Desintoxicació: Madrid té més pacients greus ingressats a les UCI que no pas Catalunya

El Ministeri de Sanitat espanyol ha donat unes dades sobre el nombre de pacients ingressats a les UCI que han provocat confusió

VilaWeb
Roger Graells Font
03.04.2020 - 18:31
Actualització: 03.04.2020 - 20:31

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Alguns mitjans espanyols van fer-se ressò dilluns que ja hi havia més malalts en estat greu de Covid-19 ingressats a les UCI als hospitals de Catalunya que no pas a la Comunitat de Madrid. La manera de presentar la informació va provocar protestes i queixes a les xarxes socials, perquè es podia interpretar com una competició sobre la incidència del coronavirus entre comunitats autònomes. En són exemples El Confidencial, que titulava ‘Catalunya ja supera Madrid en el nombre d’ingressats a l’UCI pel coronavirus’ o El Mundo, que el mateix dia deia ‘Catalunya supera Madrid com la comunitat amb més ingressats a l’UCI per coronavirus’. Avui, el 20 Minutos afirmava ‘Catalunya voreja la saturació a les UCI mentre Madrid experimenta el primer descens en pacients ingressats’.

Aquestes dades no són ben bé falses, sinó el producte d’una confusió que ha alimentat diàriament el Ministeri de Sanitat espanyol. Avui mateix ha informat que hi ha 2.053 pacients de Covid-19 a les UCI de Catalunya i 1.506 a la Comunitat de Madrid. Tanmateix, segons el Departament de Salut de la Generalitat, a les UCI a dia d’avui hi ha 1.408 pacients, mentre que a la Comunitat de Madrid –segons el ministeri– n’hi ha 1.506.

L’error és donat per la informació que proporciona el ministeri, que cada dia centralitza les dades que faciliten les comunitats autònomes. A les notes informatives que s’envien als mitjans de comunicació cada dia al voltant de les 11.00, a la Comunitat de Madrid s’hi posa el nombre de pacients en UCI actualitzat diàriament, mentre que a Catalunya s’hi posa la dada del total de pacients que han passat per l’UCI, independentment de si han rebut l’alta, han sortit de l’estat greu en què es troben o s’han mort per la Covid-19. És a dir, el Ministeri de Sanitat no està comptabilitzant les sortides de l’UCI a Catalunya, ni tampoc d’altres comunitats com les Illes, però sí al País Valencià o a la Comunitat de Madrid.

Us oferim les dades de pacients ingressats a l’UCI, a Catalunya i a Madrid, que ha publicat el ministeri durant aquesta setmana. La Generalitat assegura que avui a Catalunya hi ha 1.408 pacients, no els 2.053 que diu el govern espanyol i dels quals Salut va informar ahir al vespre sobre pacients greus totals, no diaris. Malauradament, no es pot fer la comprovació amb les xifres que ha donat el ministeri la resta de la setmana perquè la Generalitat no publica les dades de pacients greus diaris, sinó només els acumulats.

  • Dilluns: 1.512-1.460
  • Dimarts: 1.652 – 1.514
  • Dimecres: 1.69-1.515
  • Dijous: 1.855-1.528
  • Divendres: 2.053-1.506

Tanmateix, avui la nota del ministeri ha inclòs una puntualització clau sota la taula amb totes les dades, que explica la confusió generada pel mateix govern espanyol: ‘Les dades d’aquestes comunitats [les que estan marcades amb un asterisc] són dades de prevalença (persones a l’UCI avui). No reflecteixen el total de persones que han estat ingressades a l’UCI al llarg del període de notificació’. Vegeu-ho:

Més notícies

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €