La CCMA estrenarà al setembre el nou “Netflix” en català

  • Substituirà l’antic 3 a la Carta per un nou servei de televisió sota demanda més adaptat a l’usuari, amb continguts exclusius i amb una navegació més simple

VilaWeb
Arnau Lleonart
15.03.2023 - 11:36
Actualització: 15.03.2023 - 13:06

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) creu que ha arribat el moment de jubilar el servei de vídeo a demanda 3 a la Carta, engegat el 2004, i donar pas a una nova plataforma que s’adapti als nous usos i hàbits de consum televisiu. La nova plataforma neix amb una inversió de trenta milions d’euros, per a desenvolupar la plataforma tecnològica i dotar-la de nous continguts, adreçats al públic en general i especialment als joves i als nens. S’estrenarà en dues fases: la primera al setembre, amb una versió més limitada, i la segona durant el segon trimestre del 2024, més actualitzada i ampliada.

“És un dels projectes més importants de la CCMA d’aquests darrers anys, i segurament també ho serà amb vista al futur”, ha dit Rosa Romà, presidenta de la CCMA, que en la presentació anava acompanyada de la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, i de la de Cultura, Natàlia Garriga. La presència de les conselleres ha servit per a fer visible l’encàrrec del govern de fer la nova plataforma, que anirà acompanyada d’una dotació pressupostària extraordinària i recursos humans per a desenvolupar-la. “El món canvia, però no canvia la nostra ambició”, ha dit Vilagrà.

“Un dels grans objectius de la corporació d’ençà del començament ha estat normalitzar el català en el camp audiovisual, i de retruc en els altres àmbits. Perquè l’audiovisual ens implica, crea referents”, ha afegit Garriga, que ha posat el projecte de creació de la nova plataforma digital en català al costat de la nova campanya de promoció del català que recupera la Queta.

La nova plataforma s’ha definit com una OTT (sigles de over the top, ‘de lliure transmissió’) de país, en català, de servei públic, d’accés universal i gratuïta. S’hi podran veure continguts en vídeo a la carta i en directe, escoltar pòdcasts i música, llegir continguts escrits i interactius i aprendre amb continguts educatius. Hi haurà sèries, documentaris, continguts informatius, esports, cultura i ciència. En un futur, també es preveu que la plataforma inclogui una botiga.

A banda, inclourà una oferta de videojocs, tal com han experimentat serveis com Netflix, que en té un catàleg per a mòbils i tauletes. “Ja hi ha plataformes que ofereixen videojocs, i uns altres que serveixen de porta d’entrada a plataformes especialitzades en videojocs. El nostre objectiu és que els videojocs en llengua catalana que puguem posar a disposició des del nostre aparador també serveixin per a generar consum audiovisual interactiu en català”, ha dit Romà. Tant podran ser videojocs impulsats directament per la CCMA, com aliances amb tercers amb els quals la nova plataforma serveixi de pont.

A més, han promès una plataforma més intuïtiva, participativa i oberta a les aliances del sector audiovisual, els equipaments públics culturals i esportius i els creadors de contingut digital. És a dir, la plataforma no es limitarà als continguts de TV3, sinó que volen que sigui una gran finestra del català en l’àmbit digital. “Volem que pugui servir d’aparador per a més  plataformes que tinguin continguts en llengua catalana”, ha dit Romà.

Per a oferir una experiència millor, l’usuari s’haurà de registrar –de franc– per accedir-hi, de manera que s’oferiran continguts personalitzats segons els gusts de cadascú, tal com fan les plataformes de televisió comercials.

El consell de govern de la CCMA ha evidenciat les ganes d’innovar que ja els va portar a crear 3 a la Carta abans que existissin uns altres serveis que han marcat l’evolució cap als nous hàbits de consum televisiu, com ara YouTube (2005) o iPlayer, la plataforma de la BBC (2007). Amb tot, són conscients que durant anys la CCMA ha perdut el tren de la innovació i ara presenten un nou pla estratègic per a adaptar els continguts de TV3 i les formes de distribució als hàbits de consum i experiència audiovisual actuals.

Mà oberta a À Punt i IB3

Rosa Romà ha explicat que, en la segona fase, la nova plataforma també vol ser una porta d’entrada als continguts de les televisions públiques del País Valencià i les Illes: À Punt i IB3. “Tenim la mà oberta perquè les propostes de les Illes i el País Valencià també hi puguin ser. En tot cas, se n’haurà de parlar. Igual que hem fet amb la reciprocitat que tenim a la TDT ens agradaria que a l’entorn digital també poguéssim posar a disposició dels ciutadans els continguts que es fan des d’uns altres indrets”, ha dit. La reciprocitat a la TDT que ha esmentat Romà és només entre TV3 i IB3, perquè À Punt en resta exclosa.

Aquesta col·laboració amb més operadors podria significar també una porta d’entrada a plataformes de pagament amb contingut en català. Una referència que, sense haver-ho explicitat, remet a FilminCat, l’única plataforma de televisió a la carta privada i en català. Ara, Romà ha garantit que tots aquells continguts que siguin de la CCMA seran gratuïts i d’accés universal. “En aquestes altres plataformes és possible que algunes siguin de pagament”, ha dit.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any