El turisme renaix, pendent del passaport vaccinal i del semàfor britànic

  • Després d'un 2020 catastròfic, el sector es reinventa per a fer front als nous reptes comercials

VilaWeb
Esperança Camps Barber
18.05.2021 - 21:50
Actualització: 19.05.2021 - 12:24

La pandèmia de covid va esborrar del món els viatges, els viatgers i els turistes. Va deixar milers d’avions estacionats als aeroports, vaixells de creuers amarrats a port i milers de treballadors sense feina al nostre país. L’estiu del 2020 va ser molt pla i la recuperació del sector turístic amb prou feines va remuntar una mica. És per això que governs i empresaris veuen en la vaccinació en massa l’eina indispensable per a fer reviscolar una indústria que aporta una part molt substancial del PIB a l’economia.

La fira de turisme FITUR és vista per les autoritats turístiques de Catalunya, el País Valencià i les Illes com una alenada, un oasi, una oportunitat de tornar a obrir mercats. La major part de les destinacions han hagut de reorientar l’oferta. Oferir serveis personalitzats, gens massificats, amb seguretat sanitària… Tot de serveis extres que fins fa pocs mesos no semblaven importants i que ara són imprescindibles.

País Valencià, ‘Qui ho ha viscut, ho sap’

Al País Valencià la incidència acumulada no arriba a trenta casos per cada cent mil habitants. És, doncs, una de les regions més ben situades d’Europa per a oferir la combinació desitjada de turisme segur. Així i tot, el Consell no vol llançar les campanes al vol i es conté l’alè alhora que fa crides a la prudència.

La indústria turística aporta el 15% del PIB a l’economia valenciana i les autoritats estan segures que la temporada d’enguany no tindrà res a veure amb l’estiu del 2020. Cada dia que passa hi ha més vaccinats, tant al País Valencià com al món, i això, diuen, obri portes i expectatives als viatgers. “La fi del tancament perimetral ha permès que tornara el mercat espanyol”, ha dit a VilaWeb Francesc Colomer, secretari de Turisme de la Generalitat. “Serà un any de transició, de recuperació gradual, de retorn del sector, que en té moltes ganes. Serà un segon semestre de recuperació que anirà al compàs de la vacunació”, diu.

Turisme acaba de presentar una campanya publicitària centrada en un vers que Lope de Vega va escriure durant una estada temporal a terres valencianes. “Qui ho ha viscut, ho sap.” I amb aquesta empenta, el sector espera amb candeletes l’obertura del mercat britànic. Colomer posa damunt la taula les bones xifres de la covid i fa seua la demanda que l’avaluació es faça per regions i no per estats.

En cerca de nous mercats

Per Colomer, continuar obrint mercats és una necessitat per a captar nous països emissors. Ara el radar és posat en els mercats llunyans, com els Estats Units o Àsia i també els Països Baixos i Escandinàvia. “Nosaltres oferim un producte interessant, acomodat als gustos i les experiències que busquen els nostres públics objectius.”

A l’hora d’avaluar com han estat aquests darrers mesos, Colomer posa l’èmfasi a explicar que els empresaris valencians han resistit amb molt de patiment, que han acumulat pèrdues, però que han cercat les maneres de sobreviure, i que ara tenen moltes ganes de tornar.

L’oferta valenciana s’ha reorientat tot proporcionant experiències que fugen de la massificació i que facen compatible la seguretat amb un fenomen accessible a tot el món. “Que el turisme siga una pràctica oberta a tot el món, que les classes treballadores s’hagen incorporat al viatge, és una notícia molt bona, a més de ser un dret humà.”

El patró de consum del món postcovid ha afavorit espais no tan densos, ni tan poblats ni tan massificats. “La inspiració del viatge ha de buscar aquest estímul, aquesta motivació. L’ésser humà és fet d’oblit i no sé com serem quan oblidem tot això de la pandèmia, ni si en guardarem cap aprenentatge útil o canviarem de conductes o continuarem fent com sempre”, ha dit a VilaWeb.

Recuperar el mercat francès, fonamental al Principat

Octavi Bono, director general de Turisme de la Generalitat de Catalunya, espera que el mercat català puga recuperar entre el 50% o el 60% de la demanda internacional que va tenir l’any 2019. Això passarà, sobretot, amb les destinacions més consolidades al litoral, que són les més orientades al mercat internacional. “No serà fins a la tardor que es podrà veure un cert nivell de recuperació a l’entorn metropolità, especialment, a la ciutat de Barcelona”, diu Bono. El turisme representa un 12% del PIB a Catalunya.

Per al responsable de Turisme de la Generalitat, el passaport covid serà una bona notícia, perquè set dels deu primers països emissors de turistes són de la Unió Europea. “El passaport ens acosta a una part molt important de la nostra demanda internacional. En queda fora el Regne Unit, amb el qual ens agradaria que hi pogués haver algun acord com a país tercer, i els Estats Units i Rússia.”

Quant al mercat de l’estat francès, que per proximitat al Principat és el primer client internacional, Octavi Bono espera que molt prompte s’hi puga comptar. “Hem vist que ja s’hi pot començar a comptar. Ja ho vam veure l’any passat, perquè va ser l’únic que va tenir una mica de presència. Per tant, enguany tornem a confiar-hi.”

Què ha ensenyat la pandèmia?

Octavi Bono explica que la pandèmia ha ensenyat moltes coses, tant al sector turístic com a les autoritats que l’han de gestionar. Després d’escoltar teories que deien que res no tornaria a ser igual i que els canvis serien disruptius, i d’escoltar-ne uns altres que parlaven d’una alta capacitat de resistència del sector, Bono ha optat pel camí del mig. “Hem identificat un seguit d’elements que són importants i que tenen a veure amb les tendències, amb la gestió, amb la mobilitat, el producte. I sobre aquests factors treballem per a millorar-ne la gestió.”

La sostenibilitat també serà un element a tenir en compte, perquè molts dels visitants de Catalunya vénen de països amb molta exigència ambiental. “Hem de vigilar la massificació dels espais naturals i hem d’entendre millor la mobilitat de la gent. I, sobretot, hem de gestionar els fluxos de manera més intel·ligent.”

A les Illes, pendents del semàfor britànic

Abans de la pandèmia, el turisme representava prop del 35% del PIB. El 2021 no s’assemblarà encara al 2019, però serà millor que l’any passat. Tanmateix, no s’atreveixen a avançar cap percentatge. “L’arrencada és un poc lenta, però amb les ganes que té tothom de viatjar i les bones condicions de les Illes com a destinació turística, segur que s’allargarà molt més enllà del mes d’agost.” És l’esperança expressada en veu alta per Rosana Morillo, directora general de Turisme del govern.

Les darreres setmanes ja s’ha notat que s’havia obert el mercat alemany. També hi comencen a viatjar turistes espanyols, però tant les autoritats com els hotelers esperen amb candeletes l’obertura del mercat britànic. “Nosaltres hi tenim confiança, tenim converses constants amb el govern d’allà perquè les Illes siguin considerades com a zona verda”, diu Morillo. La pròxima revisió s’ha de fer a final de la setmana vinent. Com Francesc Colomer, Morillo també voldria que el govern de Boris Johnson filàs prim avaluant les destinacions turístiques segons la incidència acumulada de casos de covid per cada cent mil habitants. “Nosaltres esperem que en aquesta revisió es pugui considerar les Illes Balears com una categoria diferent de la de la resta de l’estat”.

Els hotelers, preparats en una temporada estranya

Morillo explica que els viatgers prenen decisions molt emocionals a l’hora de triar les destinacions turístiques. Els nostres hotelers estan preparats i esperant per a anar obrint la planta a mesura que hi haja demanda. Els fidels tornaran, diu, perquè ja coneixen el lloc, però la gran dificultat és per la incertesa de les decisions polítiques que prendran les autoritats dels països emissors. És el cas ja esmentat del govern britànic que encara desaconsella de viatjar a les Illes, per exemple. “Qualsevol destinació turística del sud de la Mediterrània està pendent de les decisions polítiques dels països emissors.”

Les autoritats turístiques de les Illes volen refermar els mercats que ara són oberts per a enviar missatges de confiança. La possibilitat d’aprofitar la crisi per a obrir nous mercats no es considera prioritària. “El mercat britànic i el de parla alemanya, incloses Àustria i Suïssa, és tan important que no és fàcil de ser substituït per cap altre. Ara ens centrem a transmetre seguretat als possibles visitants”.

El passaport covid, una necessitat

Morillo espera que la Unió Europea aprove com més prompte millor el passaport covid. “Tots els països del sud d’Europa que som destinació turística hi estem molt interessats. Quan una persona ja hagi estat vacunada podrà presentar el certificat i ja no caldrà que presenti cap prova diagnòstica addicional per a moure’s d’un país a un altre. Això té influència en el cost final del viatge i serà importantíssim.”

Això a banda, la directora general explica que ja d’abans de la pandèmia el departament treballa amb el sector per a elaborar ofertes que vagen més enllà dels sectors tradicionals de sol i platja i oferir uns altres valors.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any