23.02.2016 - 22:00
|
Actualització: 23.02.2016 - 22:27
Dissabte a Barcelona, dins el Mobile World Congress, es va dur a terme l’Edu_Hack. Els assistents no sabien pas exactament com funcionaria l’activitat. Tot just aquella setmana havien rebut unes instruccions precises de presentar-se a dos quarts de nou del matí a la cúpula del quart pis de l’edifici de les Arenes, a la plaça d’Espanya.
Els més de tres-cents seleccionats –entre els que s’havien presentat voluntaris– començaven a arribar. Compartien una doble passió: la tecnologia i l’educació. Cadascú tenia un lloc assignat, l’organització era impecable. Taules plenes de papers adhesius, banderetes, plafons per a omplir i retoladors de molts colors.
De seguida, a les nou, es va descobrir el misteri. Els assistents eren a punt de participar en l’acte de cocreació més multitudinari que s’hagi fet mai. L’objectiu era fer prototips de fitxes docents per als infants amb les tecnologies més capdavanteres i amb què la majoria d’escoles no tenen recursos o experiència per a desenvolupar.
L’equip d’mSchools de la Fundació Mobile World Capital Barcelona, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA, havien preparat fins al darrer detall la dinàmica creativa perquè fos un èxit.
Quan, des d’una tarima, varen explicar les instruccions per a començar a treballar en equip, presentar-se, fer les primeres pluges d’idees, refinar-les i pol·linitzar-les amb les idees dels equips veïns, la majoria de participants ja no van més cas dels seus mòbils i ordinadors: tothom va restar pendent només dels retoladors de colors i plafons preparats especialment per a l’ocasió.
Durant nou hores seguides, educadors, tecnòlegs, tècnics de l’administració i tècnics d’empresa van regalar les seves millors idees i les varen compartir i millorar en equip per fer propostes solvents pedagògicament i avançades tècnicament amb l’objectiu que els alumnes d’aquest país i de tot el món poguessin aprendre més i millor.
Dotar de continguts l’ús de la tecnologia va ser una constant en tots els treballs desenvolupats: aplicacions per al canvi climàtic i per a l’accessibilitat, realitat virtual per als edificis docents, impressió 3D per a ‘wearables’ que refermin el sentiment de pertinença al grup, tècniques de gammificació de continguts i un llarg etcètera. Les propostes pedagògiques es van incloure en temps real a la plataforma Toolbox, on es podran consultar conjuntament amb tots els recursos que actualment ja hi ha disponibles.
L’acte va ser inaugurat per John Hoffman. Si bé dilluns no va voler inaugurar el MWC, sí que ho va fer amb les més de tres-centes persones que van dedicar tot el dissabte a contribuir a fer arribar la tecnologia als infants. Molts dels participants eren funcionaris; molts, docents de la xarxa de centres públics. El president del Mobile es va desfer en lloances, impressionat per l’organització, l’assistència i la metodologia aplicada.
L’Edu_Hack ha passat força desapercebut als mitjans, potser perquè la paraula ‘hack’ encara s’associa a la informàtica i la programació de codi i no pas a la creativitat i treball en equip. Així i tot, aquesta activitat de cocreació silenciosa, que ha sembrat tant per al nostre futur i que publicarà els resultats del treball per a compartir-los amb la comunitat educativa, va ser ‘trending topic’ a Barcelona dissabte al matí, amb l’etiqueta #mSchoolsEduHack.
Anna Mates (@mates_anna)
Correu: amates@industria21.cat