La calor i el preu de la llum o per a què caram serveix la política

Una de les característiques més sorprenents de l'estat espanyol és que és un estat privatitzat i convertit en una eina al servei d'uns pocs

Vicent Partal
Vicent Partal
12.08.2021 - 19:50
Actualització: 12.08.2021 - 21:11
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Ahir, dijous, el preu de la llum va tornar a marcar un rècord històric a l’estat espanyol tot situant-se als 115,83 €/MWh al mercat majorista. El rècord anterior era del dia abans, dimecres. I, de fet, del dilluns ençà, cada dia –quatre dies seguits– s’ha superat el preu màxim històric de la llum. Més encara: aquest mes d’agost ja s’ha batut el rècord set vegades.

Tal com sol passar en aquests casos, l’augment espectacular del preu de la llum coincideix amb situacions climàtiques que reclamen un gran consum per part de la població per a alleujar-ne les conseqüències. En aquest cas, la calor enorme que passem. El preu de la llum sempre puja i puja justament quan fa més falta.

Hom pot dir que això respon a una dinàmica, lògica de mercat. I ho és, certament. Hi ha més demanda i això n’encareix el preu. Però aquesta discussió, o la discussió sobre els trams i els imposts que s’apliquen, o la comparativa amb el preu en uns altres països, amaguen el fons veritable de l’afer. Perquè el problema no és esporàdic ni d’un dia. És un problema sostingut en el temps, molt greu i té a molt a veure amb la política. Estructural.

No és discutible que si hi ha un sector industrial en què és visible la conxorxa entre la política i les empreses és precisament aquest, i això respon a una dinàmica molt peculiar espanyola. Algunes vegades he dit que una de les característiques més sorprenents de l’estat espanyol és que és, de fet, un estat privatitzat i convertit en una eina al servei d’uns pocs. Que no actua gairebé mai amb la lògica del benestar social. No entendreu, per exemple, per què té la segona xarxa de trens d’alta velocitat més gran del món si no enteneu que el negoci no és el transport de viatgers sinó l’encàrrec de la construcció de la xarxa i a qui li ho encarrega. Que després hi viatge gent o no és irrellevant.

De la mateixa manera amb la qüestió de la llum, totes les decisions es prenen generalment amb l’objectiu de maximitzar els beneficis de les elèctriques, sense cap lògica de benestar social. I tant és així, que quan l’escàndol ja és imparable i s’apunta a una rebel·lió ciutadana, l’estat acudeix a defensar les elèctriques i fa abaixar un poc el preu final, però a força de perdonar imposts a les grans empreses –perdent ingressos, per tant. De manera que acabem pagant tots igualment, de nou, tan sols que per via interposada.

Fer política és fixar-se objectius i trobar la manera de fer-los reals. Per això mateix, la política sempre es fa concreta i se’n poden comprovar els resultats a través dels números. Els governs, tots els governs, tenen a les seues mans un reguitzell enorme de recursos que els permeten d’intervenir raonablement gairebé en tots els sectors de mercat –en defensa del bé públic– i regular-ne activitat. Si no ho fan, és simplement perquè no volen, perquè no els interessa o per totes dues coses. De què caram serveix la política si no?

Per això, és indignant de veure manifestacions, que ja no sé si qualificar de cíniques o ridícules, del PSOE i Podem-comuns com les d’aquests dies. Per exemple, una ministra ahir va donar la culpa d’aquest creixement constant dels preus a Vladimir Putin. Ni més ni menys que a Putin. I també vam veure el cap parlamentari de Podem anunciant manifestacions al carrer contra el govern, com si ells no fossen al govern i no foren responsables dels seus actes.

El cinisme en política és llarg, i és evident que molta gent s’empassa segons quines coses, però què ens diuen, els números, en realitat? Doncs que mentre el preu puja a nivells històrics, just quan per a bona part de la societat és una necessitat gairebé de salut fer servir l’electricitat, les elèctriques espanyoles, plenes de polítics als consells d’administració, són de les més rendibles del món i de les que més beneficis tenen d’Europa. I deixeu-vos d’històries: aquesta és la política que fan. Fets i no paraules, com deia el president Montilla.

PS. He dit Montilla? José Montilla, el president Montilla, resulta que és un dels quinze membres del consell d’administració d’Enagas. Precisament. El conseller delegat de l’empresa és Marcelino Oreja, d’UCD i del PP. També en formen part: Antonio Hernández Mancha, aquell que era president d’Alianza Popular; Ana Palacio i Isabel Tocino, també ex-ministres del PP; una antiga consellera del govern canari, Rosa Rodríguez; dos juristes pròxims al PP, Ignacio Grangel i Gonzalo Solana; el socialista formenterer Santiago Ferrer: l’inefable ex-dirigent del PSOE Pepín Blanco, i un científic pròxim a Podem, Cristóbal Gallego. De quinze membres del consell d’administració d’aquesta elèctrica, doncs, deu polítics: sis del PP, tres del PSOE i un de Podem. Ah! Però la culpa és de Putin.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
carme vilella
carme vilella
12.08.2021  ·  22:20

S’omplen molt la boca amb el preu de la la llum, però si algú es pren la molestia de repasar el rebut veurà, que en realitat el que val diners son els impostos que posen a la llum, a casa gastem molt poc, però la factura puja igual. Es complementa amb impostos Ells van cobran i pagan als polítics que colocan en els llocs que els interessa quan surten del govern

Matilde Font
Matilde Font
12.08.2021  ·  22:43

Fa anys l’enyorat Manuel Cuyàs, va escriure un article on explicava que havia canviat totes les bombetes de casa per les de baix consum per estalviar, i al final acabava pagant el mateix o més encara. El que demostra que tot això de l’estalvi energètic resulta ser una fal·làcia. On puja la llum de veritat és a l’apartat d’impostos que és on fan el gran negoci les elèctriques. Ja es veu que tindre el govern més d’esquerres, ecologista i social possible serveix de ben poc. Qui manen són els grans lobbys.
Hem de canviar les prioritats de la societat i per això necessitem començar amb un nou país.

josep soler
josep soler
12.08.2021  ·  23:00

…per a què caram serveix la política?

La política serveix perquè a Catalunya uns 10.000 militants partidistes en facin el seu modus vivendi.

Els partits polítics són de facto empreses de recol·locació de càrrecs electes a sou en les administracions públiques, fundacions, agències i empreses participades o subvencionades… El salari és molt superior al que obtendrien mai en una empresa privada, en relació al baix nivell de compliment d’objectius. A més a més, es pot arribar a ser president de la Generalitat sense tenir cap experiència ni talent. Només cal ser obedient al Règim.

Per exemple: només en la Generalitat hi ha contractats més de 200.000 funcionaris i el responsable en cap de 200.000 persones no té cap experiència professional (es pot comprovar en el seu currículum). Ni en una empresa privada de 20 treballadors una persona com l’Aragonès tendria futur.

Els polítics dels partits de dretes no els cal prometre res i poden ser corruptes perquè els seus votants no els hi tenen en compte mai la corrupció; evidentment també cal sumar-hi al PSOE com a partit de dretes.

Els partits que diuen ser d’esquerres sí han de prometre consignes però no els cal complir les promeses.
L’esquerra burocràtica fabrica eslògans de bones intencionalitats en la seva propaganda però sempre troba excuses per no complir-les. L’objectiu és el sou del càrrec i la desobediència necessària per complir les promeses els faria fora del càrrec.

Els fets demostren que la l’esquerra burocràtica serveix al Règim franquista exactament igual que la dreta, però és més útil per aparentar que Espanya és un estat demòcratic i fer de tallafocs per una esquerra de veritat.

Albert Ventura
Albert Ventura
12.08.2021  ·  23:11

Ah, quins temps quan les hordes marxistes del camarada Isidoro i el Lenin de butxaca Alfonso Guerra prometien la nacionalitzacio de la gran banca i les electriques. I 800.000 llocs de treball, no ens oblidessim. Ens van dir que el cortijo havia passat de dictadura a democracia i l’unic que ha passat es que alguns dels catetos els han fet mayorales.

Josep Usó
Josep Usó
12.08.2021  ·  23:23

Espanya és un negoci privat, però també anacrònic. Amb tant com roben, mai han sabut fer res de profit. Ni tan sols per a ells. Això sí; de moment tenen unes poques desenes de milers d’endollats fent com que fan política que només fan soroll. Perquè no saben fer res més. Cal anar-se’n, encara que només siga per salut.

Pere-Andreu Ubach
Pere-Andreu Ubach
13.08.2021  ·  00:03

#SíSePuede! #SíSePuede!
Que ressoni… Que ressoni…
Ni “assaltando los cielos” com deia aquell, ni sortint al carrer… a fer no sé quin paripé…
No. La política els ciutadans l’hem de fer d’una altra manera. I la única manera que tenim els ciutadans de fer política és extirpant als polítics la seu poder polític. I això vol dir desmantellar les institucions a on posem els polítics a no fer la política que haurien de fer.

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
13.08.2021  ·  00:04

Article indispensable.Una descripció precisa del perquè de tot plegat.
I si la gent estalvia, augmenten les tarifes per mantenir el negoci.
I si la gent posa plaques solars i fa autoconsum, ho fan impossible (PP) o permeten la pujada del preu de l’energia (PSOE) per compensar les minves de facturació.
A Espanya la oligarquia sempre guanya.

Ed Garrido
Ed Garrido
13.08.2021  ·  01:31

El germa del junqueras, el Roger de Ferrovial, no esta a cap consell d administracio de cap electrica? Pregunto nomes.

Xavier Colon
Xavier Colon
13.08.2021  ·  01:49

Doncs, molt fàcil, la política consisteix en anar col·locant dinosaures en aquestes empreses que ens roben a tots. Si les nacionalitzen no sabrán què fer-ne dels dinosaures perquè no serveixen per a res de profit. I els que estan manant ara mateix, quina us penseu que és la seva aspiració final? Us ho dic? O no cal?

Núria Castells
Núria Castells
13.08.2021  ·  01:52

Totalment d’acord:
1/ l’estat espanyol és en mans d’una oligarquia, instal·lada de fa segles, i
2/ els partits d’esquerres no existeixen. El PSOE és pur Règim del 78 i les files dels
Comuns barregen impotents i simuladors.

Però, en aquest episodi actual de l’augment del preu de l’electricitat, hi començo a sospitar un objectiu “puntual” -dins del pla de control dels de sempre, això, sí.
I ho dic perquè en tot aquest abús hi ha un aspecte “excessiu”. Com diu en Vicent, es van batent rècords d’augment de preu, pràcticament DIARIS.
I, realment, caldria portar l’exasperació de la gent fins al límit, si l’objectiu fos només espoliar? Crec que no.

Després de veure la fúria imparable amb que actua el deep state judicial, la indefensable podridura monàrquica, les darreres revelacions de Wikileaks sobre VOX, etc. penso que l’extrema dreta ja vol fer un pas més, pressionant el fràgil acord PSOE-Podemos, que ja fa dies que és difícil de mantenir. (Ara, en el límit del grotesc, tenim l’Echenique havent d’amenaçar amb manifestacions contra… el govern del qual forma part!)

D’aquest estat filofeixista en que el PSOE, però, és una peça imprescindible, podem esperar el pitjor. Ja fa dies que tornen a estar desfermats.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
13.08.2021  ·  05:55

L’augment del consum es gràcies als aires condicionats, que ecologicament parlant, haurien d’esser prohibits. Amb més hores de sol, volem estar frescos adins de casa i que la calor passi al carrer. Ara, fa 6 dies, aprofitant la protesta, els politiquillos van aprovar 10 anys més per les centrals atòmiques catalanes, autentiques piltrafes prehistòriques i terroristes. Politiquillos de vergonya ho han permès, tauleta de criminals ecologistes. Que hi farem, politica de fills de …

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
13.08.2021  ·  06:03

Descobrint la sopa d´all. L´explotació de la classe baixa(llum,gas,aigua i habitatge) per enriquir-se els corruptes. Però…, quan es vota! sorpresa: surten els de sempre. Ara, al carrer sortirem pel Messi i pel Sant Cristo .

Joan López
Joan López
13.08.2021  ·  06:38

Aixi si ,amb noms que tothom ho ha de saber quins politics viuen de aquet ROBO que les empresas elèctricas li han enomenat “guanys caiguts del cel” LLADRES legals per lleis Amorals. Noms sr.Partal noms,I no nomès de això de tot,qui mana a tv3,quins politics estan enganyant,quins politics tenen interessos amb Espanya.Noms I cognoms

Octavi ENGUITA
Octavi ENGUITA
13.08.2021  ·  06:52

Societat malalta…molt malalta i de mal en pitjor…

Ramon Sans
Ramon Sans
13.08.2021  ·  07:15

Tenemos una sociedad desvertebrada, antes teníamos nuestro médico de cabecera, nuestro mecánico de confianza, nuestro tendero que no nos colaba tomates pasados…y l@s creyentes un cura con más confianza al que consultar, en su defecto un amigo con años de viaje vital juntos….

Hemos sustituido esa sociedad vertebrada por
información gracias a Internet

Pero información inutilizable porque no sabemos que es cierto y que es exagerado o mentira.

El no saber a ciencia cierta como bajar la factura explica la impotencia, desánimo y no saber que hacer a título individual y ..
él no saber cómo se marcan los precios por subasta de la electricidad hace que no se sepa que exigir a nuestros representantes políticos…

Hagámonos la idea que pasa algo parecido con la información a lo ocurrido con la epidemia Covid19

Salut i idependencia i sort

Mati Sancho
Mati Sancho
13.08.2021  ·  07:38

Una manera de començar a fer que tot eixe món s’enfonse és fent xicotetes accions, com canviar-se a Som Energia.
Fa uns anys que m’hi vaig canviar, i els seus rebuts no tenen les pujades de les companyies de l’oligarquia. Hi ha una part d’impostos que s’aplica “per llei” i que no poden canviar, però el preu del consum real es manté estable (sols sol canviar per revisions anuals, aprovades en assemblea de socis).

Anna Maria Porta
Anna Maria Porta
13.08.2021  ·  07:46

I què fem els que teòricament podríem fer? No havíem de marxar? O millor encara, que marxin. Això s’està eternitzant i no és bo per la nostra salut. Salut a tot el llarg i ample de la terra que ens ha vist néixer. Onze de setembre i els dies que vinguin, samarretes vistoses. Grans concentracions. Eslògans per a dar i per a vendre. I després què? El son de la marmota. No és això. Calen altres accions més contundents. Tot altre són pessigolletes i munició per enèsimes riotes. Deixem de ser ramat de cap cot i siguem pastor absolut. La meva recepta és vaga general. Amb totes les conseqüències. Això sí que els remoura el cul de la sacrosanta cadira. Vaga i canvi radical de tots els botiflers i ineptes. Allà, que s’ho facin. Bon dia i bona hora .☮️

Felip Bresolí
Felip Bresolí
13.08.2021  ·  08:17

No fan falta pics de consum, per la calor o el fred, per apujar les tarifes.
Amb el darrer canvi de tarifes, de fa dos o tres mesos, en promig, els preus del kw/h van pujar entre un 80 i un 100%, depenent del tipus de contracte que tinguessis. Així, sense més. D’un dia pel altre.
A més, amb aquest canvi, és va passar de poder escollir entre tres tipus de contractes, amb discriminació horària, a tenir-ne sols un.
I parlo amb coneixement de causa, ja que feia un seguiment diari dels preus del kw/h, abans i després del canvi de tarifes.
Algun governant ha donat cap explicació al respecte?

Jaume Riu
Jaume Riu
13.08.2021  ·  08:41

PAÍS SENSE CAP POLÍTICA
Un estat privatitzat i convertit en una eina al servei d’uns pocs, és una definició impecable que s’adiu amb el regne d’Espanya.
La resta de l’editorial de ViilaWeb i els primers quatre o cinc comentaris que van en un sentit plenament coincident, són la prova que la política del regne d’Espanya no existeix, per aixo no hi podem trobar cap aplicació útil a la política, perquè no existeix.
Som ciutadans per força d’un país que no té cap política per satisfer les necessitats i les expectatives socials.
Ho dic així, en vint paraules, perquè de vegades les idees senzilles són les que fan la revolució.

Pep Agulló
Pep Agulló
13.08.2021  ·  08:41

L’IBEX 35, QUAN MÉS SURA, MÉS ENS ENFONSA A TOTS

Fen el símil de com afecta l’escalfament global a la pujada del nivell del mar, quan més puja l’enriquiment dels oligopolis amb més explotació, més corrupció, ets., l’exclusió social submergeix a més capes de la població. La davallada de les classes mitjanes en l’escala social és imparable. I les classes treballadores acaben fins i tot fora del sistema, en una mena de submón. Les faveles, bidonsville o banlieux en són exemples…

Joan Cuscó
Joan Cuscó
13.08.2021  ·  08:46

SI TOTHOM i quan dic tohom és tothom, deixéssim de pagar el rebut d’un mes, les coses canviarien absolutament.
El Felipe G. i el Montilla ja no s’ avorririen tant.

