ERC vota a favor del quart cinturó, però el PSC diu que no n’hi ha prou per a pactar el pressupost

  • El PSC diu que encara hi ha un paquet de qüestions que cal que el govern accepti

VilaWeb
Arnau Lleonart
26.01.2023 - 12:33
Actualització: 26.01.2023 - 16:36

ERC finalment ha votat a favor del punt de la moció del PSC que reclama que la Generalitat acordi amb el govern espanyol com i quan construir el tram del quart cinturó que ha d’unir pel nord Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. La moció era determinant per a l’acord del pressupost, ja que el PSC exigeix un compromís del govern en la construcció d’aquesta autovia per a aprovar els comptes. El punt sobre el quart cinturó s’ha aprovat amb 114 vots a favor, 15 en contra i cap abstenció. En canvi, ERC s’ha abstingut en el punt que feia referència a començar els tràmits per a ampliar l’aeroport de Barcelona. Amb tot, també s’ha aprovat pel vot a favor de 83 diputats i amb 13 vots en contra.

Abans del ple del parlament, la portaveu socialista, Alícia Romero, havia enviat un missatge clar a ERC: si no votava a favor del punt del quart cinturó, seria “impossible o molt difícil” tancar un acord pel pressupost. Tanmateix, una vegada ERC ha anunciat que hi votaria a favor, justament, per desencallar els comptes, el PSC ha dit que encara eren lluny d’un acord i hi havia més exigències que calia satisfer.

“No és el nostre model. Ho direm sempre. Però el pressupost sí que ho és”, ha dit Ferran Estruch, el diputat d’ERC que ha anunciat el vot favorable al punt que reclama la B-40. Tot just començar, Estruch ja ha reconegut que “a ningú se li escapa que la moció d’avui no és una moció més i podria ser una oportunitat per a desencallar els pressupostos”.

El discurs d’Estruch ha exposat amb claredat que ERC s’empassa el gripau d’un projecte contra el qual s’han posicionat sempre, i ha criticat el PSC i Junts per vincular l’aprovació del pressupost a aquesta infraestructura. “Sento decepció de veure com alguns busquen excuses per a deixar Catalunya sense pressupost”, ha dit, i ha afegit: “Un pressupost així no pot dependre d’una carretera.” Amb tot, ha manifestat que l’aprovació del pressupost passava davant i que si el vot a favor podia servir per a desencallar-lo, ho farien. “A les nostres mans no quedarà”, ha afegit.

A la resposta, el diputat del PSC Jordi Tarrades ha contestat que valoraven el gest, però que encara eren lluny de l’acord de pressupost. “Vostès s’han equivocat. Han centrat les discrepàncies només en la Ronda Nord del Vallès, però hi ha un paquet important de coses en què no estem d’acord“, ha dit. D’aquestes, ha citat l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, l’augment del 7% de les tarifes de serveis socials, una partida de 200 milions d’euros per a desplegar la llei de barris i una altra de 150 milions d’euros per a la llei de la ciència, 100 milions d’euros al pla de xoc per a les llistes d’espera i que el 25% de la despesa sanitària sigui per a l’atenció primària “Vostès han fet un discurs de ‘sí, però’. Valorem el seu gest a fer la Ronda Nord del Vallès, però cal fer-ho també amb la resta de propostes”, ha dit.

Abans, Tarrades havia defensat la necessitat de construir aquest tram del quart cinturó –la Ronda Nord del Vallès– per l’augment de població, del parc de vehicles i de conductors que transiten per les carreteres catalanes, que considera que no s’ha acompanyat amb una millora de les infrastructures. Atesa l’oposició de l’ecologisme vallesà contra el projecte pels efectes que tindria en el parc agrari de Sabadell i el torrent dels Colobrers, al parc fluvial del riu Ripoll, Tarrades ha vinculat la construcció de l’autovia justament per l’emergència climàtica. Ha defensat la necessitat de reduir el trànsit a la C-58 i ha citat la previsió que, quan el tram de la B-40 entre Terrassa i Abrera estigui operatiu a final de 2023, la millora en la mobilitat podria arribar a estalviar 5.500 tones de CO₂ cada any. “Tindrem una xarxa més sostenible i eficient”, ha dit.

També ho ha vinculat a les millores en les emissions Ramon Tremosa, diputat de Junts, que ha anunciat que votaria que sí a la moció. Ha defensat que les infrastructures han de partir del Pla de Mobilitat del Vallès, aprovat el 2021, quan el conseller de Territori era Damià Calvet, de Junts, i que justament inclou el tram que demana el PSC.

Aquesta coincidència entre PSC i Junts ha fet que Marc Parés, diputat dels comuns –la tercera pota necessària per a aprovar el pressupost– denunciés que la moció mostrava “el model de país sociovergent” i ha qualificat la coincidència del PSC i Junts com una “majoria de blocatge” al govern. “No són capaços de fer una majoria de govern. Si volen governar, són la primera força en vots, presentin una moció de censura i governin. Però si no en troben els suports, és irresponsable fer una majoria de blocatge a un pressupost de país”, ha dit. Finalment, ha dit que esperava que el gest d’ERC servís per a desblocar l’acord de pressupost.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any