Per què s’incendien els patinets elèctrics?: causes i maneres de prevenir-ho

  • Les bateries, de liti, són molt exposades · Si reben qualsevol impacte, trencament, perforació o sobrecàrrega es poden encendre

VilaWeb
Clàudia Mas
19.12.2022 - 21:40
Actualització: 20.12.2022 - 09:27

Els incendis causats pels patinets elèctrics són cada vegada més freqüents i preocupants. Enguany, segons els bombers de la Generalitat, a Catalunya –llevat de Barcelona– n’hi ha hagut 24, el 2021 n’hi va haver 21 i el i 2020, 16. I a València, enguany n’hi ha hagut 4 pel cap baix.

La majoria d’incendis són en domicilis privats, però també n’hi ha al transport públic. El darrer va passar el dia 17 novembre dins un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sant Boi de Llobregat, i hi va haver tres ferits lleus.

Aquest darrer episodi és el que ha desencadenat la possible prohibició dels patinets al transport públic. El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità va instar ahir els operadors de mobilitat a prohibir temporalment l’entrada dels aparells als trens, metros i autobusos. La decisió de l’ATM té el precedent de Londres, on el desembre de l’any passat es va prohibir l’entrada de vehicles de mobilitat personal al transport públic. Fou després de dues explosions al metro que van deixar uns quants ferits per inhalació de fum.

El problema principal dels patinets són les bateries, que són de liti i, a més, es troben molt exposades. Lluís Mendo, responsable de salvament de trànsit i assistències tècniques dels bombers de la Generalitat, n’enumera les causes. Les bateries són susceptibles d’incendiar-se si, quan reben un impacte, es trenquen, es perforen, tenen una sobrecàrrega o bé s’exposen a condicions meteorològiques extremes.

Mendo explica que les bateries de liti es descarreguen i s’exhaureixen molt de pressa. Això fa que els patinets tinguin molt poca autonomia i que els usuaris els carreguin constantment, fins i tot quan són molls: “Quan es fan malbé i entren en contacte els líquids que componen les piles, es produeix una reacció química que fa que augmentin de volum i s’acabi generant la calor que encén la flama.” És un procés químic que no requereix oxigen –a diferència de la resta d’incendis– i que, si es produeix dins un recipient tancat, costa molt d’apagar.

Els usuaris també en modifiquen el programari o el deixen carregar tota la nit. Aquestes pràctiques augmenten la possibilitat d’incendi: “La càrrega ha d’estar sota vigilància. No es pot anar mai a dormir deixant l’aparell connectat.”

Com es pot prevenir l’incendi dels patinets elèctrics?

Mendo ho diu clar: no són una joguina. “Cal estar atents a tots els impactes que reben.” En cas d’un petit cop, sempre cal reiniciar-lo, no carregar-lo immediatament i, si cal, portar-lo a un tècnic.

Per Mendo, val més carregar-lo de manera controlada, en un lloc apartat. A més, insisteix a instal·lar detectors de fum. Explica que aquests dispositius són l’opció més econòmica, senzilla i efectiva a l’hora de detectar incendis, fet que contribuiria a la disminució de víctimes mortals. Són fàcils d’instal·lar, perquè funcionen amb una pila. L’aparell detecta la presència de fum en una etapa molt inicial i emet un senyal acústic: “Evitaríem propagar els incendis. Són aparells econòmics i és crucial tenir-ne consciència.”

Els patinets elèctrics s’han tornat cada vegada més populars d’ençà de mitjan dècada del 2010. Especialment a les ciutats, molta gent per desplaçar-se cerca una alternativa a l’automòbil. Tanmateix, no deixa de ser un fenomen nou amb riscs i dificultats afegits i desconeguts.

Aparells electrònics i bateries 

Cada vegada predominen més els dispositius elèctrics, molts articulats amb bateries de liti. Ordinadors, mòbils, bicicletes elèctriques, cigarrets electrònics, serres elèctriques, consoles… són dissenyats amb aquest tipus de bateria. Però, per què tenen més possibilitats d’incendiar-se els patinets? Mendo diu: “Aquests altres aparells no creen tants problemes perquè la bateria no és exposada a cops, a la perforació ni a la humitat, o bé els usuaris no tenen tanta tendència a modificar-ne el programari.” Tanmateix, explica que totes les bateries de liti són susceptibles d’incendiar-se. Per aquest motiu, en els avions no es poden facturar els aparells confeccionats amb liti i sempre han d’anar a l’equipatge de mà dins la cabina.

 

 

 

 

 

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any