Josep Vilà
Josep Vilà
13.08.2021  ·  09:00

L’Estat és la Màfia. Els polítics s’han dedicat a inventar i pujar impostos arreu de tota activitat humana.
Els impostos desorbitats (iva, irpf, taxes a les energies, peatges….) desincentiven l’activitat i les inversions. Sobretot quan la contrapartida és fabricar llocs de treball a les administracions.
Engreixar el sector públic de forma piramidal és com anar augmentant la massa salarial de la plantilla i anar gravant més els ciutadans, fins el dia que te n’adones que no tens diners per a retenir als joves Messis i que amb els mediocres que es queden has de fer un país competitiu.

Maria del Mar Serra
Maria del Mar Serra
13.08.2021  ·  09:06

Spain is diferent! Sempre ho serà i sempre ens devorarà, perquè els “polítics” d’aquí també fan el mateix, segur. A petita i cutre escala, la mentalitat és la mateixa, la dinàmica és idèntica, el sistema de deep state és el germà petit del Règim del 78.
Molt soroll per a res!

Carles Serra
Carles Serra
13.08.2021  ·  09:12

Gràcies Vicent per l’editorial; en aquesta editorial és com tornar a veure la escopeta nacional, una pel·lícula que ja fa molts anys que es veu i es repeteix, com diu un subscriptor, com si ara descobrissim la sopa d’all; però aquesta societat espaÑola encara que els ofeguin seguiran votant els mateixos;ja saps Vicent, antes roja que rota, o sigui, abans penúries i misèries que trencar aquest sistema franquista espaÑol, perquè en certa manera, com fa esment el Sr. Josep Soler, hi ha una majoria que se sent part d’aquest sistema franquista espaÑol, via policia, via militar, via funcionari,via recol.loquedet en el sistema escombrar els carrers/pintar bancs i així anar sumant.
Ja pots senyalar el PSO€-PODEMOS, però el govern republicà de Catalunya no té res a dir? ja no dic actuar, doncs és de sobres conegut que són bufons del sistema, simplement són uns escalfa cadires per tenir un sou.
També cal fer esment un altre càrrec de cara els contribuents, que queda molt pogre i d’una alta conciencia social, les ajudes que ofereixen ajuntaments per fer front el pagament de la llum; imaginat Vicent els despropòsits i faxanderia que hi ha arreu.

Jordi Torres
Jordi Torres
13.08.2021  ·  09:15

La desvergonyida corrua de polítics espanyols que desfilen pels consells d’administració de les empreses de l’IBEX és un signe evident de la decadència de la màquina d’espoliar recursos que és l’estat espanyol, capital Madrid.

És normal: quan un estat no està sòlidament arrelat en principis democràtics i en valors ètics, la pressió dels mercats fa forat i s’acaba transformant en corrupció política. Però la corrupció d’un pot arribar fins a un topall: la capacitat de tolerar la injustícia de la població. Veurem fins quan poden mantenir en marxa aquest sistema sense que els hi caigui al damunt.

La meva opció personal: tenir l’electricitat contractada amb una cooperativa d’energia catalana i 100% verda.

Núria Feliu
Núria Feliu
13.08.2021  ·  09:22

Companys, teniu raó amb els vostres comentaris, però resulta que això no és tot, la burla de les elèctriques va més enllà. Si teniu la paciència de comprovar el consum que diu la factura amb les dades del vostre comptador, probablement descobrireu que us cobren una “lectura estimada”, que està per sobre del que marca el comptador, per molt digital que sigui. Fa anys que tinc aquesta lluita amb Endesa, i malgrat els canvis que han fet digitalment al nostre comptador, la factura de juliol era “sobreestimada”. Comproveu les lectures!!

Carme Perello
Carme Perello
13.08.2021  ·  09:24

Fins el monyo de que ens prenguin el pel¡¡¡
Des de fa anys molts que ens ATRAQUEN
I els que surten a les urnes… que fan?

Posen en una balança:
-Benestar social o continuar l’esquema del últims Règims-

Aquesta “manera de treballar per la societat”, fa anys que dura,i que anava enfocada a omplir les butxaques de 4, però……amb el temps s’estès con una teranyina parassitària, i han anat comprant els política que hem votat.
No tots!! Es veritat pero….tots han callat i sempre, els del carrer, hem pagat, tot i mes.!!
Per tant….han de canviar molt i moltles coses i,des de Catalunya no hem de tornar al…
com ho deien: “CAFE PARA TODOS”

Ezpaña no vol canviar, perquè viure sense fer brot i a sobre com millonetis, és la manera com han educat molts d’aquests, als seus descendents.
I volen continuar així….Per ells treballar és això:
Ser un xoriço legal i amb títol.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
13.08.2021  ·  09:35

Bon profit a tots els capitostes benificiaris! Pobrets….! Tremoleu, que ans de100 anys ya se us haurà acabat!

Jaume Ortí
Jaume Ortí
13.08.2021  ·  09:39

I passarà l’onada de calor, el consum de llum es normalitzarà, els preus tornaran a ser normals (és a dir, menys alts) i el tema tornarà a ser només una remugada que farem de tant en tant.
I mentrestant ells continuaran fent servir l’oligopoli que van crear (no hi ha mercat lliure, si no ja veuríeu si baixaven els preus o no) com a centre de col·locació d’elefants retirats en pagament als serveis prestats, però com que ni cap polític ni cap mitjà d’informació en parlarà el tema passarà de moda fins una altra ocasió.

Carles Viñals
Carles Viñals
13.08.2021  ·  10:12

Fa pocs dies a VW:

“El 20% de l’augment de la factura de la llum és degut a l’encariment dels drets d’emissió de diòxid de carboni (CO2). Del 2018 ençà, el preu d’aquesta taxa que començà sent de 10 euros per tona de CO2 emesa al medi ambient, anà augmentant i, en els darrers sis mesos s’ha duplicat, situant-se en 56 euros per tona de CO2. (Informe del Banc d’Espanya).

Óbviament, les empreses generadores d’electricitat, traslladen aquests sobrecostos a la factura pagada pels consumidors i, vet aquí un gos, vet aquí un gat, aquest conte s’ha acabat.

Perquè, si no ho sabíem, ara sabem que les empreses generadores d’electricitat sol.liciten a l’estat el “dret” a enverinar l’aire que respirem, “dret” que l’estat els reconeix a canvi d’una taxa mutuament pactada i continuament creixent que, com a última baula de la cadena, paguem els consumidors.

Si a mí m’enxampen venent droga aniré a presò, però potser, fent com algunes productores d’electricitat, si demano autorització a l’estat, potser me la concedeixi a canvi d’una participació en els beneficis…

Salvador Aregall
Salvador Aregall
13.08.2021  ·  10:20

A tot això cal afegir les “ajudes” del govern espanyol a l’energia fotovoltaica. No seria lògic que un país amb tanta intensitat de sol veiéssim totes les teulades plenes de plaques fotovoltaiques?. En situació d’emergència climàtica no hi ha un pla contundent per desplegar aquesta energia neta a totes les llars?. No, no hi és. El que sí que hi ha és l’estafa de la compensació d’excedents. Qui tingui a la seva teulada plaques fotovoltaiques, hagi fet l’esforç econòmic -el seu granet de sorra-, per alleujar el canvi climàtic i rebaixar la factura de la llum a mitjà termini, veurà com avui el KW/h te’l cobren a 0.29 euros i, si tens excedents en la teva producció fotovoltaica, et paguen el KW/h a 0.04 euros. Estafa total, les companyies elèctriques s’embutxaquen 0.25 euros KW/h per la cara. En un país socialment avançat l’energia, l’aigua, l’alimentació bàsica, un sostre, l’educació i la sanitat haurien d’estar garantits.

Angels Linares
Angels Linares
13.08.2021  ·  10:46

Només vull expressar la meva indignació i impotència (perquè no sé què haig de fer) per l’abús de les tarifes de la llum i d’altres consums bàsics.
A tots aquestos “campechanos” de la cort els fotria a treballar a pic i pala, que suessin de valent i que visquessin en carn pròpia el que dura un salari.
La gent ens cansem de fer prospeccions laborals-psicològiques d’aquestos mantes-caradures-enxufats que ens fan anar pel camí de l’amargura.

