27.10.2025 - 17:51
|
Actualització: 27.10.2025 - 20:24
Les entitats de promoció de la llengua Accent Obert, Òmnium Cultural, la Plataforma per la Llengua i Softcatalà han presentat una iniciativa pionera als Països Catalans per a configurar el català als dispositius electrònics.
La proposta es diu Configura.cat i està pensada perquè qualsevol persona que sigui catalanoparlant d’origen o nou parlant pugui viure plenament en català, també en l’àmbit digital, a més de conscienciar sobre la importància de catalanitzar els dispositius més habituals, com ara mòbils, ordinadors, tauletes o aplicacions.
Amb una pàgina web molt intuïtiva, amb videotutorials i guies pas a pas, la campanya ofereix instruccions per a configurar en català els dispositius i aplicacions. Podreu configurar navegadors, com ara Chrome o Firefox, i aplicacions de missatgeria instantània i xarxes socials, entre les quals, WhatsApp, Telegram, X i TikTok.
L’objectiu de Configura.cat no és solament incorporar el català com a opció, sinó fer-ne la llengua principal dels dispositius, per tal de fer visible a les empreses tecnològiques la voluntat d’ús real del català. Segons que ha explicat Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua, configurar els dispositius en català és una acció ben simple i alhora molt important. “A diferència d’altres temes que hauríem de resoldre com a país, aquest el podem resoldre teclejant des del sofà”, ha dit.
La proposta, que s’emmarca dins l’Aliança per la Presència Digital del Català, té el suport de més entitats, com Acció Cultural del País Valencià, Amical Wikimedia, l’Institut d’Estudis Catalans, l’Institut Ramon Llull, l’Obra Cultural Balear, l’Associació de SEO en Català i Webmàsters Independents en Català.
Fer que el català guanyi molt més protagonisme
Configura.cat s’ha presentat avui a Barcelona, al Convent de Sant Agustí, amb Albert Cuesta, periodista expert en noves tecnologies i portaveu de l’Aliança per la Presència Digital del Català; Genís Roca, president d’Accent Obert; Xavier Antich, president d’Òmnium, i Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua.
Les entitats pretenen d’augmentar el nombre de dispositius en català i alhora fer veure a les empreses que la població catalanoparlant reclama els continguts en català i vol que es respectin els drets lingüístics. Tot i que plataformes com Google, Apple, Meta, Microsoft o Amazon ja permeten l’ús del català, hi ha una gran part de catalanoparlants que encara no ho tenen activat.
“El percentatge de dispositius en català és insuficient. A vegades, la televisió o el cotxe no tenen opció en català. En altres casos, és feina nostra. A vegades no ho fem per desconeixement, perquè ens sembla complicat o que potser donarà un resultat pitjor”, ha explicat Roca.
Accent Obert ha explicat que la visibilitat del català ha estat afectada per canvis en algoritmes, com va passar el 2022 amb Google, fet que posa de manifest que la presència digital del català és fràgil i depèn de decisions alienes i dades que no es controlen. Segons que ha explicat Roca, s’han trobat usuaris que reclamaven la resposta en català, però Google l’oferia en castellà o anglès perquè el dispositiu estava configurat en una altra llengua.
Fer valer els drets dels catalanoparlants i interpel·lar les empreses
Escuder ha destacat que Configura.cat apel·la directament a fer valer els drets lingüístics dels catalanoparlants en un context de plena emergència lingüística.
Escuder ha recordat les dades de l’Enquesta d’usos lingüístics i ha assenyalat que solament entre el 24% i el 29% dels joves de 15 anys a 44 s’identifiquen principalment amb el català. “Això comporta que molts usuaris visquin digitalment com a monolingües en castellà”, ha advertit. Però Escuder ha afegit que les dades dels qui s’identifiquen igual amb el català i el castellà pugen fins al 40-45%, cosa que considera que és un símptoma clar de bilingüització.
Escuder també ha volgut fer èmfasi en l’àmbit empresarial: “Cal generar un escenari propici per a tenir èxits reconeixibles. Hem d’enviar el senyal a les grans empreses que han de fer alguna cosa, les xifres es compten tant sí com no. Que ens comptin com a catalans, els hem d’obligar a fer-nos presents”. I ha afegit: “Si veuen que naveguem en català, els serà més difícil ignorar que hi ha un mercat en català.”
Antich també ha destacat que la campanya s’emmarcava en els desafiaments lingüístics: “Tan important és no perdre la batalla de la llengua al carrer com no perdre-la en el món digital”, ha dit. I ha defensat que calia pressionar les empreses tecnològiques per fer palès que hi havia un gruix rellevant de catalanoparlants i que calia generar la necessitat perquè ens atenguessin en la nostra llengua.
El president d’Òmnium ha explicat que, durant les primeres dècades de les polítiques lingüístiques, el català tenia una forta presència en la televisió, la ràdio i la premsa. Ara diu que el panorama ha canviat perquè les noves generacions estan influïdes per les noves tecnologies, com els videojocs o les xarxes socials, on el català encara té una presència minoritària i no és una llengua prioritària. “El canvi de tendència ha limitat el paper normalitzador que aportaven els mitjans de comunicació”, ha dit.
Amb aquesta situació, Antich ha destacat que hi havia una comunitat activa i interessada en el català i que calia que tothom prengués consciència que “les petites coses són importants”, en referència a la configuració dels dispositius en català, i ha animat tothom a participar-hi.