La Generalitat promourà la instal·lació de 9.000 punts de recàrrega de cotxes elèctrics

  • L'ICF destinarà 440 milions a préstecs per a autònoms i pimes per a comprar vehicles elèctrics

VilaWeb
10.02.2025 - 10:24
Actualització: 10.02.2025 - 17:55

La Generalitat de Catalunya invertirà 150 milions d’euros en la instal·lació de 9.000 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics fins al 2030. A més, l’Institut Català de Finances (ICF) habilitarà préstecs per valor de 440 milions d’euros en condicions favorables perquè autònoms, microempreses i pimes puguin adquirir cotxes o furgonetes elèctrics.

Aquestes mesures formen part del pla d’impuls del vehicle elèctric per al període 2025-2030, que el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat avui a Ca l’Alier, a Barcelona. El full de ruta busca donar un impuls als vehicles electrificats, incloent-hi tant els elèctrics purs com els híbrids endollables. “A partir d’avui trepitgem l’accelerador de la mobilitat elèctrica”, ha dit Illa.

El govern es proposa mobilitzar 1.400 milions d’euros en aquest període, combinant recursos públics i privats. Tot i això, no ha concretat quina part aportaran les administracions ni com es distribuiran aquests diners entre inversions i ajudes.  Actualment, Catalunya té uns 9.000 punts de recàrrega d’accés públic, el 20% del total de l’estat espanyol. L’objectiu és duplicar aquesta xifra abans del 2030 i accelerar el desplegament d’estacions de càrrega ràpida i ultraràpida. L’empresa pública Energètica assumirà aquesta tasca i preveu que uns 5.000 punts donin servei a la flota de vehicles de la Generalitat, mentre que els 4.000 restants s’instal·laran en edificis públics i podran ser utilitzats tant per treballadors públics com per ciutadans.

A més, el govern analitzarà la xarxa viària per detectar mancances en la infraestructura de recàrrega i estudia instal·lar carregadors per a autobusos elèctrics. Segons els seus càlculs, per complir els objectius de la Unió Europea, Catalunya necessitaria 45.000 punts de recàrrega el 2030, cinc vegades més que ara.

Préstecs i subvencions per fomentar el vehicle elèctric

A partir del 2026, l’ICF posarà en marxa una línia de préstecs per valor de 200 milions d’euros en condicions favorables perquè autònoms i microempreses puguin comprar vehicles elèctrics de fins a 60.000 euros, amb un termini de devolució de sis anys.

A més, destinarà 240 milions a una altra línia de préstecs amb interessos més baixos que els del mercat per a empreses que vulguin renovar les seves flotes amb vehicles elèctrics. També s’atorgaran subvencions directes per a la compra de vehicles i la instal·lació de punts de recàrrega, inclosos els de particulars.

150.000 vehicles i 30.000 motocicletes en cinc anys

El govern aspira a matricular 150.000 vehicles elèctrics i 30.000 motocicletes elèctriques en els pròxims cinc anys, un increment notable respecte dels 83.000 vehicles d’aquest tipus que actualment hi ha a Catalunya, on circulen 5,7 milions de vehicles en total.

Actualment, els cotxes elèctrics representen el 14,3% de les matriculacions a Catalunya, per sobre de la mitjana espanyola però lluny del 40% que fixa la UE com a objectiu per al 2030. Per això, el govern es proposa “triplicar el ritme de penetració del vehicle elèctric” per acostar-se a la mitjana europea.

El sector de l’automoció és clau a Catalunya, que concentra el 22% de les empreses del sector de l’estat espanyol i té la planta més gran del país, la de Seat a Martorell. Per això, el govern veu imprescindible impulsar el vehicle elèctric, tenint en compte que el transport genera un 32% de les emissions contaminants a Catalunya.

Segons Illa, l’expansió del vehicle elèctric comportarà “ciutats més amables i menys contaminades, més salut i menys malalties”, a més de reduir la dependència energètica d’Europa.

90% de la flota de la Generalitat electrificada

El pla preveu que el 90% de la flota de vehicles de la Generalitat sigui elèctrica o híbrida endollable en quatre anys. També es vol limitar gradualment la circulació de motocicletes de combustió.

A banda d’aquestes mesures, el govern està pendent del nou pla Moves i estudia implementar incentius fiscals per a la compra de vehicles elèctrics, tot i que encara no ha concretat quins serien.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor