07.03.2025 - 21:40
La consulta polèmica organitzada pel govern valencià sobre la preferència lingüística de les famílies a les escoles continua fent aflorar dades molt interessants. En el cas de la ciutat de València, destaca el fet que el percentatge de famílies que han triat el català és majoritari en l’escola pública, on representa el 52,24% dels vots, contra un 47,76% que prefereixen l’espanyol. Sumant l’escola concertada, la xifra es decanta a favor de l’espanyol, que aconsegueix un 63,86% dels vots.
Aquesta diferència de vot s’explica per l’actitud extremadament militant contra la llengua, especialment, de les escoles catòliques. Tal com ha destacat Famílies pel Valencià, hi ha una trentena de centres religiosos on no s’ha comptabilitzat ni un sol vot a favor del català.
A la conurbació d’Alacant-Elx i la frontera sud, les xifres són interpretables. Per una banda, tant a Alacant com a Elx ni tan sols comptant només les escoles públiques el català aconsegueix de guanyar –a Alacant es queda en un 25% i a Elx en un 44%. Amb tot i això, en onze escoles de la ciutat d’Alacant i en setze d’Elx el català és la llengua més votada.
Sumant les públiques i concertades, el català tampoc no guanya a Guardamar, per poc (on obté un 48%), tot i que s’ha imposat molt clarament en un dels tres centres de la localitat. El català sí que s’ha imposat a Crevillent (66%) a Monòver (73%) al Pinós (74%), a la Romana (77%) i a l’Alguenya (69%).