El capità del vaixell Open Arms, Marc Reig, ha sol·licitat a l’ambaixada espanyola a Malta que doni asil als 31 menors salvats en alta mar i designi un port on traslladar-los. Concretament, ha demanat a l’ambaixada que tramiti el procediment d’asil de manera urgent ‘atesa la situació d’incertesa en què es troba el vaixell Open Arms, que continua sine die en aigües internacionals’.

en l’escrit dirigit a l’ambaixada al que ha tingut accés Efe, el capità explica que els 31 menors ‘compleixen les condicions per a ser reconeguts com a refugiats’ i que ja se n’ha informat el Tribunal de Menors i de la Procuradoria de Menors de Palerm sense obtenir resposta.

Marc Reig demana que l’ambaixada traslladi al govern espanyol aquesta situació perquè admeti la seva competència com a estat de pavelló del vaixell i ‘en consideració a les circumstàncies especials que concorren en el cas, ordeni a l’autoritat corresponent que n’organitzi la tramitació urgent, inclòs el trasllat dels menors’, al lloc habilitat per a això.

L’Open Arms és en alta mar amb 151 migrants salvats en tres operacions diferents aquests últims dies, a l’espera de rebre autorització per a desembarcar en un port segur, però fins ara Itàlia i Malta s’hi han negat.

La llei de la mar obliga a salvar els nàufrags

El professor de dret marítim de la Universitat Politècnica de Catalunya i coordinador legal de l’ONG Proactiva Open Arms, Jaime Rodrigo de Larrucea, ha recordat que Itàlia, i també Espanya, havia signat i ratificat tant la Convenció del Dret del Mar com el Conveni Internacional sobre Recerca i Salvament Marítims, que imposen al capità d’un vaixell l’obligació de salvar els nàufrags i deixar-los en un lloc segur. No obstant això, Itàlia recorre a una llei pròpia aprovada fa poc que impedeix que vaixells amb migrants atraquin als seus ports, una ‘contradicció amb els convenis internacionals’.

Per la seva banda, ‘Espanya s’empara en el reglament comunitari que diu que el desembarcament es farà al port segur més pròxim i diu que aquest és Itàlia’.  ‘Espanya i Itàlia es passen la pilota. Els polítics miren pel seu interès polític a curt termini’, diu Rodrigo de Larrucea, qui precisa que en alta mar no existeix el terme ‘migrant’, sinó el de ‘nàufrag’.

Sobre l’actitud d’Itàlia davant el suposat incompliment dels convenis internacionals, el coordinador legal d’Open Arms ha explicat que l’ONG voldria acudir al Tribunal Internacional del Dret del Mar, però que li calia l’autorització de l’estat espanyol.

Si el blocatge en alta mar continua, el vaixell considera de ‘fer-se internar’ a Itàlia, com va fer el Seawatch: ‘Acabaríem a la presó o on fos, sabent que els jutges italians ens deixaran en llibertat perquè la legalitat és la nostra, no la dels estats’, ha asseverat.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.