La Coral Càrmina estrena al Vendrell la ‘Missa de Glòria’, una obra inèdita de Pau Casals

  • El compositor va escriure-la a tan sols quinze anys

VilaWeb
Redacció
03.12.2023 - 11:54
Actualització: 03.12.2023 - 12:11
Això és una prova de lectura dels articles de Vilaweb amb veu sintètica, que ben aviat serà a disposició dels subscriptors del diari. Subscriviu-vos-hi ací. Si trobeu algun problema, escriviu-nos a suport@vilaweb.cat.

La Coral Càrmina, acompanyada per l’organista Mercè Sanchis, ha interpretat per primera vegada la Missa de Glòria de Pau Casals en una església parroquial del Vendrell plena de gom a gom. Casals tan sols tenia quinze anys quan va compondre l’obra, inèdita fins mig segle després de mort.

El lloc no ha estat casual, atès que l’església del Vendrell és on el músic va construir l’escenografia musical. Segons el director de la Coral Càrmina, Daniel Mestre, és una peça primerenca que denota una maduresa i intuïció musical fora de mida.

Una volta estrenada al Vendrell, no es descarta programar nous concerts a Catalunya per donar a conèixer el vessant compositiu del músic.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
L'església parroquial del Vendrell s'ha omplert d'emoció durant l'estrena mundial de la 'Missa de Glòria' de Pau Casals (fotografia: Ariadna Escoda).
L'església parroquial del Vendrell s'ha omplert d'emoció durant l'estrena mundial de la 'Missa de Glòria' de Pau Casals (fotografia: Ariadna Escoda).
L'església parroquial del Vendrell s'ha omplert d'emoció durant l'estrena mundial de la 'Missa de Glòria' de Pau Casals (fotografia: Ariadna Escoda).

Tot i ser una obra de joventut, Missa de Glòria és un projecte ambiciós en què Casals va deixar entreveure la seva intuïció musical i el seu coneixement de les misses catòliques. El compositor i violoncel·lista va usar un llenguatge amb influències pròpies de l’època, però també amb la coneixença de la tradició de la retòrica pròpia de les misses corals dels segles XVIII i XIX.

L’obra ha romàs inèdita fins cinquanta anys més tard de la mort de Casals. “Hem fet una mica de feina de restauradors d’una obra d’art, hem anat polint les notes que no acabaven de funcionar, aquells textos que estaven potser mal col·locats… però el que és l’essència és impressionant i ens sorprèn que no s’hagi fet aquesta feina anteriorment, tot i que ha estat molt oportú recuperar-la en el cinquantè aniversari de la mort del músic”, ha assenyalat Mestre.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any