Comencen les obres de transformació de la Rambla de Barcelona, que s’allargaran fins el 2027

  • Avui s'ha habilitat una nova mobilitat per garantir l'accés als veïns, emergències i mercaderies

VilaWeb
Redacció / ACN
17.06.2024 - 11:48
Actualització: 17.06.2024 - 16:23

Avui han començat les obres de transformació de la Rambla de Barcelona. En concret, han començat les actuacions als trams entre Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. El tram entre Colom i Santa Madrona, el primer dels cinc àmbits definits pel projecte executiu, ja estava en marxa i es preveu que estigui enllestint al llarg del juliol. Durant la passada nit s’ha implantat la nova mobilitat en els trams afectats. Així, s’han habilitat uns passos provisionals de vehicles per donar accés i sortida als veïns del Gòtic i garantir el pas d’emergències i mercaderies. Està previst que les obres durin tres anys. La transformació compta amb un pressupost de més de cinquanta-cinc milions d’euros.

L’objectiu d’aquesta remodelació és aconseguir una reurbanització de la via per convertir-la en un passeig més confortable, verd, amable i cultural, amb més espai per al vianant, segons l’Ajuntament de Barcelona. Quan les obres estiguin enllestides, hi haurà un únic carril de circulació per banda de tres metres i mig d’amplada restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. Hi haurà trams amb cordó de servei de 2,80 metres que serà reversible en la seva major part i s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems, en els espais majors i en els guals de vianants de tot el passeig.

La disminució de l’amplada dels carrils de circulació permetrà repartir l’espai sobre les voreres laterals, que tindran una amplada mínima de tres metres, per facilitar el passeig dels vianants. El tram central també creixerà lleugerament per ambdós costats.

D’altra banda, es crearan tres espais singulars al llarg de l’eix que tindran plataforma única. Són els espais Betlem-Moja, Pla de la Boqueria i Pla del Teatre. També hi haurà noves zones d’estada sota els arbres al llarg del traçat i en aquests nous àmbits.

Passos provisionals mentre durin les obres

En relació amb la nova mobilitat mentre durin les obres, s’han implantat quatre passos que travessen el passeig central a l’alçada dels carrers Portaferrissa, Boqueria, Ferran i plaça Reial. També se’n contempla un al carrer Escudellers, que s’activarà segons les necessitats. A més, s’ha dut a terme el canvi de sentit de la calçada al costat Raval, que des d’aquest dilluns i durant la primera fase de les obres serà de pujada des de Colom fins a plaça Catalunya.

D’aquesta manera, la Rambla únicament tindrà un sentit de la circulació dels vehicles, el que va des de Colom a plaça Catalunya, en sentit muntanya. Tal com ja passava fins ara, la circulació de pujada estarà restringida al veïnat, busos, taxis, accés a hotels i distribució de mercaderies en l’horari corresponent. No hi ha circulació en sentit mar.

Aquesta distribució de la mobilitat serà vigent durant els primers mesos i posteriorment s’anirà adaptant a les necessitats de l’evolució de les obres.

Fases per minimitzar les molèsties als veïns

Les obres es faran alhora a tot el passeig, però es duran a terme fases per minimitzar al màxim les molèsties als veïns i comerciants. Els primers deu mesos s’afectarà la calçada i vorera del lateral Besòs, i durant aquesta els vehicles circularan cap a la plaça Catalunya per la calçada on actualment es baixa fins a Colom. Els deu mesos següents es treballarà a la calçada i vorera Llobregat i els vehicles aniran per la calçada Besòs de pujada, ja que ja estarà enllestida. Els dotze últims mesos s’abordarà el passeig central per trams alterns per garantir en tot moment el pas de vianants. Llavors els dos trams laterals ja estaran acabats i es podria recuperar la circulació en els dos sentits.

L’accés als habitatges, comerços, pàrquings, espais culturals i els pas de serveis i emergències quedarà garantit. Pel que fa a la càrrega i descàrrega, es restringirà a diversos espais habilitats segons la fase en què es trobin les obres.

Al llarg de les tres fases les obres es desenvoluparan en trams acotats de cinquanta metres per tal de minimitzar l’impacte. D’aquesta manera, no s’interromprà l’accés als habitatges, aparcaments i comerços o el servei de metro, entre d’altres.

Pel que fa a afectacions al transport públic, hi ha desplaçaments en els recorreguts de les línies de bus que baixen per la Rambla. En concret, les línies que queden modificades són la V13, la 59 i el bus nocturn N9. La 59 continuarà pujant per la Rambla durant el període d’obres, però de baixada aniran per Via Laietana. La V13 i l’N9 tindran el seu origen i final a la plaça de Catalunya.

Pel que fa a les terrasses, només hi haurà afectacions durant la tercera fase, en què s’actuarà en el tronc central del passeig, i duraran entre cinc i vuit setmanes.

L’Espai Rambla informarà sobre les obres

D’ençà de dissabte passat i fins que durin les obres s’ha habilitat l’Espai Rambla, un punt específic d’informació per acompanyar el veïnat i el teixit econòmic, social i cultural de l’entorn, així com a la resta de la ciutadania. En aquest espai se centralitzen les informacions i comunicacions sobre la remodelació. Aquest punt se situa a la planta baixa del Palau de la Virreina i permetrà informar-se sobre el projecte i l’estat en què es troben les obres. La disminució de l’amplada dels carrils de circulació permetrà repartir l’espai sobre les voreres laterals, que tindran una amplada mínima de tres metres, per facilitar el passeig dels vianants. El tram central també creixerà lleugerament per ambdós costats.

D’altra banda, es crearan tres espais singulars al llarg de l’eix que tindran plataforma única. Són els espais Betlem-Moja, Pla de la Boqueria i Pla del Teatre. També es crearan noves zones d’estada sota els arbres al llarg del traçat i en aquests nous àmbits.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor