Dimiteix la primera ministra de Letònia per la polèmica per l’impacte de drons ucraïnesos al país

  • Evika Siliņa deixa el càrrec enmig de tensions polítiques i pocs mesos abans de les eleccions legislatives de l’octubre

VilaWeb
La primera ministra de Letònia, Evika Silina. Fotografia d'arxiu.
14.05.2026 - 11:11
Actualització: 14.05.2026 - 12:00

La primera ministra de Letònia, Evika Siliņa, ha presentat avui la dimissió arran de la polèmica causada per l’impacte en territori letó de drons ucraïnesos desviats per Rússia. Segons Kíiv, aquests aparells haurien estat desviats per una interferència electrònica russa. L’incident ha desencadenat la ruptura de la coalició de govern i una crisi política pocs mesos abans de les eleccions legislatives previstes per a l’octubre.

En un comunicat difós a les xarxes socials, Siliņa ha dit: “Avui he pres una decisió difícil, però honesta: dimitir del càrrec de primera ministra. La meva prioritat ara i sempre ha estat el benestar i la seguretat de la gent de Letònia. Els partits i les coalicions canvien, però Letònia roman. I la meva responsabilitat davant la societat és per damunt de tot.”

Tensió a la coalició de govern

La ja ex-primera ministra ha explicat que “l’enveja política i els interessos estrets dels partits han passat al davant de la responsabilitat”. Ha considerat que, davant la proposta d’un candidat fort per al Ministeri de Defensa, que va dimitir per la crisi, “els xerraires polítics van triar no una solució, sinó una crisi”, referint-se a l’origen de la ruptura de la coalició.

Siliņa ha assegurat que sempre s’havia comportat de manera responsable amb els seus socis de coalició, però que la seva responsabilitat social era encara més gran. “Vaig encapçalar aquest govern perquè la gent necessitava estabilitat. Vaig mantenir unides forces polítiques molt diferents perquè la meva tasca era garantir l’avenç del país.” I ha conclòs: “Em retiro, però no em rendeixo. No me’n vaig.”

La crisi s’ha agreujat arran de la fragmentació de la coalició de govern, formada per Nova Unitat –el partit majoritari que encapçalava Siliņa–, la Unió de Verd i Pagesos (ZZS) i Progressistes, quan faltaven només cinc mesos de les eleccions parlamentàries. Progressistes s’ha retirat de la coalició, cosa que ha fet perdre la majoria parlamentària al govern. Tot indica que Letònia haurà de començar demà un procés de consultes per a constituir un nou executiu.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor