Featured Video Play Icon

Difícils de veure al nostre país, els cotxes cent per cent elèctrics tenen gran èxit a països com ara els EUA, els Països Baixos o als països escandinaus. Encara molt cars, però ja amb característiques tècniques que superen els millors cotxes de combustió, el 2017 començaran a arribar al mercat els primers models que podran competir de tu a tu amb els cotxes de combustió, tant en preu com en característiques. Es calcula que cap al 2024 el preu de les bateries, el principal cost del cotxe elèctric, haurà baixat tant que tots els vehicles nous seran elèctrics. Juntament amb la difusió de les energies renovables, transformarà el món tal com el coneixem avui. Tindrà grans conseqüències: l’ensorrament de la indústria del petroli, el final de l’escalfament global i ciutats on ja no hi hagi contaminació atmosfèrica ni sonora. Fins i tot hi ha acadèmics que preveuen que el volum de cotxes baixarà d’un 80% gràcies al fet que els cotxes elèctrics conduiran tots sols i els podrem llogar a preu de transport públic, de manera que s’alliberarà un gran espai a les ciutats i es buidaran les autopistes.

Tesla, l’empresa de Silicon Valley disposada a trencar les regles de la indústria automobilística
Tesla Motors va néixer l’any 2003 a Silicon Valley (Califòrnia) amb l’objectiu d’accelerar la transició cap a les energies renovables. El 2008 va presentar el primer cotxe, el Roadster. Fabricat artesanalment i caríssim, l’objectiu d’aquest primer pas, recollit al seu Master Plan, era demostrar que un cotxe elèctric es podia comportar com els millors cotxes de combustió. El 2012 va presentar el Model S, un vehicle familiar d’alta gamma, tota una revolució. Ràpidament va esdevenir líder en vendes en el seu segment, tot i tenir un preu elevat, a partir de 64.000 euros. Fins i tot revistes especialitzades van considerar-lo el millor automòbil que mai s’hagués fabricat, fos elèctric o de combustió.

Amb el Model S, Tesla va voler mostrar les característiques dels cotxes elèctrics futurs. Acceleracions que superen a qualsevol cotxe de combustió. Manteniment 10 vegades més econòmic, atès que només té 18 parts mòbils, enfront de les més de 2.000 que té un cotxe de combustió (les parts mòbils són subjectes a desgast i avaries). Consum de 2 euros d’electricitat cada 100 km (1 euro si es té tarifa reduïda), enfront dels més de 6 euros en combustible d’un cotxe modern. Autonomies que ja arriben als 500 km. Fins i tot disponibilitat d’una xarxa mundial de supercarregadors que carreguen la bateria a una velocitat (270 km d’autonomia en 30 minuts) molt més ràpida que la competència i de forma completament gratuïta. I si no, amb un endoll normal ja n’hi ha prou. Youtubers com el noruec Bjørn Nyland o l’espanyol resident a Noruega Saúl López expliquen la seva experiència diària amb aquest cotxe elèctric.

Però amb el model S, Tesla també ha volgut demostrar que un cotxe elèctric és molt més que això. Connectat a Internet les 24 hores, es comporta com un ordinador amb rodes, la qual cosa permet actualitzar-lo freqüentment i incorporar-li noves característiques, totes controlades per una enorme pantalla tàctil. El cotxe està monitorat contínuament i el podem controlar amb el mòbil. Aquest monitoratge, per exemple, ha permès comprovar que les bateries es degraden menys del que s’esperava. Ja hi ha cotxes amb 500.000 km i la seva bateria encara no ha baixat del 80% de capacitat, llindar indicatiu per canviar-la. Això permet pensar que en un cotxe elèctric no haurem de fer una gran reparació en 20 anys, enfront dels 10 anys d’un cotxe de combustió.

La indústria tradicional dels EUA, Europa i Japó, descol·locada
Tesla , una companyia nouvinguda i petita (produeix 2.000 cotxes setmanals, Toyota 315.000), està qüestionant la indústria tradicional. Recentment va presentar el seu proper vehicle, el model 3, l’última fase del seu Master Plan, la producció en grans quantitats d’un cotxe a un preu assequible. El preu, 35.000 dòlars, pot semblar elevat, però tenint en compte que l’estalvi d’un cotxe elèctric és d’uns 15.000 euros en 10 anys, el preu és l’equivalent al d’un cotxe de combustió de 20.000 euros. La presentació va semblar pròpia d’Apple, retransmesa per Internet, i amb cues a les botigues de Tesla per reservar-ne un, pagant 1.000 euros per avançat. Al cap de pocs dies ja hi havia 400.000 reserves d’un cotxe que ningú havia vist i que la majoria rebran el 2018, si no hi ha cap retard.

Aquest volum de reserves ha fet saltar totes les alarmes en la indústria tradicional de l’automòbil, fins ara no gaire interessada a desenvolupar el vehicle elèctric, fent dissenys poc atractius i amb característiques molt bàsiques. Amb l’excepció de Nissan, amb el seu model Leaf, el cotxe elèctric més venut mundialment. Mentre Tesla mira de produir un cotxe elèctric aspiracional, amb les millors característiques sigui quin sigui el preu, l’aproximació de Nissan ha estat produir un cotxe en què les característiques s’hagin d’adequar a un preu assequible.

Amb el Model 3 han canviat les regles de joc, però, i les marques tradicionals han hagut de reaccionar. Durant el 2017 apareixeran nous models elèctrics que igualen el model 3 de Tesla: autonomies superiors als 300 km i un preu al voltant dels 35.000 dòlars. S’actualitzaran el Nissan Leaf i el BMW i3 per assolir aquests valors. El primer a arribar serà el Chevrolet Bolt , Opel Ampera-e a Europa, a finals d’enguany. Marques com Volkswagen, Audi, Porsche o Mercedes tenen planejat presentar diversos models elèctrics abans del 2020.

Les bateries, el secret de tot plegat
Els experts, però, qüestionen la capacitat de producció de cotxes elèctrics de les marques tradicionals, per una raó important: les bateries. A diferència del motor de combustió, d’una gran complexitat i només fabricat per unes 15 marques arreu del món, el cotxe elèctric té un motor molt senzill que pot fabricar qualsevol. Tanmateix, fa augmentar exponencialment la demanda de les bateries, un producte tecnològicament molt avançant i amb molt pocs productors. Tesla, que és diversos anys per davant de tothom, ja va veure aquest problema, i a finals d’enguany posarà en producció la seva Gigafactory 1, el segon edifici més gran del món, dedicat exclusivament a la fabricació de bateries. Per si sol duplicarà la producció mundial de bateries. Les marques tradicionals tenen la capacitat de produir grans quantitats de cotxes, però no fabriquen bateries, necessàries perquè el cotxe funcioni.

Les bateries no calen només pels cotxes elèctrics, sinó també per complementar les energies renovables, i això fa que sigui un mercat potencial immens, amb grans inversions en curs arreu del món. Amb un preu molt elevat, i temps de càrrega encara massa llargs, l’espai de millora de les bateries és molt gran. Tot plegat, però, està anant més ràpidament del que es preveia. Si ara el preu és de 350 dòlars per cada kWh de bateria (els cotxes elèctrics tenen entre 30 i 100 kWh), la Gigafactory de Tesla n’ha de produir per sota de 250 dòlars/kWh, però ja hi ha empreses que han tancat acords a 150 dòlars/kWh, un preu que no s’esperava assolir fins al 2021.

A partir de 100 dòlars/kWh (un preu que inicialment es preveia atènyer el 2024, però que s’esdevindrà abans) es considera que un cotxe de combustió no podrà competir de cap manera amb un d’elèctric, fent que tots els cotxes nous siguin elèctrics. Això tindrà un gran impacte. La indústria del petroli acabarà col·lapsant, ja que el 90% s’utilitza per a transport. El principal impacte, però, serà mediambiental: s’haurà acabat amb un dels principals emissors de CO2, responsable de l’escalfament global, i també amb un dels principals causant de milions de morts prematures per contaminació atmosfèrica a les ciutats, a més a més d’eliminar el soroll dels carrers.

Cotxes autònoms: tindrà sentit ser propietari d’un automòbil?

Tony Seba, professor de la Universitat d’Stanford, expert en tecnologies disruptives que trenquen de cop l’estatus quo i substitueixen les anteriors de forma molt ràpida, seguint un model d’adopció exponencial. Recentment va fer una conferència sobre aquests temes, fent un resum del seu llibre Clean Disruption.

El professor Seba, però, va molt més enllà de la substitució dels vehicles de combustió pels elèctrics. Cap al 2020, sinó abans, es preveu que els cotxes puguin conduir tots sols. Podrem anar d’una ciutat a una altra sense conduir (dormint, llegint, prenent un cafè, xerrant…), el cotxe buscarà aparcament i ens vindrà a recollir tot sol, o podrem llogar-lo amb el mòbil a un preu equivalent al del transport públic. Més important: s’evitaran cada any milions de morts i de ferits per accidents de trànsit, alliberant grans recursos sanitaris, i fent baixar el preu de les assegurances dels vehicles, una altra indústria que podria col·lapsar.

Econòmicament per a la majoria de persones no tindrà sentit tenir un cotxe en propietat, la despesa més important d’una família després de l’habitatge, ja que podrà disposar d’un cotxe en qualsevol moment a un preu molt barat. Vaticina que desapareixerà el 80% del parc automobilístic, alliberant ingents quantitats d’espai a les ciutats i els edificis (els aparcaments), i fent que les autopistes vagin semi-buides.

I a casa nostra?
Als Països Catalans és difícil veure cotxes 100% elèctrics. Si esteu pensant a comprar-vos-en un, el mapa d’electromaps us dóna informació sobre els punts de càrrega (tot i que en un endoll normal també es poden carregar). Tesla disposa als Països Catalans de 5 supercarregadors i una desena de carregadors en destinació, i pròximament obrirà botiga a Barcelona. Nissan, per la seva banda, ofereix el programa InstalaFácil, que facilita la instal·lació de carregadors als pàrquings comunitaris, aspecte cabdal per estendre el cotxe elèctric a les ciutats. També cal consultar les ajudes públiques a l’adquisició de vehicles elèctrics comunes arreu del món i que permeten estalviar una part significativa del preu del vehicle elèctric.

Sembla clar que el cotxe elèctric ha vingut per quedar-se. Tècnicament supera als cotxes de combustió, en el dia a dia és més barat, i acaba amb la contaminació. Ha de millorar, però, pel que fa a les bateries, que necessiten més autonomia i una velocitat superior de càrrega, aspectes en els quals estan treballant les principals companyies i universitats del món. En qualsevol cas, teniu moltes raons perquè el vostre proper cotxe sigui elèctric.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb