L’EMA investiga tres nous possibles efectes adversos dels vaccins de Pfizer i Moderna

L'EMA no ha trobat fins ara cap associació causal entre els vaccins de la covid i els trastorns menstruals

VilaWeb
Europa Press
12.08.2021 - 11:42
Actualització: 12.08.2021 - 13:42

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Comitè de Seguretat de l’Agència Europea de Medicaments (PRAC, per les seves sigles en anglès) està investigant tres nous possibles efectes adversos dels vaccins d’ARN missatger contra la covid-19, és a dir, els models desenvolupats per Pfizer i Moderna.

En concret, segons que detalla l’organisme regulador en uns documents d’actualització de seguretat dels vaccins, es tracta d’eritema multiforme, glomerulonefritis i síndrome nefròtica.

L’eritema multiforme és una reacció d’hipersensibilitat al·lèrgica amb lesions cutànies rodones característiques que també poden afectar a les membranes mucoses de les cavitats internes del cos. L’EMA ha registrat “un petit nombre de casos” notificats després de la vaccinació amb Pfizer i Moderna. “S’han sol·licitat més dades i anàlisis al titular de l’autorització de comercialització per donar suport a l’avaluació en curs del PARC”, explica l’EMA.

Per la seva part, s’ha iniciat una avaluació de la glomerulonefritis (inflamació dels diminuts filtres dels ronyons) i la síndrome nefròtica (trastorn renal que fa que els ronyons perdin massa proteïnes en l’orina) per determinar si poden ser efectes secundaris d’aquests dos vaccins.

Segons l’EMA, els pacients afectats poden presentar orina sanguinolenta o espumosa, edema (inflamació de les parpelles, els peus o l’abdomen) o cansament. Igual que en l’anterior cas, s’ha registrat “un petit nombre de casos” notificats després de la vaccinació amb Pfizer i Moderna, inclosos els casos en els quals els pacients van experimentar una recaiguda de malalties renals preexistents. Per això, també s’han sol·licitat més dades i anàlisis a les companyies per continuar amb l’avaluació.

Tal com va explicar l’EMA la setmana passada, no s’han trobat fins ara cap associació causal entre els vaccins contra la covid-19 i els trastorns menstruals. L’organisme regulador ressalta que els trastorns menstruals són “molt comuns i poden passar sense una condició mèdica subjacent”.

“Les causes poden anar des de l’estrès al cansament fins a condicions mèdiques subjacents, com els fibromes i l’endometriosi. Les dones que experimenten una hemorràgia vaginal inesperada (per exemple, en dones postmenopàusiques) o que estan preocupades per alteracions menstruals perllongades o severes poden cercar consell mèdic”, conclou l’EMA.

 

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ al mes