On i com podeu fer una denúncia si un metge us discrimina lingüísticament?

  • Us expliquem on podeu denunciar i com els casos de discriminació lingüística comesos en centres de salut dels Països Catalans

VilaWeb
Emma Granyer
06.02.2024 - 21:40
Actualització: 06.02.2024 - 22:52
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

La crisi lingüística al sector sanitari ha crescut aquests darrers mesos. L’any passat, la Plataforma per la Llengua tota sola va aplegar 244 queixes rebudes de l’àmbit sanitari, de les quals 96 eren de centres de salut privats i 148 de centres públics. Si les dades es desglossen per territoris, veiem que al País Valencià se’n van recollir 10, totes en l’àmbit públic; a les Illes Balears 13 –9 de la sanitat pública i 4 de la privada– i al Principat 221 –129 de la pública i 92 de la privada. Tot plegat demostra que cada vegada hi ha més casos greus de discriminació lingüística als centres de salut i hospitals i alhora cada vegada la gent en denuncia més. Però què hem de fer si ens trobem en una situació de vulnerabilitat com aquesta? Us expliquem quins passos podeu seguir.

Primer de tot, cal tenir en compte que els estatuts de les Illes, de Catalunya i del País Valencià garanteixen els drets lingüístics dels ciutadans en les relacions amb l’administració. Així, doncs, ser atès en català en qualsevol centre sanitari és un dret que tenim com a ciutadans dels Països Catalans. Els centres privats també tenen aquesta obligació. Malgrat tot, d’aquests tres territoris només a Catalunya és un requisit tenir, pel cap baix, el nivell C1 de català per a exercir en la sanitat pública. Al País Valencià, el novembre del 2022 es va fer efectiu el requisit lingüístic en la funció pública llevat de la sanitat, on el coneixement del català es manté com un mèrit i prou. A les Illes, el govern de Prohens va eliminar-lo el mes d’agost proppassat.

A més, un dels principis generals del codi de deontologia del Col·legi de Metges de Catalunya (CCMC) diu: “El deure del metge és prestar atenció preferent a la salut del pacient, atenció en què en cap circumstància no interferiran motivacions religioses, ideològiques, polítiques, econòmiques, de raça, sexe, nacionalitat, condició social o personal del pacient ni pel temor d’un possible contagi del metge.” Així doncs, en cap cas un metge no hauria de discriminar un pacient per raons lingüístiques.

Principat

Si sou víctima de discriminació lingüística en algun centre sanitari del Principat, és recomanable que seguiu aquests consells:

  1. Si sou al centre mèdic, demaneu presencialment un full de reclamacions.
  2. Denuncieu-ho també telemàticament al Servei Català de la Salut o bé a l’Institut Català de Salut, segons amb quin organisme estigui associat el centre mèdic.
  3. El Col·legi de Metges de Barcelona (COMB) també disposa d’un registre general per a presentar queixes o reclamacions per l’actuació d’un professional. En l’escrit hi ha de constar la informació següent: nom i cognom de qui formula la queixa o reclamació, descripció dels fets, motiu de la queixa i concreció de la petició, amb identificació del col·legiat contra el qual es formuli la queixa o reclamació, i domicili postal o adreça electrònica a efectes de rebre notificacions. A més a més, a l’escrit hi haurà de constar la data i la signatura manuscrita o digital (amb certificat digital) de qui formuli la queixa o la reclamació.
  4. Presenteu una queixa a la web del Síndic de Greuges de Catalunya. Amb un escrit concís i directe que inclogui: el motiu de la queixa, el nom de l’administració o empresa de servei contra la qual es presenta, l’explicació dels fets i dels passos previs que s’han fet per a denunciar-ho, el nom i cognoms, l’adreça postal i el telèfon de qui formula la queixa.

País Valencià

Si la discriminació lingüística és en un centre de salut del País Valencià, és recomanable que seguiu els passos següents:

  1. Si sou al centre mèdic, demaneu presencialment un full de reclamacions.
  2. També podeu fer-ho telemàticament en aquest enllaç de la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana.
  3. Podeu omplir el formulari de reclamacions directament a la web del Col·legi Oficial de Metges de València.
  4. Presenteu una queixa a la web del Síndic de Greuges del País Valencià indicant-ne les dades següents: DNI, NIF, CIF, NIE o passaport; telèfon de contacte; adreça; breu explicació del problema; i gestions prèvies que ja s’hagin fet davant l’administració.

Illes

Si la discriminació lingüística passa en un centre de salut de les Illes, és recomanable que:

  1. Si sou al centre mèdic, demaneu presencialment un full de reclamacions.
  2. També podeu denunciar-ho telemàticament a la pàgina del Servei de Salut de les Illes Balears (IB Salut), en l’espai de “Defensor dels usuaris del sistema sanitari públic de les Illes Balears”.
  3. Poseu-vos en contacte amb el Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears.

Andorra

Si la discriminació lingüística és en un centre de salut d’Andorra, us recomanem que seguiu aquests passos:

  1. Si sou al centre mèdic, demaneu presencialment un full de reclamacions.
  2. Podeu denunciar-ho telemàticament a la pàgina web de Salut Andorra, on trobareu un formulari de contacte.
  3. Presenteu una queixa al Raonador del Ciutadà d’Andorra

Recordeu, a més, que la Plataforma per la Llengua, entitat que treballa a tots els Països Catalans, també recull qualsevol queixa o reclamació per a discriminació lingüística. Actualment, té delegacions a Catalunya, Catalunya del Nord, el País Valencià, les Illes Balears i l’Alguer. Podeu fer arribar la denúncia a la seva web. També hi podreu consultar els drets lingüístics que teniu com a ciutadans, entre molts més recursos.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any