Una operadora del 112 denuncia el caos durant la gota freda: “Em vaig sentir molt sola”

  • Diu a la jutgessa que a partir del migdia hi va haver “moltíssimes trucades” i que molts batlles no responien

VilaWeb
La seu central d'Emergències del País Valencià, a l'Eliana.
04.06.2025 - 14:24
Actualització: 04.06.2025 - 17:39

Una operadora de comunicació d’Emergències ha declarat davant la jutgessa que investiga la gestió de la riuada del 29 d’octubre passat que aquell dia va estar completament sola atenent el telèfon d’emergències 112 al País Valencià. Segons que ha dit, quan va arribar al lloc de feina, a les 13.45, ja hi havia “moltíssimes trucades” i la situació era de caos. “Em vaig sentir molt sola”, ha explicat.

La declaració s’ha fet al jutjat d’instrucció 3 de Catarroja (Horta Sud), que investiga les possibles negligències en la gestió d’aquella emergència. En la causa, hi ha dues persones investigades: l’ex-consellera de Justícia Salomé Pradas i el seu ex-secretari Emilio Argüeso.

La testimoni, visiblement emocionada, ha explicat que la majoria de les trucades que va rebre eren de ciutadans que demanaven de ser rescatats o alertaven de zones completament inundades. Ha reiterat que es va sentir desemparada i que els dies previs ja s’havien difós alertes per pluges, però que, tot i això, el dispositiu no es va reforçar.

Ha explicat que, habitualment, tan sols hi ha un operador en posició de treball, i que aquell dia, malgrat l’excepcionalitat de les previsions meteorològiques, també va ser ella tota sola qui va gestionar les trucades, “com un dia normal”. A la sala, hi havia una quinzena de persones atenent telefonades. Després, hi havia uns cinc coordinadors i una persona que s’encarregava de la supervisió de la sala.

L’operadora de comunicació, a més, ha lamentat que molts batlles no li agafaven el telèfon mentre hi havia la riuada i que això va dificultar encara més la coordinació dels serveis d’emergència.

Les declaracions de testimonis continuaran divendres amb una tècnica superior d’Emergències. La setmana vinent també hi ha citacions clau: dilluns, el cap d’unitat d’anàlisi i seguiment d’emergències, i dimecres, un treballador d’Ilunion Emergències.

obres
actors
  • Salomé Pradas
  • Argüeso
  • Maite Gabaldón
  • Jutjat d'instrucció 3 de Catarroja
  • Servei d'Emergències 112
  • CECOPI
  • Ilunion Emergències
llocs
  • Catarroja
  • Horta Sud
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Gota freda del 29 d'octubre
  • Declaració de Maribel Vilaplana davant la jutgessa de Catarroja
  • Investigació de possibles negligències en la gestió de la riuada
temes
  • Política
  • Justícia
  • Emergències
subtemes
  • Gestió d'emergències
  • Gestió de crisi
  • Negligència administrativa
  • Coordinació interinstitucional
  • Reforç del dispositiu previ a la gota freda
VilaWeb ja ha explicat que la investigació judicial sobre la riuada del 29 d’octubre destapa una cadena de falles en la gestió de l’emergència, amb alertes que es van activar tard i un dispositiu del 112 clarament insuficient, com il·lustra la declaració de l’operadora que assegura que estava sola atenent trucades de rescatants i zones inundades . En paral·lel, han anat apareixent detalls sobre el retard en l’enviament de l’Es-Alert, que ja es preveia hores abans però no es va emetre fins a les 20.11 , i sobre moviments confusos de bombers al barranc de Torrent que ningú no admet haver ordenat aturar .

Per comprendre millor el rerefons polític i institucional, VilaWeb ha recollit les contradiccions entre la versió de l’ex-consellera Salomé Pradas i la del president Mazón sobre les trucades i l’activació de l’alerta massiva , així com els missatges interns que descrivien municipis “devastats” quan encara no s’havia avisat la població . Tot plegat alimenta una anàlisi crítica sobre un sistema d’emergències desbordat, amb absències de comandament en les hores clau i un 112 que, com denuncia l’operadora, va haver d’afrontar “una puta bogeria” pràcticament sense reforços .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor