08.09.2024 - 21:40
|
Actualització: 08.09.2024 - 21:44
Avui comença el curs a Catalunya, el País Valencià i Andorra, una setmana després que a Catalunya Nord i tot just dos dies abans que el curs comenci a les Illes. Per tant, avui tornen a l’escola la major part dels infants del país. Aquest curs la qüestió de la llengua serà clau i també vindrà marcat per uns altres debats, com ara el de l’ús del mòbil als centres.
Nou departament a Catalunya
Després d’uns quants canvis aquests darrers anys, enguany el curs escolar a Catalunya començarà avui, 9 de setembre, tret dels estudiants de batxillerat i formació professional, que no començaran fins dijous, dia 12.
Aquest curs comença marcat per l’estrena del nou Departament d’Educació, en mans de la consellera Esther Niubó, del PSC. Niubó ha situat el reforç dels aprenentatges i la millora els resultats educatius com la prioritat principal del departament, després dels mals resultats de les proves PISA de l’any passat. Algunes de les noves mesures en aquesta línia seran el pla de matemàtiques o de millora de l’anglès i l’augment de les aules d’acollida. El departament també vol “desburocratitzar” els centres perquè directors i docents es puguin centrar en una direcció pedagògica.
Sobre la llengua, el front més important al Principat és el front judicial, especialment d’ençà de la sentència del 2020 amb què el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) obligava a fer almenys el 25% de castellà a totes les escoles. L’execució d’aquella sentència resta aturada, pendent de la decisió del Tribunal Constitucional espanyol (TC) sobre la nova llei catalana arran de recursos del PP i Ciutadans. Una decisió que prendrà, previsiblement, aquests mesos vinents.
Enguany també destaca un canvi pel que fa al català en la Formació Professional (FP): la introducció de l’assignatura de català professional, que hauran de fer els alumnes que facin un grau que comporti atenció al públic, com ara la sanitat. L’estat del català és especialment crític en l’àmbit de la formació professional.
Ofensiva contra el català al País Valencià
Al País Valencià, la novetat principal del curs té a veure amb la llengua. L’estat del català a les aules es troba completament condicionat pel paper que han tingut la dreta i l’extrema dreta al govern i a les Corts. Al juny, les Corts van aprovar, amb els vots del PP i Vox, l’anomenada llei Rovira, per José Antonio Rovira, el conseller d’Educació del PP que l’ha defensada.
La proposta estableix una regulació basada en el fet que les famílies puguin triar la llengua base –la llengua que tindrà més pes com a vehicular per a tot el grup d’alumnes. Amb els resultats de les preferències de les famílies es farà la planificació educativa corresponent, a partir d’un sistema basat en majories. L’elecció de la llengua base no s’aplicarà fins l’any vinent, però les consultes per a triar-la es faran durant aquest curs. Enguany els pares també podran triar “en quina llengua volen ser informats”, tal com va explicar el conseller.
El debat sobre els mòbils a les aules, clau a tot el país
De la mateixa manera que el curs passat, el curs serà marcat pel debat sobre què cal fer amb l’ús del mòbil a les aules, un debat que es té a tot el país, especialment arran dels mals resultats educatius d’aquests darrers anys i de les conseqüències negatives d’un ús abusiu dels mòbils, especialment en l’adolescència, que assenyalen nombrosos experts.
La setmana passada la Conselleria d’Educació de les Illes va enviar unes directrius als centres en què prohibia l’ús del mòbil als alumnes d’educació infantil i primària durant la jornada escolar, el pati i les activitats complementàries. S’aplicaran a partir d’aquest començament de curs i s’han d’incloure en les normes d’organització, funcionament i convivència del centre.
A Catalunya i el País Valencià, aquesta normativa ja s’aplicava als centres educatius, però no passa igual amb els alumnes de secundària, que és on hi ha el focus del debat. Per exemple, a Catalunya, associacions de pares contra l’ús del mòbil a les aules critiquen que la norma no sigui similar per primària i secundària, on l’ús del mòbil és permès per les activitats pedagògiques que el professor consideri. A Andorra, la prohibició dels mòbils ja és una realitat en algunes escoles, especialment les del sistema andorrà i francès, en primera ensenyança i segona. A les Illes, a secundària i als ensenyaments postobligatoris, l’ús del mòbil durant la jornada escolar serà limitat a moments concrets, prevists expressament pel projecte educatiu del centre i amb finalitat exclusivament didàctica.