31.10.2025 - 12:59
|
Actualització: 31.10.2025 - 13:04
La cap de la fiscalia militar d’Israel, Yifat Tomer Yerushalmi, ha presentat la dimissió avui i ha admès que fa un any va filtrar un vídeo on es veuen diversos soldats violant un pres palestí en una presó del país, un cas que ha fet saltar les alarmes dins les forces armades.
Tomer Yerushalmi, que serà interrogada els pròxims dies en el marc d’aquest cas, ha dit que va començar a preparar la carta de renúncia ahir i ha explicat que la missiva ja ha estat entregada al cap de l’exèrcit, Eyal Zamir, mentre que el ministre de defensa d’Israel, t, afirmava que la cessaria imminentment.
Ha reconegut ser personalment responsable de la filtració i ha explicat que va aprovar fer públic el material per “contrarestar la propaganda falsa amb l’objectiu de perjudicar les forces de l’estat”, segons que ha publicat el diari The Times of Israel.
El cas, que ha fet saltar les alarmes i ha provocat crítiques per part de la cúpula militar davant el que consideren un document que posa en perill les forces armades, va portar hores abans Katz a anunciar que la fiscal no tornaria a ocupar el càrrec. En aquest sentit, ha assegurat que garantirà que es faci justícia contra “qualsevol que actuï contra els soldats de l’exèrcit d’Israel”.
“Atesa la gravetat de les sospites sobre la filtració i la delicadesa del càrrec que ocupa per fer complir la llei, no hi ha motius perquè torni al lloc”, ha dit el ministre en un comunicat.
החלטתי כי הפצ"רית יפעת תומר ירושלמי לא תשוב לתפקידה. אוודא שימוצה הדין עם כל מי שנתן ידו לעלילת הדם נגד חיילי צה"ל בפרשת שדה תימן.
נוכח חומרת החשדות ורגישות התפקיד הממונה על אכיפת החוק וקביעת הנורמות המשפטיות בכל צה"ל אין מקום להשיבה לתפקידה.
בקרוב יידרש למנות לה מ"מ ובכוונתי…
— ישראל כ”ץ Israel Katz (@Israel_katz) October 31, 2025
Així mateix, ha afirmat que té previst començar tan aviat com sigui possible el procés per elegir el nou fiscal militar, que ha de ser nomenat pel ministre de defensa del país seguint les recomanacions del cap de les forces armades.
Aquesta mesura arriba només dos dies una volta que les forces de seguretat anunciessin l’obertura d’una investigació per la filtració del vídeo, on es mostra com els soldats trien un home estirat nu a terra a la base de Sde Teiman. Posteriorment, els implicats el col·loquen al costat d’una paret i el violen mentre es tapen amb escuts per amagar-ne la identitat.
Informacions preliminars indiquen que el document gràfic podria haver estat filtrat per persones properes a la direcció de les forces de l’ordre després que fos emès a la cadena de televisió Channel 12 l’agost del 2024. Les investigacions s’ocupen també d’aclarir si Tomer Yerushalmi n’estava al cas i si fins i tot va arribar a ordenar la filtració del vídeo.