17.01.2025 - 20:39
|
Actualització: 17.01.2025 - 22:06
La il·lustradora de còmics sueca Liv Strömquist (Lund, 1978) ha publicat Pítia dixit, un llibre que arriba en català de la mà de l’Editorial Finestres, en què reflexiona sobre l’obsessió contemporània pel benestar i el dogma de l’èxit personal.
Seguint la fórmula dels seus títols anteriors, l’autora combina veus de personatges de diferents èpoques per parlar de temes com l’autoajuda, els canvis impulsats per les noves tecnologies, el paper dels influenciadors o la cerca constant de la felicitat. Tot plegat, lligat estretament al negoci que s’aprofita sovint de la insatisfacció vital d’una societat fràgil i confusa. “Projectar una fantasia de futur, buscar l’èxit i dir-te que en tindràs, és gairebé la religió del capitalisme”, sosté.
Si en els seus darrers llibres l’autora posava el focus en temes com la pressió estètica o l’astrologia, aquesta vegada s’ha volgut centrar en l’autoajuda i la fixació de la societat per la cultura del wellness. Acompanyada d’una radiografia de la indústria neoliberal de la felicitat, Strömquist desglossa diferents temes relacionats amb aquestes idees, recordant que en part és el mateix sistema capitalista el que ja no només ven productes sinó també creixement personal, autoajuda, consells o salut mental.
Un exemple és el paper dels influenciadors, que tal com relata aporten un nou nivell d’intimitat que permet trencar aquelles barreres de protecció que tenien moltes persones davant de la publicitat. “En el cas de la bellesa, per exemple, és una mica com la relació que tenies amb la teva germana gran, quan et deixava entrar a l’habitació i podies veure com es maquillava i vestia, només que ara et diu què has de comprar i quin és el codi de descompte”, afirma.
Tot plegat en una societat molt centrada en “el jo”, on tothom sembla obsessionat amb la seva vida. “Quan vaig començar a escriure el llibre vaig pensar que vivim en una època narcisista, inundats de missatges que ens diuen que hem de millorar, empoderar-nos i estimar-nos”, explica, “però a mesura que avançava veia que també era un jo molt fràgil i fragmentat, i per això ens costa tan decidir què farem amb les nostres vides perquè tenim la sensació que no sabem el que volem”.
Una altra tendència que aborda és la sensació de viure en un constant futur, una idea transmesa des del creixement personal i relacionada amb l’auge de la “manifestació” que cada vegada es veu més sovint a les xarxes socials. “Imaginar-te aquest èxit personal i professional, i que només per això s’hagi de complir”, detalla. En aquest sentit, opina que ella prefereix viure el present amb tota la intensitat i passió possible.
“Si ets una persona curiosa, treballes i t’esforces potser amb sort tot això portarà a alguna cosa, però és estrany pensar que només per projectar una fantasia de futur es complirà”, afegeix, “pot passar que generi més infelicitat encara en el cas que no es compleixi, com a consell de vida trobo que és erroni”.

Combinant filosofia i sociologia amb cultura popular
Tal com passa als altres llibres que ha publicat, l’autora opta per combinar personatges més propis de la filosofia i la sociologia, amb altres de la cultura popular. Per Strömquist és una bona manera d’arribar a diferents tipus de lectors, uns més familiaritzats amb el primer grup de noms, i uns altres amb el darrer. “M’agrada la filosofia, però també els realities, m’agrada la sociologia, però també les revistes i el món dels famosos”, assenyala. Un fet que també li passa amb l’horòscop i que també a Pítia dixit introdueix en algun dels capítols.
Pel que fa a l’humor, l’autora recorda que va créixer en l’època prèvia d’internet, i que això la va portar a connectar amb certs tipus de bromes, com és el cas d’aquelles que feien els Monty Python. “Suposo que he integrat coses d’aquest humor que parla de coses mundanes”, sosté. Un altre recurs que es pot trobar fàcilment a la seva obra és el trencament de la quarta paret, una opció estilística que li surt de forma natural.
Traduït per Ivette Miravitllas, Pítia dixit arriba en llengua catalana de la mà de l’Editorial Finestres, amb qui ja ha signat un parell de títols previs. La il·lustradora sueca té clar que vol fer un altre llibre, però admet que encara no ha decidit el tema.