Encara té sentit de dur posada la màscara al transport públic?

  • Un gran gruix de la població ignora l'obligació de posar-se la màscara al transport públic, fet que en posa en dubte l'eficàcia

VilaWeb
Alaaddine Azzouzi
15.10.2022 - 21:40
Actualització: 15.10.2022 - 21:43

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Aquesta tardor, la pandèmia del coronavirus sembla cosa del passat. Segons les darreres xifres, als Països Catalans hi ha 812 ingressats i 39 crítics. L’única mesura que encara és vigent és l’obligació de dur la màscara en residències de gent gran, centres sanitaris, farmàcies i transport públic. Tanmateix, quant al transport públic, la mesura és ignorada per un gran gruix de la població, fet que en posa en dubte l’eficàcia. L’estat espanyol, Alemanya i Grècia són, juntament amb les illes de Xipre i Malta, els únics països a Europa on la màscara continua essent obligatòria al transport públic. Fa dues setmanes, Itàlia va posar fi a la restricció. Per tot plegat, hom es pot demanar: encara té sentit de dur-la-hi?

El Butlletí Oficial de l’estat espanyol (BOE) ho justificava així a l’abril: “Als mitjans de transport, s’hi concentra molta població en espais petits, amb poca distància interpersonal, de vegades durant períodes de temps llargs.”

Què en pensen, els experts?

A parer de Julià Blanco, investigador de l’IrsiCaixa i l’Institut de Recerca Germans Trias i Pujol, ha de continuar-hi essent obligatòria. “Si ha estat obligatòria durant l’estiu, ara que s’acosta un moment complicat, l’hauríem de mantenir. Al transport públic hi ha una acumulació i densitat de gent molt gran. Fer-la recomanable donaria un missatge de relaxació i l’ús de màscara cauria en picat.” Afegeix: “És un exercici de solidaritat, no ho hem de fer per nosaltres, sinó per la comunitat.”

Blanco insisteix que la tardor pot ser una estació complicada quant a la covid i destaca la importància d’estar previnguts contra les noves variants de l’òmicron, contra les quals considera que no tenim garantida la immunitat. Es refereix a la variant BQ.1.1, que creix a Europa, i la BA.4.6, sorgida als Estats Units. “No cal fer alarmisme de les noves variants, però, simplement, ja que sabem que hi són, és millor ser cauts i anar amb una mica més de compte, per si de cas.”

En canvi, Salvador Macip, metge i investigador de la Universitat de Leicester (Regne Unit), considera que l’obligatorietat de la màscara al transport públic, tal com s’aplica, és una absurditat: “Tenim una normativa que segueix la meitat de la gent i gràcies, sense cap possibilitat de fer-la complir i sense cap incentiu perquè la gent la compleixi.” Tanmateix, puntualitza: “Si es fes bé, seria útil perquè entrem a la tardor i segurament tindrem un repunt de casos. Ens ajudaria a reduir el nombre d’infectats i de morts. Tal com s’ha fet durant la pandèmia, fins que no hi hagi un problema, no aplicarem mesures. És més fàcil de fer complir l’obligació de la màscara quan els hospitals són plens, que no fer-la complir per prevenir que n’estiguin.” Macip apunta que, independentment de la pandèmia, és positiu que a la tardor portem màscara, perquè redueix considerablement l’impacte de les malalties que es transmeten per l’aire, com ara la grip.

Les operadores de transport no en garanteixen l’ús

Les operadores de transport tenen un paper important en el compliment de l’obligació de dur la màscara. Fonts de Rodalia de Catalunya consultades per VilaWeb defensen que l’empresa comunica per mitjà dels seus canals –per megafonia i a les pantalles dels trens– que és obligatori de dur la màscara. Diuen que si el personal veu que algú no la porta, li recorda que és obligatori. Si no en fa cabal, diuen que avisen els Mossos d’Esquadra perquè són els “responsables de seguretat ciutadana”. A les xarxes socials, quan algun usuari s’ha queixat de la manca d’ús de màscara, Rodalia ha fet servir aquest protocol. Per exemple, Oriol Company, usuari del servei, va criticar: “O us assegureu que la gent respecta la normativa de portar mascareta al transport públic o retireu aquesta norma. És absurda la quantitat de gent que puja al tren, metro o bus sense mascareta com si els que la portem fóssim babaus.” El compte oficial de Rodalia li va respondre: “Bona tarda, recorda que davant la presència de persones sense mascareta has de comunicar-ho al 112. Salutacions.”

En una línia semblant, fonts de Metro València diuen que tenen treballadors de seguretat que vigilen l’ús correcte de la màscara, però que no poden ser a cada vagó de cada metro per comprovar-ho.

Sensació de perill baixa quant al virus

Sobre l’actitud menfotista de la gent envers la màscara, tant Julià Blanco com Salvador Macip diuen que un factor clau és la baixa sensació de perill quant al virus. “No hi ha sensació de pandèmia i tampoc sentim el perill que hi hagi possibilitat d’encomanar-nos, per tant, és molt difícil de motivar la gent”, reconeix Macip. Per part seva, Blanco diu que la sensació de perill al principi de la pandèmia era evident i ara ja no ho és: “Ara, un jove sense patologies prèvies no té un risc de patir una malaltia greu.”

Creu que també hi té a veure la fatiga pandèmica, la desmotivació per a continuar les recomanacions de protecció i prevenció contra la pandèmia. Tot i aquesta relaxació, avisa que, en col·lectius vulnerables, sobretot gent gran, sí que pot haver-hi hospitalitzacions i morts. “Ja ho veiem al Regne Unit.”

Precisament, Macip hi viu, i fa mesos que la màscara no és obligatòria al transport públic. L’investigador critica que el país britànic ha decidit de no fer cabal del coronavirus. “No sabem quants contagis hi ha, on són, com s’infecta més la gent. I costa de saber com ha influït deixar de dur la màscara. No sabem si la gent s’encomana als metros, als bars o a les escoles.”

De moment, continuarà essent obligatòria

Sobre aquesta qüestió, el 21 de setembre passat, el Ministeri de Sanitat espanyol va convocar els tècnics de Salut Pública de les Illes, País Valencià, Principat i la resta de l’estat espanyol en una reunió per a valorar una possible retirada de la màscara al transport públic. Els especialistes del país van defensar de mantenir-la i solament van defensar de retirar-la els experts de Madrid i Múrcia. Per això, ara per ara, la màscara continua essent obligatòria i es descarta que ho deixi de ser.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes