Dimiteixen els caps d’internacional de RTVE pel vet de la direcció a un viatge organitzat pel Front Polisario

Juan Tato, Guillaume Bontoux i Sylvia Fernández de Bobadilla han plegat com a mostra de disconformitat per la intromissió de la direcció en un viatge periodístic

VilaWeb
Redacció
11.10.2021 - 10:07
Actualització: 11.10.2021 - 12:07

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Els responsables de la secció d’internacional de Radiotelevisió Espanyola (RTVE), Juan Tato, Guillaume Bontoux i Sylvia Fernández de Bobadilla, han presentat la dimissió pel vet de la direcció a participar –juntament amb una cinquantena de periodistes de diversos mitjans– en un viatge a Tindouf, on viuen milers de refugiats saharians, organitzat pel Front Polisario. Els consells d’informatius de RTVE han publicat un comunicat de suport als seus companys en què exigeixen al director de continguts d’informatius, Esteve Crespo, i al president de RTVE, José Manuel Pérez Tornero, que expliquin públicament els motius reals del vet i n’assenyalin els responsables. Segons els consells d’informatius, Crespo va dir que el viatge no es podia fer perquè “el moment és delicat” i que era un viatge “de part” perquè era pagat pel Front Polisario.

Al viatge, els periodistes hi haurien pogut entrevistar Brahim Gali, cap del Front Polisario, que ha esdevingut un maldecap per al govern espanyol, que en va permetre l’hospitalització a la Rioja, fet que va irritar el Marroc. A més, Arancha González Laya, ex-ministra espanyola d’Afers Estrangers, és encausada per haver permès l’accés de Gali a l’estat espanyol sense haver-ne registrat l’entrada.

Els consells d’informatius critiquen durament la direcció de RTVE: “Aquestes dimissions demostren el compromís incorruptible de la majoria de periodistes de RTVE amb la informació de servei públic. Però, desgraciadament, massa vegades han de ser els professionals de base que mostrin la decència i la dignitat de la casa. Instem els màxims responsables directius de la nostra empresa a reflexionar profundament sobre què ha passat i quin significat tenen les dimissions presentades.”

“Dissortadament –continua el comunicat–, les conseqüències d’aquesta mena de decisions les acabem pagant els informadors de RTVE, perquè afecten la nostra imatge i la nostra credibilitat.” I afegeixen que la direcció de RTVE no tan sols no és impermeable a les pressions polítiques, sinó que, a més, sembla que les canalitzin. “Resulta difícil pensar el contrari fins que no arribin més explicacions”, acaben dient.

RTVE diu que hi enviarà un equip pagat per ells mateixos

Una volta s’han fet públiques les dimissions dels caps d’internacional, RTVE ha emès un comunicat en què nega haver vetat cap viatge de periodistes al Sàhara Occidental. “S’ha refusat, en compliment amb l’esperit establert per l’estatut de la informació, el fet d’acceptar viatges organitzats i pagats per fonts interessades”, diuen en referència al Front Polisario.

Així mateix, diuen que a l’estatut de la informació de RTVE, concretament a l’apartat de principis deontològics, estableix: “No s’acceptaran viatges pagats per fonts informatives quan aquesta circumstància pugui afectar la imparcialitat de la informació.” I afegeixen que RTVE vol enviar, amb mitjans propis, un equip d’informadors a Tindouf.

 

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb els diari nou que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ al mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €