11.06.2026 - 15:35
|
Actualització: 11.06.2026 - 16:39
L’examen de llengua catalana i literatura de la selectivitat 2026 a Catalunya té una errada gramatical en un enunciat. Els estudiants han fet l’examen avui al matí, de 9.00 a 10.30, i el Canal Universitats ha publicat els enunciats de la prova i les correccions poca estona més tard. La sorpresa ha estat detectar una errada gramatical en un dels enunciats.
A la pregunta es demanava als examinands que elaboressin un text parlant dels microplàstics. Deia així: “Escriviu un text formal ben estructurat, de cent vint-i-cinc a cent cinquanta paraules, en què descriviu els perjudicis ocasionats per altres tipus de contaminació, com ara l’acústica o la lumínica.” L’errada és en el mode verbal de “descriure”: hi deia “descriviu”, del present d’indicatiu, però no era el mode verbal que corresponia a aquest context.
Les maneres correctes serien: “Escriviu un text formal […] en què descrigueu els perjudicis…” (amb present de subjuntiu) o bé “Escriviu un text formal […] en què haureu de descriure els perjudicis…” (amb la perífrasi d’obligació, en futur).
No m'ho puc creure. Una errada gramatical en l'examen de CATALÀ de la selectivitat. Aquest 'descriviu' (present d'indicatiu) ha d'ésser DESCRIGUEU (present de subjuntiu).
Digueu-me que ho he entès malament, si us plau! pic.twitter.com/YiPMYu2bRT
— Jordi Badia i Pujol (@jbadia16) June 11, 2026
El cap d’estil de VilaWeb, Jordi Badia, ho il·lustra amb un paral·lelisme perquè s’entengui l’errada. El text podria dir “Escriviu un text formal […] en què tingueu en compte…” o “Escriviu un text formal […] en què haureu de tenir en compte…” En canvi, tal com era l’enunciat, era com si digués: “Escriviu un text formal […] en què teniu en compte…”
VilaWeb s’ha posat en contacte amb el Departament d’Universitats i restem a l’espera d’una resposta sobre aquesta errada.