Es pot limitar l’arribada de gent a Ciutadella per Sant Joan?

La previsió de l’arribada de trenta mil visitants preocupa les autoritats, pels problemes de seguretat que causa la massificació

VilaWeb
Esperança Camps Barber
23.05.2022 - 21:40
Actualització: 24.05.2022 - 07:59

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

La fi de les restriccions per la pandèmia de covid ha fet revifar la il·lusió dels ciutadellencs per recuperar les festes de Sant Joan. Són a tocar i, a poc, a poc, a la ciutat es torna a respirar l’ambient de les vigílies de la festa avui que, dia per dia, falta un mes per la diada. Alhora, revifen les velles polèmiques, com ara la massificació de la festa amb l’arribada de milers de visitants a Ciutadella que fan que la població de la ciutat es dupliqui o més durant dos dies. Això fa que molts ciutadellencs desistesquin d’assistir als actes més emblemàtics, com ara el Caragol del Born o els Jocs del Pla. En aquests dos punts, i també al primer toc de flabiol, l’ajuntament ha establert uns límits de capacitat per motius de seguretat.

Avui la polèmica arriba al Parlament de les Illes Balears perquè Més per Menorca aprofitarà la compareixença del conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí Ribas per demanar-li que posi fre a aquests excessos.

Celebracions i excessos alcohòlics

El detonant de la polèmica ha estat l’anunci aquest cap de setmana que les navilieres Baleària i Trasmapi posaran a disposició dels mallorquins vint-i-dues mil places per a traslladar-se d’Alcúdia a Ciutadella. Si s’hi afegeixen els vaixells que arriben de Barcelona, la xifra de visitants pot arribar a trenta mil.

Els que més preocupen les autoritats de Menorca són els viatgers mallorquins. L’experiència d’anys anteriors fa pensar que aquest excés de població durant les festes impedirà una celebració esplendorosa. El perfil d’aquests visitants és de joves, molts menors d’edat, que aprofiten les festes per celebrar el final de curs o el final dels exàmens de selectivitat. Prou sovint aquestes excursions van acompanyades d’un excés de gin amb llimonada, la beguda habitual per Sant Joan, que ja comencen al vaixell.

Més per Menorca en responsabilitza el govern de les Illes

El fet que es reproduesqui aquesta situació ha fet que Josep Castells, diputat de Més per Menorca, hagi responsabilitzat el govern de les Illes Balears de no voler posar-hi fre. N’és responsable per omissió, diu.

Segons Castells, la legislació actual permet de prendre mesures per a regular el trànsit de vaixells. Recorda que el govern té la competència en la regulació de les rutes marítimes interinsulars, i que la llei de transport marítim diu que la línia entre Ciutadella i Alcúdia és d’interès estratègic. Per tant, el govern ha de regular les condicions, la freqüència i la capacitat dels vaixells. Té la possibilitat d’establir obligacions singulars que són excepcions en la lògica de mercat. “A més, la titularitat del port de Ciutadella és de la comunitat autònoma. Si tu gestiones els permisos que dónes per a atracar al teu port, pots decidir si un vaixell hi fa un quart d’hora o tres hores. Quan llegesc al diari que vindran més de vint vaixells en tres dies, veig claríssimament que el govern s’ha aliat amb les companyies per fer el gran negoci i passar per damunt de l’interès públic”, diu Castells.

Fonts de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge han dit a VilaWeb que el govern no pot limitar el trànsit pel canal de Menorca. Segons que diuen, el trànsit marítim es basa en la llibertat de moviments i en la llei d’oferta i demanda i només es poden posar limitacions d’horaris o determinats condicionants si es treballa amb una OSP, és a dir, amb una línia que té la qualificació d’obligació de servei públic. I aquest no és el cas.

En canvi, Castells afirma que, segons la Unió Europea, el lliure mercat es pot restringir en determinades situacions. Posa l’exemple de la seguretat pública o de la sostenibilitat dels ecosistemes. “No es pot restringir de manera capriciosa, però ho has d’intentar”, diu.

Més restriccions

Josep Castells recorda que aquests darrers anys la massificació de la festa ha obligat l’ajuntament a prendre mesures mai vistes, com ara controlar la cabuda dels principals actes de la festa. Els dos més destacats, el Caragol del Born, el 23 de juny al capvespre, els Jocs del Pla, l’endemà al capvespre. “Si el pla director et permet de controlar i regular la cabuda, però tens milers de persones que hi han arribat i no hi poden entrar perquè hi ha el pla d’autoprotecció, tens un greu problema fora del perímetre.” Segons el diputat, el govern s’ha rentat les mans tot i que té instruments per a ajudar l’Ajuntament de Ciutadella a controlar una situació que es desborda.

El govern insisteix que s’han pres algunes mesures, com ara no fer publicitat de les places oferides i més gestions amb les navilieres per a abordar qüestions de seguretat, però torna a dir que la limitació, tant de trajectes com de places, és molt difícil si no hi ha una justificació molt important.

Quant a la limitació del moviment de les persones que implicaria posar un topall de vaixells, Castells es demana què motiva el moviment de la gent i recorda la precarietat de les comunicacions des de Menorca durant tot l’any. “Ara resulta que no garantim que un ciutadellenc pugui anar a So n’Espases amb el seu cotxe en el vaixell perquè no hi ha una freqüència diària tot l’any i resultarà que fem mans i mànigues perquè la gent pugui anar a les festes de Sant Joan com si això fos una necessitat peremptòria.”

Més per Menorca demanarà avui responsabilitats al conseller Marí en una compareixença sol·licitada de fa temps per a resoldre més qüestions relacionades amb el trànsit marítim entre les illes.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies