Detall de l'Anuari de la Música 2017, presentat ahir

Amb 20.000 concerts, tretze milions d’espectadors i un sector discogràfic que modera la seva crisi, la indústria musical catalana va assolir l’any passat una facturació rècord de 189 milions d’euros. Són xifres de l’Anuari de la Música 2017, editat pel Grup Enderroc i l’Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), que s’ha presentat aquest dimecres. El diagnòstic de l’informe és que el sector surt de manera definitiva de la crisi després de dos anys de bons resultats que l’apropen a la situació ‘precrisi’ de l’any 2003. L’Anuari constata que el sector discogràfic s’ha reconvertit i ha aconseguit frenar la crisi amb un creixement del 3,7%, passant de 21,6 a 22,4 milions. La nota negativa, la caiguda d’un 14% en la producció de discos en català.

La indústria de la música ha recuperat la darrera dècada els nivells de facturació anteriors a la crisi amb 189,4 milions el 2017, després de dos exercicis de creixement. La xifra global és el resultat de la facturació dels principals festivals privats (que els últims deu anys han crescut un 109%) i de les sales de concerts associades de Catalunya, que des del 2008 han augmentat el negoci un 75%. Així ho constata l’Anuari de la Música 2017. L’informe anual sobre l’estat del sector confirma, a més, l’abisme entre el pes de la música en viu (88%) i el sector discogràfic (12%) en la radiografia actual del sector.

La indústria fonogràfica, que l’any 2008 representava un 48% del total, va caure dràsticament amb la crisi i les noves formes de consum digital de música. La notícia esperançadora és que després de cinc anys encongint-se, i gràcies a un esforç de “reconversió” del sector, la facturació creix un 3,7%, passant de 21,6 a 22,4 milions d’euros, només 9 dels quals provenen de la venda de discos. És a dir, la reconversió ha empès les discogràfiques cap a un model de negoci de ‘360 graus’, on el management d’artistes o la gestió de drets tenen un gran pes. L’altra novetat del darrer any és que per primera vegada la venda digital de música ha superat la física, amb una proporció de 60% i 40% respectivament.

Menys presència del català
Amb tot, aquests indicadors no minimitzen una altra realitat que preocupa els autors de l’Anuari, i que té a veure en la llengua de producció dels discos. I és que una les dades negatives de l’estudi és la ‘notable reducció’ d’un 14% en la producció de discos en català, que per primer cop en aquest segle trenca una evolució ascendent. L’estudi de l’Anuari detecta, això sí, una major presència d’artistes catalans als festivals, que ha crescut 2 punts, del 38 al 40%. Per contra, hi ha una dada negativa que indica que la programació d’artistes d’expressió en llengua catalana –regulada per normativa i un dels aspectes que es valoren a l’hora d’atorgar ajuts als promotors– ha caigut 2 punts, del 25 al 23%, als 12 festivals analitzats.

Aquesta tendència indica que, de manera global, la programació de música en català s’ha situat per sota la línia vermella previst a la legislació, que parla del mínim del 25% al cartell. ‘Caldrà estar a l’aguait, quan d’un total de 743 artistes, 294 eren de l’àmbit cultural català i només 171 han cantat en català als festivals analitzats del 2017’, alerta l’estudi. Pel que fa a la música en viu, continua la tendència a l’alça i amb xifres mai assolides abans, com els 20.000 concerts celebrats a Catalunya durant el 2017. Tretze milions de persones van assistir a concerts l’any passat, entre els quals els més de tres milions d’assistents als principals festivals catalans.

Aquestes bones xifres tenen el seu contrapunt. Els responsables de l’informe alerten sobre l’augment de l’oferta de concerts ‘per damunt del creixement de públic’, i ho consideren una conseqüència d’una frenada natural del gran ascens de públic registrat el 2016. En aquest sentit, fan notar la preocupació d’alguns agents sectorials sobre el perill d’una nova bombolla de concerts i festivals per un creixement sobtat.

Més inversió pública
L’Anuari es congratula per l’augment del total de recursos financers que la Generalitat (a través de la Direcció General de Creació i Empreses Culturals) ha destinat al sector musical el 2017. Malgrat seguir lluny de les aspiracions del sector, l’increment d’un 4% respecte l’any anterior situa la inversió total en 10,4 milions d’euros. L’augment més important ha estat pel conveni de transferència amb l’emissora musical iCat en el seu retorn a l’FM, amb una aportació d’1 milió d’euros. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha augmentat també els recursos un 5%.

D’una altra banda, el president de l’Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), Jordi Gratacós, senyala una sèrie d’assignatures pendents al sector, i que cal afrontar ara que en línies generals s’ha estabilitzat la situació. Gratacós apunta a la necessitat de ‘tirar endavant’ el Pla Integral de la Música de la mà de l’Acadèmia Catalana de la Música, per ‘regular i estructurar el sector’. Així mateix recorda que resta pendent implementar l’Estatut de l’Artista (una iniciativa legislativa que per ara es gestiona en l’àmbit estatal), i finalment senyala que la formació dels professionals del sector és un repte que cal afrontar en endavant.

Veus femenines i emergents a l’alça
Segons recull l’Anuari, la programació artística als festivals catalans indica que la presència de grups emergents i les veus femenines ha crescut fins a representar ja una tercera part del total. L’estadística realitzada a partir de les dades de 12 destacats certàmens indica un augment de 12 punts en els grups emergents (34%), un creixement encara limitat de 7 punts en la presència de dones i grups mixtos (17%) –animat per moltes i diverses campanyes a favor– i, això sí, una davallada de 2 punts en artistes que canten en català (23%).

Missatge de Vicent Partal

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb