La comissió bilateral d’infrastructures entre la Generalitat i el govern espanyol, que no es reunia des del 2007, ha acabat sense acord. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat després de la reunió amb el secretari d’estat d’Infrastructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, que només han decidit d’impulsar un grup de treball per a determinar el mètode de pagament de 200 milions d’euros que l’estat espanyol deu a Catalunya procedents de la disposició addicional tercera de l’Estatut.

La comissió d’afers econòmics i fiscals va acordar que aquests 200 milions es pagarien el 2019, però encara no s’ha concretat com. El deute de l’estat amb Catalunya de la disposició addicional tercera de l’Estatut han estat un dels greuges que ha denunciat la Generalitat els últims anys. S’estableix que el govern espanyol ha de compensar el dèficit d’inversió en infrastructures respecte al pes de Catalunya en el PIB estatal.

Entre el 2007 i el 2013, l’estat espanyol només ha pagat 335 milions corresponents al primer any. Posteriorment, es va acordar que dels 759 milions corresponents al 2008, 200 es pagarien el 2019. ‘Encara no hem arribat a cap acord’, ha dit Calvet.

Els arguments de l’estat i de la Generalitat
El govern reclama que aquests 200 milions es paguin directament a la Generalitat, tal i com va fer-se amb els 335 milions del 2010. En canvi, Calvet ha explicat que el govern espanyol pretén convertir-los en una inversió continuista respecte dels projectes d’infrastructures que ja estan en marxa, com ara la variant de Vallirana o la millora de la xarxa de Rodalia. ‘Una cosa és el deute i una altra les inversions ordinàries que han de programar pressupostàriament’, ha criticat Calvet.

Preguntat sobre per què l’estat planteja els 200 milions en inversió a través dels pressupost i no com una aportació directa a la Generalitat, com va passar el 2010, Saura ha contestat que ‘el que volen els ciutadans és que les administracions es posin d’acord i resolguin els seus problemes’.

Llistat d’obres
Calvet ha reconegut que durant les tres hores de reunió no s’ha abordat cap altre punt, tot i que Saura ha assistit a la trobada amb un llistat d’obres a impulsar mitjançant els pressupost espanyol del 2019. Entre elles figuren els desdoblaments de la R3 de Rodalia, els accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona, ​​l’accés ferroviari al port de Tarragona i els soterraments de les vies del tren de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona).

També són a la llista la connexió de la A-2 i la AP-7 amb la B-30 a Castellbisbal, la connexió de la C-32 amb la Ronda Litoral a Sant Boi i el conveni per a la cessió de la B -23 entre Sant Joan Despí i la Diagonal, que contempla la construcció d’un carril bus d’entrada a la capital catalana, entre altres projectes.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb