La comissió parlamentària d’investigació sobre l’accident del metro de València de l’any 2006, en el qual varen morir 43 persones, ha fet públiques aquest divendres les seves conclusions assenyalant que l’accident era “previsible i inevitable” i que el túnel on va descarrilar el comboi no era segur. En una roda de premsa conjunta a les Corts Valencianes, representants dels grups que han elaborat el dictamen de manera conjunta, PSPV-PSOE, Compromís, Ciutadans i Podem, han responsabilitzat políticament l’expresident Francisco Camps així com l’exconseller Juan Cotino, entre altres, així com directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) per no dur a terme mesures de prevenció i de Ràdio Televisió Valenciana, pel tractament informatiu. Les conclusions s’han fet públiques després de 20 sessions de treball, 150 hores i 75 compareixences, a més de proves documentals.

Segons aquest dictamen, l’anterior comissió d’investigació del 2006 no va depurar responsabilitats polítiques perquè el PP i FGV ho varen impedir. En aquest sentit, denuncien que la documentació i les compareixences d’aquella comissió donen compte que l’anterior govern en complicitat amb el PP tenia com a objectiu impedir que s’imposés qualsevol altra versió diferent de la oficial. Al respecte afegeixen que la documentació va ser esbiaixada i incompleta i les compareixences alliçonades per una consultora, amb conclusions determinades abans que s’iniciés la comissió.

Així, indiquen que l’estratègia argumental va ser compartida entre PP, el Consell, el grup parlamentari del PP, FGV i alguns dels compareixents. “L’objectiu era que les conclusions sobre les causes l’accident fossin les que convenien al govern valencià i la finalitat perseguida pel PP a les Corts en 2006 era actuar en interès i protecció dels responsables polítics”, afegeixen.

Manca d’inversió en seguretat
Sobre FGV, els grups polítics remarquen no comptava amb el finançament adequada per prestar els seus serveis amb garanties, malgrat dependre d’ella la seguretat de milers de persones, i que aquest mal finançament contrasta amb les grans inversions en projectes del govern valencià com la Copa del Amèrica o l’Aeroport de Castelló, entre altres.

“Les causes de l’accident van ser múltiples i totes van tenir el seu origen en la falta d’inversió i mala gestió de FGV, especialment en matèria de seguretat en la circulació”, denuncien. Així, apunten a una incompleta instal•lació del sistema de frenada, manca balises en el punt de l’accident, l’obsolescència de les unitats, el deficitari manteniment de la via fèrria en el punt de l’accident. Tot això malgrat que segons el dictamen l’empresa era coneixedora de la importància i conveniència de adoptar mesures de seguretat però no les va instal•lar fins que va esdevenir el accident.

El dictamen lamenta que la seguretat de la circulació es vagi fer descansar en el factor humà, amb l’excés de velocitat del maquinista, davant la maca de previsió i inversió en sistemes de seguretat. El dia de l’accident no va haver una adequada reacció davant la magnitud del mateix, ni es van adoptar les mesures de precaució per facilitar la ràpida intervenció dels serveis d’ emergència sense risc per a ells.

Els grups afegeixen que va ser la policia científica la responsable d’identificar els cadàvers i que l’Institut de Medicina legal no va participar en l’aixecament dels cadàvers, amb la consegüent dificultat de determinar les circumstàncies que van envoltar les morts de les víctimes. A això afegeixen que FGV no va vetllar per la custòdia deguda de proves judicials, es va destruir la lectura de la caixa registradora d’esdeveniments i va permetre l’accés a la unitat accidentada malgrat el mandat judicial que ho prohibia.

Actitud del govern de Camps
En relació amb l’actitud del govern valencià, denuncien pressa en l’organització dels funerals, quan encara havien famílies que no havien rebut les restes mortals dels familiar, i que president de la Generalitat Valenciana Francisco Camps va faltar a la seva responsabilitat institucional al no rebre a les víctimes i els seus familiars. La comissió interdepartamental creada per a la gestió i coordinació de les conselleries que es van veure afectades, “va actuar de forma opaca a la gestió i informació de les ajudes als familiars de les víctimes” i que es varen afavorir les visites d’alts càrrecs com la de Juan Cotino als domicilis particulars dels familiars de les víctimes, “amb oferiment d’ajudes al marge de la legalitat a canvi de no exercici d’accions legals”.

El dictamen conclou que la Generalitat Valenciana va actuar amb urgència no justificada en la gestió de l’accident, amb la finalitat de no eclipsar la visita del Papa i fonamentalment per no assumir responsabilitats polítiques. “El govern valencià orquestrar des del primer moment una estratègia política i comunicativa sobre l’accident, sostinguda en el temps, per imposar una única i inalterable veritat. Hi havia una estratègia comunicativa orquestrada dels directius de TVV amb la presidència de la Generalitat per al tractament informatiu del accident”.

Amb tot, conclouen que al llarg de 10 anys, va haver un “menyspreu” per l’Associació de Víctimes del Metro 3 de juliol (AVM3J) per haver qüestionar “la veritat oficial que ha estat desmuntada a la Comissió d’investigació”.

Responsabilitats polítiques
Els grups polítics responsabilitzen Francisco Camps de les decisions sobre l’accident i el menyspreu a l’AVM3J, al l’exdirector general de Transport, José Vicente Dòmine, de lla mala gestió en la planificació i coordinació del transport ferroviari així com a l’exvicepresident Víctor Campos per la manca de criteri uniforme en la concessió de le indemnitzacions i ajudes a les víctimes a les que va faltar als principis d’igualtat, transparència i publicitat. En una mateixa línia, assenyalen a l’exportaveu del PP Serafín Castellano per manipular l’anterior comissió d’investigació i a l’exconseller Juan Cotino per la utilització partidista de les visites a les llars de les víctimes.

En l’àmbit de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat (FGV), consideren que l’exgerent Marisa Gràcia és responsable de no adoptar decisions en l’àmbit de les seves responsabilitats que haurien pogut evitar l’accident o minimitzat les conseqüències; En l’àmbit de l’empresa pública Ràdio Televisió Valenciana (RTVV). El dictament també responsabilitza altres càrrecs de FGV.

En relació a RTVV, responsabilitza l’exdirector Pedro García per “la informació manipulada sobre l’accident” així com a l’exdirector d’informatius Lluís Motes, “ responsable que la ciutadania no accedís a una informació immediata, veraç i objectiva”.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb