El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) proposa un viatge històric per la Mediterrània a través d’un centenar d’obres. Amb artistes de trenta nacionalitats diferents, l’exposició ‘Entre el mite i l’espant. El Mediterrani com a conflicte’ retrata l’evolució que hi ha hagut en la visió de la Mediterrània, que ha passat de ser un lloc mitificat a un espai on prevalen el temor i la incomprensió.

Tres poemes de Kavafis reben el visitant a la mostra, que es divideix en dos blocs. El primer és dedicat a la mitificació europea de la vida a la Mediterrània, a mitjan segle XIX. ‘El Mediterrani es percebia com una font de plaer sensual i sexual, un lloc on recuperar energies i guarir-se de malalties’, explica José Miguel G. Cortés, comissari de l’exposició.

Aquesta primera sala mostra evidències d’aquesta mitificació amb la fotografia de l’alemany Herbert List, els paisatges idíl·lics de Sorolla, Benlliure i Pinazo i obres de Wilhelm von Gloeden i Nicolàs Muller, entre més.

La Mediterrània, zona de conflicte, mort i espant
A la segona part de l’exposició, hi ha obres d’artistes contemporanis de països mediterranis que mostren la problemàtica des de la quotidianitat. ‘Els artistes parlen de la seva vida privada […], una vida condicionada per la violència, la guerra o el racisme.’ Aquesta visió de la Mediterrània com una zona de conflicte, mort i espant es vincula a la migració i als viatges temorosos que, en molts casos, resulten mortals. Tanmateix, la mostra s’allunya d’imatges de violència explícita i que colpegen l’espectador i promou, en canvi, unes obres més subtils i poètiques.

L’albanès Adrian Paci, el valencià Sergio Belinchón i el palestí Taysir Batniji són alguns dels artistes que retraten aquesta visió catastròfica. La malenconia i la mirada distant de la diàspora és retratada en les fotografies de la marroquina Yto Barrada i les de l’algeriana Zineb Sedira.

L’exposició culmina amb les fotografies de Montserrat Soto, els vídeos d’Akram Zaatari i l’obra de Bouchra Khalili, ‘una metàfora poètica d’aquests viatges de migració que, a vegades, duren molts anys’.

‘Entre el mite i l’espant. El Mediterrani com a conflicte’ es podrà veure fins al 3 de juliol i serà complementada amb les projeccions ‘Cinema a la vora del Mediterrani’ del 25 de maig al 15 de juny, així com una jornada de conferències juntament amb l’Institut del Mediterrani.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.