Confirmen que l’home de Neandertal va ser fa 45.000 anys a la cova Simanya

• El descobriment s'ha fet una volta acabada la tercera campanya d'excavacions

VilaWeb
Les excavacions de l'octubre (fotografia: Diputació de Barcelona)
EFE
31.10.2022 - 14:47
Actualització: 31.10.2022 - 20:21

Un equip d’arqueòlegs ha confirmat que l’home de Neandertal va ser a la cova Simanya del parc natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac (Vallès Occidental) fa entre 45.000 anys i 60.000.

El descobriment s’ha fet una volta acabada la tercera campanya d’excavacions, a càrrec d’arqueòlegs de la Universitat de Barcelona i de l’Institut Català de Paleontologia i Evolució Social (IPHES) i de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). La campanya ha durat tres setmanes i s’ha ampliat el coneixement a partir de restes animals i hàbitats que confirmen la presència humana.

L’investigador d’excavacions paleolítiques Juan Ignacio Morales, responsable del projecte, ha confirmat que han trobat diferents elements que confirmen la presència humana a la cova, com ara eines de pedra i fogueres, i restes d’animals, cérvols i senglars, amb evidències d’haver estat consumits per humans. Quan no hi havia humans, la cova la feien servir els animals per hibernar. S’han trobat ossos d’ós bru i restes de la cabra pirinenca.

Els investigadors consideren que les restes de la cabra salvatge les van portar animals carnívors, com ara algun gran felí, però encara no s’ha pogut constatar. Antigament, aquesta zona també era territori de hienes i lleons.

En aquesta temporada d’excavacions s’ha revisat el material de campanyes anteriors, la darrera del 2019, que ja havia constatat l’ocupació humana durant el Paleolític, amb preservació de registres més antics. L’inconvenient principal amb què s’ha trobat l’equip, especialment a l’entrada, és la gran erosió produïda per l’aigua, que ha variat la composició dels sediments al llarg dels anys.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor