21.06.2025 - 21:40
|
Actualització: 22.06.2025 - 21:32
Dilluns, revetlla de Sant Joan, els reis espanyols Felipe VI i Letizia tenen intenció de participar en un dels actes de celebració del mil·lenari de Montserrat. Les mesures de seguretat associades a la seva presència alteraran qualsevol normalitat al temple, i la visita ja ha generat un bon incendi en el cristianisme catalanista, i, fins i tot, el catalanisme en el sentit més ampli. El simbolisme de Montserrat és indestriable del catalanisme modern; el 1881 el papa Lleó XIII va declarar la Mare de Déu de Montserrat patrona de Catalunya. L’himne que Jacint Verdaguer li havia escrit un any abans, pel mil·lenari de la troballa de la figura, va esdevenir un himne catalanista durant el franquisme, i el temple mateix va ser espai de trobades polítiques antifranquistes de tota mena. Amb tota aquesta història a l’esquena, i en un moment de reflexió sobre el pas de mil anys d’ençà de la fundació del monestir, la rebuda al rei espanyol que va encoratjar la repressió contra l’independentisme ha despertat la indignació de molts sectors.
La Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat –fundada el 1899 pel bisbe Josep Torras i Bages i on van aplegar-se figures com ara Antoni Gaudí, Enric Prat de la Riba i Josep Puig i Cadafalch– va posar el crit al cel per la visita dels monarques espanyols, sobretot després del discurs del 3 d’octubre del 2017 de Felipe VI. “No podem oblidar el seu discurs abominable”, van escriure en un comunicat que reivindicava el dret de votar el Primer d’Octubre com un dret emparat per la Doctrina Social de l’Església. L’Associació d’Amics del Bisbe Deig –grup de cristians en homenatge a Antoni Deig, bisbe catalanista, poeta i renovador– també va exposar que la visita del monarca espanyol no es podia considerar un acte neutre, “sinó una maniobra política destinada a projectar la subjugació del poble català”. L’associació es feia seves les paraules de la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat i reivindicava la muntanya sagrada com un espai per a l’espiritualitat i la llibertat, “no l’escenari d’un acte de submissió”.
Per això, van fer una crida a la societat catalana a expressar el rebuig col·lectiu i a mantenir-se activa en la defensa dels drets nacionals. Demà dilluns, d’ençà de primera hora, uns quants grups d’excursionistes faran marxes simultànies per tres dels camins tradicionals d’accés a Montserrat, als quals caldrà sumar dues comitives de cotxes i un grup de gent que pujarà amb el tren cremallera. Tot plegat, amb la voluntat de col·lapsar els accessos al temple abans que hi arribin els reis espanyols.
Malgrat les intencions, no els serà fàcil superar els controls de seguretat de la Casa Reial, disposats a garantir l’acte de totes totes. El programa oficial d’actes començarà a les 12.00, amb l’arribada dels monarques i la veneració a la santa imatge. La benvinguda la donarà Bernat Juliol, sots-prior, majordom i comissari del mil·lenari de Montserrat, i anirà seguida d’una defensa dels valors benedictins a càrrec de Donato Ogliari, abat de Sant Pau Extramurs del Vaticà.
Després d’una intervenció musical, prendrà la paraula l’abat de Montserrat, Manel Gasch, amb una intervenció sobre la figura de l’abat Oliba, fundador de Montserrat, i de la importància dels valors benedictins –que l’abat Oliba seguia– com a fonaments de la pau; i que dialogarà amb la intervenció d’Ignasi Fossas i Colet, monjo de Montserrat i abat-president de la Congregació Sublacense Cassinesa, sobre el paper d’aquests valors en la situació geopolítica mundial. En acabat, Felipe VI tancarà l’acte amb una intervenció que podria ser en català.
De símbol catalanista a un temple “de tothom”
Malgrat l’impacte que va causar la confirmació que Montserrat rebria els reis espanyols, sectors que havien estat molt lligats al temple i que darrerament se n’han allunyat expliquen que “Montserrat ja no és el que era”, i que ha canviat molt d’ençà del nomenament de Manel Gasch com a abat de Montserrat, el 2021. Va substituir Josep Maria Soler, que havia ostentat el càrrec durant vint anys i havia mantingut viva la flama de reivindicació catalanista de la institució eclesiàstica. Abans del referèndum del Primer d’Octubre, Soler i l’abat de Poblet, Octavi Vilà, van defensar que “el dret a la participació política i social ha d’estar garantit en un estat democràtic”, i mesos després Soler va criticar l’empresonament de membres del govern, que deia que generaven “una inquietud notable” i dificultaven una distensió que cerqués camins de solució al conflicte polític.
Ara bé, d’ençà que va ser elegit, Gasch i el seu cercle de confiança han pilotat una reorientació política i simbòlica del monestir, tot afeblint-ne el vessant polític de reivindicació catalanista i tendint cap a un discurs més universalista i equidistant. Durant els primers anys, va ser titllat de “silenciós de portes enfora” perquè no destacava gaire en l’esfera política, i fa poc va reblar aquest tomb en un acte organitzat pel diari La Vanguardia. “Ara a Montserrat li toca aquest paper d’acompanyar, de parlar amb tothom i d’escoltar tothom“, va dir. Una posició aparentment neutra, però que va contraposar tot seguit al paper històric de Montserrat com a bressol del catalanisme: “En la història pot haver tingut un paper més essencial en la política perquè feia de substitutiu en una societat on no hi havia la possibilitat d’expressar-se democràticament, i ara la societat catalana pot expressar-se democràticament gairebé cada any. Crec que a Montserrat li toca retirar-se d’aquest paper de protecció que va tenir els anys seixanta i setanta.” Unes paraules que, justament, van ser elegides a la nota sobre l’acte que va fer el departament de comunicació del temple.
I és que, lluny de ser una elecció casual, aquesta retòrica de fer de Montserrat l’església de tots, bo i deixant enrere el simbolisme purament catalanista, ha estat expressada amb múltiples variants d’ençà de l’elecció de Gasch. “Aquesta no és la festa d’uns quants: és la festa de tothom”, signa l’abat de Montserrat al llibret de presentació dels actes del mil·lenari.
Bernat Juliol: “Montserrat està oberta a la resta d’Espanya”
Ara bé, qui més ha verbalitzat aquest allunyament del catalanisme polític ha estat Bernat Juliol, que abans dels canvis organitzatius exercia de prior de l’abat (número dos de l’abat). Quan el jove Jordi Puigvall va ser promogut a prior, ell va passar a ser sots-prior (tercer en el rang). Tot i això, va conservar gran part del poder, perquè va ser nomenat majordom –administrador de l’abadia– i va mantenir els càrrecs de comissari dels actes del mil·lenari, director general de la Fundació Abadia de Montserrat, director de comunicació i portaveu de la comunitat. El febrer, Juliol va concedir una entrevista a la revista catòlica espanyola Vida Nueva, on es va expressar en aquests mateixos termes que propugnen un allunyament del catalanisme polític.
Després de defensar que la diferència entre els monestirs benedictins i els que segueixen uns altres ordres és que estan lligats al territori que els acull, Julià va afegir: “Montserrat té les arrels a Catalunya, però, alhora, està oberta a la resta d’Espanya i del món.” I, en acabat, va defensar que lligaven “pertinença i universalitat”. “Montserrat és de tots, i la Verge és de tots. No pertany a ningú. Acollim tothom”, va afegir.
Mentre es dilueix el catalanisme polític, Montserrat ha mantingut els actes alineats amb el catalanisme cultural. En són exemples l’acte de la Renovació de la Flama de la Llengua Catalana, que es fa d’ençà del 2017, l’edició de la revista Serra d’Or i la publicació de llibres en català. De fet, quan l’abat Gasch va reivindicar encara Montserrat com un “símbol de catalanitat” en la recepció de la Medalla d’Honor del Parlament de Catalunya, va exemplificar-ho des de la cultura, bo i dient que el català és la llengua del 80% de les pregàries, i que l’altre 20% és en llatí.
[Nota de la redacció: una versió anterior d’aquest article confonia el bisbe Antoni Deig amb el bisbe Joan Carrera Planas. Demanem disculpes.]