Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

En la reunió posterior a la reunió del consell executiu, el govern ha anunciat a través del conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, que Gas Natural té cinc dies per respondre per què va tallar la llum a la dona morta de Reus. El requeriment d’informació ja ha estat enviat a l’empresa subministradora, obligada segons que marca la llei 24/2015, a demanar un informe als serveis socials abans de fer un tall.

Segons Baiget, la víctima estava sent tractada pels serveis socials i hi havia un informe de vulnerabilitat social, però havia rebutjat ajudes: ‘Recentment no els va deixar entrar a casa’, en referència als serveis socials.

La dona de 81 anys que ahir al vespre va morir en l’incendi de casa seva a Reus feia dos mesos que li havien tallat la llum i des d’aleshores s’il·luminava amb espelmes. Aquesta és la informació que va transcendir un cop es va saber la mort de la dona. Avui l’Ajuntament de Reus ho ha confirmat, però ha precisat que no tenia constància d’aquesta situació perquè la companyia, Gas Natural, no havia fet l’avís de tall de subministrament al consistori, i per això portarà el cas a la fiscalia i emprendre les accions legals que tingui al seu abast.

La regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, ha dit: ‘Podem assegurar que a nivell de serveis socials no vam rebre l’avís de tall de llum que ens hauria d’haver arribat en compliment de la llei 24/2015. La companyia ha de fer un avís de tall que ha d’anar a la fmaília però també a serveis socials; ha d’avisar a família que talla per impagament. I la companyia ens hauria de fer un avís a serveis socials del possible tall’. L’ajuntament portarà la companyia a la fiscalia per incompliment de la llei, i ha posat el cas en coneixement de l’Agència Catalana de Consum i ha fet un requeriment a la companyia.

I ha afegit: ‘En cas que nosaltres certifiquéssim que era una família vulnerable hauríem avisat la companyia que no tallés i obrir un protocol d’ajuda. Nosaltres tenim una línia d’ajudes a la pobresa energètica per ajudar famílies que ens ho demanin, o perquè amb una avís de la companyia ens hi posem en contacte.’

Un espelma
Tot apunta que una espelma seria l’origen del foc que ha cremat el matalàs de l’habitació on dormia i que li ha acabat produint la mort, segons la investigació dels Mossos d’Esquadra.

L’ajuntament desconeixia que la dona no disposava de corrent elèctric per impagament i no havia rebut cap sol·licitud d’ajut econòmic. La dona sí que havia demanat una ajuda al consistori per poder pagar el rebut de l’aigua, que se li havia concedit. A més, l’arrendatari del pis havia interposat una demanda judicial de desnonament per impagament del lloguer.

Segons l’Ajuntament de Reus, en aquest cas els recursos disponibles per atendre situacions d’emergència social no es van activar perquè ni la víctima ni els seus familiars no van comunicar als Serveis Socials que no podien pagar el subministrament de llum de l’habitatge.

A més, segons ha pogut saber l’ACN, feia uns deu mesos que la dona no pagava l’import del lloguer del pis i l’arrendatari havia interposat una demanda judicial de desnonament. Tot i que vivia sola a l’immoble, la víctima rebia la visita de la seva néta, que li duia menjar.

Gas Natural: ‘La dona de 81 anys no era considerada una client vulnerable’
Gas Natural Fenosa ha assegurat, a través d’un comunicat, que l’àvia de 81 anys morta ahir a Reus després d’un incendi a casa seva, no estava inclosa a la relació de clients vulnerables que l’ajuntament reusenc els comunica. La companyia, que ha lamentat la mort de la dona, ha assegurat que s’ha posat a disposició del consistori, amb qui té, des del 2014, un canal exclusiu de gestió amb els serveis socials per poder atendre conjuntament els casos de vulnerabilitat.

En el cas concret de Reus, la companyia assegura que té vigent i en ple funcionament aquest procediment i que un total de 150 clients vulnerables han estat atesos a través d’aquest mecanisme: 6 al 2014, 56 al 2015 i 88 aquest 2016. Gas Natural assegura que als clients vulnerables que l’Ajuntament de Reus els comunica no els tallen el subministrament, i que l’àvia de 81 anys no apareixia al llistat. “La companyia no disposava d’informació relativa a la seva situació de vulnerabilitat”, han manifestat. Gas Natural ha assegurat que hi ha la necessitat d’establir un protocol pel qual les companyies informin als serveis socials dels casos de tall de subministrament per impagament.

En el comunicat, també reclama que es clarifiquin i unifiquin les diferents competències i normatives impulsades per diferents administracions per aconseguir desenvolupar procediments efectius que permetin a les empreses subministradores agilitzar i fer efectiva l’atenció als clients vulnerables i evitar situacions com la que es va produir a Reus ahir.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.