29.10.2025 - 19:33
|
Actualització: 29.10.2025 - 20:37
El congrés espanyol ha aprovat en comissió la ponència de la nova llei d’atenció al client, una iniciativa del govern espanyol que vol millorar el servei als consumidors i, entre més objectius, garantir l’ús de llengües com el català. Segons el text que ha validat la Comissió de Drets Socials i Consum, cal assegurar que l’atenció al consumidor es faci en castellà, èuscar, català o gallec quan el servei s’adreci a usuaris de territoris amb idioma propi. La norma, que ara s’haurà de votar al ple, també inclou mesures per acabar amb les trucades comercials de correu brossa.
L’aprovació en comissió arriba després que, el setembre passat, Junts i el govern espanyol pactessin canvis al projecte de llei per garantir els drets lingüístics dels clients. L’acord ha rebut crítiques de la patronal CEOE, que lamenta els sobrecostos que pot comportar la nova legislació, i del PP, que ho veu com una nova cessió al partit de Carles Puigdemont. En canvi, les organitzacions de consumidors han avalat la proposta, que segueix l’estela d’iniciatives similars que fins ara havien quedat encallades a anteriors legislatures.
Durant la fixació de vot, el diputat de Junts, Josep Maria Cruset, ha afirmat que la nova llei representa “un canvi substancial pel que fa als drets lingüístics dels ciutadans”. “Prevaldrà el que disposi la norma d’aplicació catalana per sobre de l’àmbit d’aquesta llei”, ha dit, tot posant l’accent en la “protecció competencial” que comporta. Tot i això, ha recordat que les esmenes del govern espanyol tenen un vot contrari en coherència amb la “nova realitat” de les relacions entre Junts i l’executiu.
El diputat d’ERC, Jordi Salvador, ha ressaltat que la norma dóna “drets concrets” als ciutadans perquè obliga les grans empreses a atendre bé la ciutadania i evita “laberints telefònics”. Ha defensat que es protegeix, per fi, el dret a ser atès en la llengua pròpia: “Per primera vegada es reconeix per llei que la ciutadania té dret a ser atesa en català. Deixa de dependre de la bona voluntat de la companyia i passa a ser una obligació jurídica”.
Limitacions a les trucades de contingut brossa
Entre les esmenes incorporades a la llei n’hi ha una per prohibir les trucades de contingut brossa que havia presentat inicialment Sumar, però que ha sumat el suport de Junts, ERC i el PP, que han introduït ajustos per protegir les companyies petites i evitar oligopolis. Aquesta proposta preveu que les trucades de publicitat tinguin un prefix especial, i obliga els operadors a bloquejar trucades fetes amb números de tarifació especial. Segons que ha informat el ministeri de Consum, quedaran prohibides les trucades comercials sense consentiment, i els contractes formalitzats en aquestes trucades quedaran anul·lats.