Pepita Carlos
Pepita Carlos
13.08.2021  ·  10:50

Tot el que passa amb la llum és perquè nosaltres ho permetem, jo fa anys que em vaig passar a SOM ENERGIA, una coperativa sensa ànim de lucre a més de tenir tota la energies renovables que li és posible, no te portes giratories de cap mena.
Si tothom es canvies, ja veuríem com haurien de claudicar amb moltes coses,

David Mascarella
David Mascarella
13.08.2021  ·  10:54

Per a què caram serveix la política? perquè si no existís caldria reiventar-la… a quí sinò es podria delegar la gestió per carregar la culpa de tot?

Josep Soler
Josep Soler
13.08.2021  ·  11:40

Completament d’acord amb la versió del meu homònim Josep soler.
Molt curiós, constatar com gent propera, fins hi tot amb amics, abans tots unànimes, en la visió de l’independentisme, deriva mes tard, a una verdadera confrontació, respecte a bàsics criteris, de la defensa de la nació.
Efectivament, aquest decantació -que en paraules mes expressives hom titlla de” traïció”, es produeix de forma clara, entre els que no depenen d’un salari public, respecte dels que si que hi depenen.
En definitiva que la llibertat de pensament, esta molt lligada, a qüestions molt peremptòries .

Aleix Gaus
Aleix Gaus
13.08.2021  ·  11:56

El famos govern que segons ells so progressistes fan la mateixa táctica que la dreta, carregant impostos a tort i a dret és la malaltia de la marca ñ. Per aixo i molt més és tant urgent desconectar de l´estat central

Francesc Cabiró
Francesc Cabiró
13.08.2021  ·  12:12

Fa poc més d’un any que vaig dir adéu als Endesa i als Iberdrola. Vaig passar-me a la cooperativa de consum SOM ENERGIA; resultat immillorable: Lectures sempre reals i preus ajustats (aquest juliol, 23,-€). A més, energia 100% verda, tracte proper i factures i gestions en l’idioma del país).

jaume vall
jaume vall
13.08.2021  ·  13:14

“Fer política és fixar-se objectius i trobar la manera de fer-los reals. Per això mateix, la política sempre es fa concreta i se’n poden comprovar els resultats a través dels números. Els governs, tots els governs, tenen a les seues mans un reguitzell enorme de recursos que els permeten d’intervenir raonablement gairebé en tots els sectors de mercat –en defensa del bé públic– i regular-ne activitat. Si no ho fan, és simplement perquè no volen, perquè no els interessa o per totes dues coses. De què caram serveix la política si no?”

Efectivament, sr. Director. Ha de ser així, hauria de ser així.
Imaginem-nos que tenim una república independent, i que està governada pels mateixos que ara governen la nostra autonomia. Els mateixos. Visualitzem la qualitat política -i humana- dels membres de l’Executiu i del Legislatiu.
Com caram farien les coses de la política millor?

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
13.08.2021  ·  13:27

A la Cort dels reis castellans/espanyols fer política és sinònim de poder amb enriquiment.
Mai ho han entès com un servei al ciutadà.

Àngel Bosque
Àngel Bosque
13.08.2021  ·  13:58

Hi estic d’acord, però part de culpa també la tenim la gent, i parlo de l’estat espanyol en general, per la manca de protesta que tenim. Això hagués passat a França, i ja faria dies que estarien cremant els carrers, mentre que aquí la gent es veu que està més preocupada pel benestar dels contenidors…

XAVIER DE
XAVIER DE
13.08.2021  ·  14:02

Per mí la notícia recurrent del preu de la electricitat és o bé per omplir titulars per manca de notícies o bé per desviar la atenció. De tota manera només cal revisar el WhatsApp per veure que esta arribant a la gent i que tota mena de bromes surten al voltant del tema.
Jo voldria fer arribar un punt de vista diferent. Jo soc un dels que va instal.lar plaques solars a la teulada de casa meva, aboco a la xarxa tot allò que no utilitzo. En aquestes dates amb un dia de captura en podría passar 3. Veig a les notícies que diuen que quan les tèrmiques entren al mercat a tots ens paguen el preu més elevat. Això es FALS. Als que fem autoconsum ens abonen uns 0.8 €/Kwh per cada kiloWatt abocat, es fa una compensació mensual, es a dir que jo pagaria el mateix tancant la instal.lacio 3 dies per setmana que tenint-la generat. A mes es dona la paradoxa que quan tothom estalvia Kwh és el moment que em surten mes barats, es adir entre 9:00 fins a 18:00.

Joaquim Campanyà
Joaquim Campanyà
13.08.2021  ·  14:03

Teniu tota la raó. I això passa perquè no estem en un país democràtic sinó partitocratic. Els partits manen al parlament i al executiu (i al legislatiu a Ñ) no hi ha divisió de poders doncs no hi ha control de la política en benefici personal. A Catalunya necessitem un Parlament generat des de 135 circumscripcions electorals unipersonals i a partir d’aquí començar a construir el país.

Joan Ventura
Joan Ventura
13.08.2021  ·  19:30

Però encara tenim persones que no volen la independència a Catalunya perquè
es senten espanyols ( a Granollers a mi em ban insultar i em van dir-me que tindrien que afusella a tots els Catalans) i cuán sens això le sang et bull. Cuán
marxarem de aquest país.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
14.08.2021  ·  00:59

A VilaWeb som una MINDSET, és a dir, una actitud o mentalitat nova en la teoria de la presa de decisions que lidera una manera col·lectiva de coneixement, d’assumpció d’accions, mètodes i nocions pràctics per a millorar la vida individual i col·lectiva en la mesura d’allò que és possible.

Per això és molt complex modificar quelcom que tinga efectivitats immediates. Per què no tenim els mecanismes decisoris a les nostres mans. Yuval Noah Harari concep el canvi climàtic com un dels tres punts fonamentals a lluitar per la ervivència de la Humanitat, a l’ensems de la desnuclearització de la guerra i la bretxa disruptiva del coneixement i la tecnologia entre les diverses societats humanes. Com no poden atacar-se els tres dits punts de manera parcial perquè depassa l’abast d’una societat local, la globalització és el mètode d’encarar aquests reptes mitjançant la cooperació i col·laboració interregional d’estats o altres infrastructures administratives que sempre tenen un caire artificial però més efectiu.

El tema del pagament excessiu i absurd de l’energia en un context local com és l’estat espanyol té poc d’adob immediat. Hi ha una retroalimentació continuada des de classe oligàrquica i “estat polític”, per això que l’editorial retrate les concomitàncies entre ambdues és un déjà vu.

El “rescat” econòmic de totes les malvestats fetes en les darreres 3 dècades com la corrupció, bombolles financeres, edilícies, “coronàries”, etc. els súbdits les paguem amb un sistema implacable d’impostos, multes, hisendes, etc.

Tampoc cal que siguem babaus. Eixa corretja de transmissió es produeix en totes les organitzacions estatals i arreu. no és un fenòmen exclusiu espanyol. L’opacitat informativa sí. Això sí que ho podem esmenar en organitzacions estatals més petites que les actuals que sempre han venut la “grandeur” i la imposició que és el nostre cas.

La bona notícia és que s’endisem cap a un món més autosuficient sabent que energia debades hi ha per a donar-ne i vendre’n.

Igual que avui compartim informació generant-ne i rebent-ne, en pocs anys ens podrem repartir kW.h. entre el veïnat. Quedant-hi les grans corporacions obsoletes. La ciència i el propi sistema ens duu, com la Natura, a usar allò que ens cal. Ni més ni menys. El sistema actual és absurd i ell mateix s’autoexclourà pel propi avanç de la ciència que sempre intenta assemblar-se a l’univers que duu milions de milions redissenyant-se. La font és el sol. Només un sistema profundament aïllacionista fou capaç de posar-li impostos a l’energia rebuda del sol, o preu a l’aigua en embotellar-la.

Però per a que els fets succeïsquen cal ajudar-los. Energies solar, eòliques, marees, s’han de captar i organitzar-se territorialment com desenvolupen una sèrie d’associacions com Som Energia, CMES, Ramon Sans Rovira, etc…i tindre claríssim que aquesta fita és global i per això cal la cooperació. Ací no hi ha fronteres. Les fronteres són artificis que generen oligarquies.

Al remat: hem vist les mitjaes de les autopistes de orea del sud, plenes de plaques fotovoltaiques, els parcs, els edificis, com els arbres, han de ser generadors positius d’energia després de tindre el consum total cobert.

I així podríem estar exposant les mil i una iniciatives arreu del món com la del Rocky Mountain Institute, etc.

Un fet que va aparellat amb l’augment d’escala de població que és l’altra cara de la moneda. Hui som 7000 milions d’humans, vers 2050 atansarem 10.000.

El problema últim de la humanitat és fer minvar el sofriment humà a escala local i arreu. eixe és el repte de la generació actual.

josep blesa (Xàbia)

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies