L’Iran confirma que ha confiscat un vaixell al golf d’Oman

  • L'embarcació va ser embargada el mes de setembre pels Estats Units amb l'argument que transportava petroli a la Xina

VilaWeb
Europa Press
11.01.2024 - 15:28
Actualització: 11.01.2024 - 16:12
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

Les autoritats de l’Iran han confirmat que han confiscat un vaixell que navegava al golf d’Oman, hores després d’haver-se’n denunciat l’abordatge i la pèrdua del contacte amb el vaixell, segons que van alertar Comerç Marítim del Regne Unit i la companyia propietària de l’embarcació, el M/T St. Nikolas. L’armada iraniana ha dit que el vaixell confiscat era nord-americà i que l’han confiscat després d’una ordre dictada per un tribunal, sense que de moment n’hi hagi més detalls, tal com ha recollit l’agència iraniana de notícies Mehr.

Així mateix, ha publicat imatges sobre l’abordatge del vaixell, abans d’afegir que l’embarcació va ser embargada el mes de setembre pels Estats Units sota l’argument que transportava petroli a la Xina, cosa que vulneraria les sancions imposades per Washington a Teheran. L’armada iraniana ha recalcat que el vaixell, anteriorment anomenat Suez Rajan, va ser reanomenat recentment com a M/T St. Nikolas. El Departament de Justícia nord-americana va informar de l’embargament del petrolier i la confiscació de 980.000 barrils de cru per una vulneració de les seves sancions.

Després, l’empresa grega que opera el vaixell, Empire Navigation, va reconèixer haver incomplert les sancions i va ser sentenciada per un jutge del districte de Columbia a pagar una multa de gairebé 2,3 milions d’euros.

Comerç Marítim del Regne Unit, dependent de la Marina Reial britànica, destinat oficialment a funcionar com a canal d’informació entre les Forces Armades i el comerç marítim internacional, havia indicat hores abans en un piulet que l’incident havia estat a unes cinquanta milles nàutiques de la ciutat portuària omanita de Sohar, en aigües del golf d’Oman, entre els Emirats Àrabs Units (EAU), l’Iran, Oman i el Paquistan.

Així, ha explicat que l’embarcació va alterar el curs cap a aigües iranianes i ha explicat que els qui han dut a terme l’abordatge duien uniformes negres de tipus militar i màscares negres. “Les autoritats ho investiguen”, va concloure. Per part seva, la companyia Empire Navigation ha confirmat en declaracions facilitades a Europa Press que va perdre el contacte amb el vaixell, amb bandera de les illes Marshall, al voltant de les 7.30, quan navegava prop de la costa d’Oman, prop de Sohar.

“El vaixell té un total de dinou tripulants: divuit filipins i un grec. […] El vaixell va ser carregat durant els dies previs a Bàssora, a l’Irac, amb un carregament de 145.000 tones mètriques de cru destinades a Aliaga, a Turquia, a través del canal de Suez”, han explicat. Així mateix, han concretat que el noliejador del vaixell era l’empresa Tupras i han confirmat que havien activat un pla d’emergència. “Hem notificat a les autoritats pertinents i fem tots els esforços possibles per restaurar les comunicacions amb el St. Nikolas.”

Per la seva banda, la firma britànica de seguretat marítima Ambrey ha dit en una nota que el vaixell l’havien abordat entre quatre persones armades i cinc, i que després havia continuat mantenint la velocitat i la direcció durant una hora i havia canviat de rumb posteriorment, i havia pres direcció a Bander-e-Jask, a l’Iran. “El vaixell va ser objecte de procediments judicials en el passat per traslladar petroli iranià sota sancions, que va ser confiscat pels Estats Units, i multat. […] L’Iran ha actuat anteriorment contra aquells que acusa de cooperar amb els Estats Units. El vaixell va canviar de nom fa poc”, ha apuntat Ambrey.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any