El proper 8 de febrer, el cicle Sampler Sèries, de la mà de Klangforum Wien, acull una espectacular obra de Georg Friedrich Haas a L’Auditori.In vain juga amb la microtonalitat, els ritmes lumínics i l’experiència de l’auditor en la foscor. Una crítica a la situació política d’Àustria després que l’extrema dreta guanyés les eleccions el 1999.

Georg Friedrich Haas és un compositor austríac establert a Graz que va ser membre fundador del col·lectiu Die andere Seite (L’altra banda), molt influenciat per Friedrich Cerha, i que ha viscut experiències estètiques i formatives als millors centres de producció musical del món, com Darmstat o l’IRCAM de París, a banda d’estar premiat amb una beca del Salzburger Festival i ha guanyat el premi Sandoz que li ha permès estar programat als estivals de música contemporània més rellevants de l’actualitat, com el Wien Modern, Huddersfield, la Bienal de Venècia, o el Festival d’Automne de París. A més, conrea una gran activitat com a professor invitat a grans universitats.

El seu estil musical ens recorda a György Ligeti amb el seu ús de la micropolifonia i la microtonalitat (l’escala no es divideix en 12 semitons, sinó que cada semitò està al seu torn dividit). En realitat, segons Haas, si haguéssim d’escriure la partitura d’una conversa habitual, estaria escrita amb aquesta tècnica, per les inflexions i les subtileses que té la veu humana. Haas és un dels màxims exponents de la música espectral que sorgeix de l’anàlisi dels harmònics i altres propietats del so.

Podeu llegir la crònica sencera a Núvol, el digital de cultura

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]