El govern espanyol prova que la taula de diàleg serveixi per a parlar de l’aeroport

  • Tres ministres del govern espanyol insinuen que es podria recuperar el projecte d'ampliació de l'aeroport si la Generalitat accepta els termes que Madrid imposa · Diuen que se'n podria parlar a la taula de diàleg

VilaWeb
Redacció
13.09.2021 - 11:35
Actualització: 13.09.2021 - 17:53

Dimecres passat la ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez, va anunciar per sorpresa que suspenien la inversió de 1.700 milions per a ampliar l’aeroport de Barcelona. Ho va atribuir a les discrepàncies entre ERC i Junts sobre la idoneïtat de l’ampliació i les declaracions del president Pere Aragonès i el seu partit contra la construcció de la pista sobre la llacuna de la Ricarda, espai natural protegit. Avui, uns quants ministres del govern espanyol han dit que la decisió de suspendre la inversió podia no ser definitiva, tot suggerint de fer marxa enrere si la Generalitat acceptés el projecte del govern espanyol. També insinuen on es podria tractar aquest afer: la taula de diàleg, que s’ha de reunir aquesta setmana.

L’endemà de la decisió unilateral del govern espanyol, el president Aragonès va comparèixer per mostrar el seu enuig: “Lluny de reprendre el diàleg i la recerca del consens, el govern de l’estat anuncia que paralitza les inversions de millora de l’aeroport. Ens volen posar entre l’espasa i la paret. O accepteu com ho volem fer nosaltres, o no hi ha res. Això és un xantatge.” Tot i haver acusat l’executiu espanyol de no voler dialogar, va mirar d’allunyar la desconfiança de la reunió de la taula de diàleg i va dir que la irritació de la Generalitat era per la gestió d’infrastructures, i que la taula era una altra cosa: “Això que dic és per la gestió d’infrastructures. La setmana vinent comencem una negociació important, i caldrà que l’estat faci la seva proposta. La setmana vinent no discutirem d’infrastructures. No solament no afecta la reunió sinó que hi anem amb més força que mai.”

Avui, la vice-presidenta del govern espanyol i ministra d’Afers Econòmics, Nadia Calviño, ha insistit a acusar la Generalitat del trencament de l’acord per a l’ampliació perquè, segons que diu, no té “gaire clara o madura” la posició del conjunt de l’executiu, i l’ha contraposada amb la del govern espanyol, que ha qualificat de coherent malgrat l’oposició dels ministres d’Unides Podem. Malgrat tot, en una entrevista a Telecinco ha insinuat que se’n podrien reprendre les converses: “La pilota és a la teulada del govern, sempre estem oberts a parlar i a dialogar.”

La ministra de Transports espanyola, Raquel Sánchez, també creu que encara hi ha marge per a fer marxa enrere, però, com Calviño, ho condiciona al fet que la Generalitat accepti el projecte d’ampliació tal com el vol el govern espanyol, i que sigui abans de l’últim consell de ministres de setembre. “Que això sigui possible i sigui un projecte que vagi endavant no depèn del govern d’Espanya, depèn del de la Generalitat”, ha dit en una entrevista a RTVE. Ha reconegut que la taula de diàleg no era el lloc per a tractar les qüestions d’infrastructures, però ha afegit: “És evident que, en el cas de Catalunya, parlarem de tot, pot ser que traiem l’afer de l’aeroport del Prat.” Però aquest “de tot” ha dit que no incloïa les propostes del govern de la Generalitat: referèndum d’autodeterminació i amnistia: “D’això, no en parlarem. Es pot parlar de tot, però no es poden acordar coses que no són ni dins de la constitució ni de les lleis. Es pot parlar, però la Generalitat hauria de saber que no pot proposar coses a què no podem accedir. No té cap sentit d’anar a parlar d’amnistia i autodeterminació.”

Un tercer ministre del govern espanyol, amb cadira a la taula de diàleg, que ha parlat de l’ampliació de l’aeroport ha estat Miquel Iceta, en aquest cas a Onda Cero. Ha dit que l’ampliació era imprescindible, tot i les crítiques per l’impacte ecològic que tindria: “És absurd pensar que el 2030 els avions contaminaran com avui.” De la mateixa manera que les altres dues ministres, n’ha parlat com si encara fos una possibilitat, si l’executiu català s’adapta a les condicions de l’espanyol: “Si el govern de la Generalitat no fa seu un projecte d’ampliació, l’aeroport no s’ampliarà”. “Parlem de si tenim un hub o no. Ens convindria que Madrid fos el gran hub europeu i americà, i el de Barcelona, europeu i asiàtic”, ha afegit.

No ha aclarit si aquesta qüestió apareixerà a l’ordre del dia de la taula de diàleg, però ha avançat que les qüestions que vol abordar el govern espanyol difereixen de les que pretén tractar la Generalitat: “Per al govern de la Generalitat, si hem de fer cas d’allò que diuen, el temari és l’autodeterminació i l’amnistia, i per al govern d’Espanya és l’agenda del retrobament. Són perspectives molt diferents, però espero que en algun moment es trobin perquè les coses en què no ens podem posar d’acord es poden formular, però cal dir en què podem estar d’acord i aterrar al terreny pragmàtic.”

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any