes persones i entitats i ens coordinarem per fer-la visible i amb impacte. El departament no ha escoltat l’opinió fonamentada del col·lectiu docent de ciències, i és just que la resposta a aquest menyspreu sigui deixar de col·laborar en accions que són voluntàries”, conclou Rodríguez. Arran d’aquest anunci, el departament ha subratllat precisament això, que la correcció és opcional, no obligatòria, i que s’hi apuntaven els docents que volien corregir les proves.
El treball de recerca, una assignatura més
Un altre dels canvis que s’ha introduït és que el treball de recerca deixarà de comptar un 10% de la nota i passarà a ser una assignatura més. Fonts de la Intersindical ho defineixen com una qüestió controvertida. “A la pràctica, els professors que es dediquen a fer treball de recerca no tenen compensació d’hores per una altra banda. Ara es fa sense hores i amb prou feines formació especialitzada dels professors. Tenint en compte que es fa d’aquesta manera, que no es fa de manera seriosa, potser sí que és millor que se li tregui pes, i més si tenim en compte la irrupció de la intel·ligència artificial, a què molts alumnes recorren.”