Pasqual Calbó, un pintor il·lustrat maonès a la cort imperial de Viena

  • Seguim el Grand Tour formatiu que va dur a terme un reconegut artista menorquí a la segona meitat del segle XVIII per mig Europa i una part del Carib

VilaWeb
24.10.2025 - 21:40
Actualització: 24.10.2025 - 21:48

Palau Belvedere
Viena, Àustria
Mapa a Google

Rebien el nom de Grand Tour els viatges d’instrucció per Europa –i més enllà– que duien a terme, entre mitjan segle XVII i mitjan segle XIX, els joves de classe mitjana i alta del continent per a consolidar la seva formació. A casa nostra, un d’aquests grans tombs formatius el va protagonitzar el pintor il·lustrat Pasqual Calbó i Caldés, nascut a Maó el 24 d’octubre de 1752 i que, havent passat per Venècia, Roma, Viena i el Carib, va acabar els seus dies a Menorca.

Fill del matrimoni format pel capità de vaixell Pasqual Calbó i Anna Caldés Orfila (de família mig xativina), de ben jove va freqüentar l’acadèmia de dibuix i pintura que havia obert a Maó el pintor Giuseppe Chiesa, natural de Liorna. Cal tenir en compte que ens movem en la segona dominació britànica de l’illa (1763-1782), en la qual el jove Calbó va poder desenvolupar una tasca cultural des de la normalitat lingüística i oberta a la Il·lustració europea. Gràcies a la destresa i mestria mostrades, Chiesa mateix va recomanar als seus pares que l’enviessin a Itàlia.

A divuit anys, doncs, va passar per Gènova i Venècia, abans d’arribar a Roma el 1774, on va treballar sota el guiatge de Domenico Corvi i va estudiar a l’Acadèmia de França. El 1778 va continuar el viatge fins a Viena, on va completar la formació i, un any després, fou nomenat dibuixant i pintor de cort, amb un sou de 700 florins anuals i dret d’habitatge al Palau Belvedere. No cal dir que la llista de personatges importants d’aquella època que va conèixer –i en alguns casos retratar– a Roma i Viena fa patxoca: l’emperadriu Maria Teresa i l’emperador Josep II, el canceller d’estat Wenzel Anton Kaunitz, l’ambaixador comte Giacomo Durazzo i la seva dona Ernestine von Weissenwolf, els músics Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Christoph Willibald von Gluck i Niccolò Jommelli, el físic i matemàtic Ruggero Giuseppe Boscovich, el papa Pius VI, els cardenals Alessandro Albani, Giovanni Archinto i Francesco Caraffa di Trajetto, l’agent informador Giacomo Casanova, els pintors Anton Rafael Mengs, Domenico Corvi, Pompeo Batoni i Joseph Marie Vien…

Acabada la formació, el 1780 va tornar cap a Menorca per integrar-se de ple en la primera generació del grup il·lustrat maonès, juntament amb Joan Ramis i Ramis (1746-1819) i Antoni Febrer i Cardona (1761-1841). Però el seu Grand Tour no s’acabà ací, atès que de 1787 a 1790 –amb Menorca sota dominació espanyola–, Calbó s’embarcà cap a Cuba, Santo Domingo i Nova Orleans, una experiència americana que va modificar l’objectiu de la seva pintura: dels retrats de prínceps, comtesses, ambaixadors, abats i cardenals, músics, científics, governadors, lletrats, consellers i membres de la burgesia benestant europea va passar a plasmar sobre tota mena de suports temes senzills i quotidians, com ara quadres costumistes, escenes festives i reproduccions de les feines dels menestrals, sovint amb un toc irònic i sempre amb una gran precisió detallista i tècnica.

Fidel a l’esperit il·lustrat, es va interessar també per l’ensenyança en el terreny científic. És així com, per a les seves classes de geometria, disseny i arquitectura a Menorca, va escriure fins a disset tractats sobre matemàtiques, física i arquitectura, en llengua catalana i amb llenguatge planer, a l’abast dels alumnes a qui anaven destinats. La seva producció pictòrica i acadèmica es va aturar cruelment el 1812 quan les dues mans li van quedar paralitzades. I al cap de cinc anys, el 12 d’abril de 1817, es va morir a Maó, ciutat que el va nomenar menorquí il·lustre el 1866 i que en celebrà el bicentenari el 2017 amb una gran exposició al Museu de Menorca, la reedició dels tractats, l’aparició d’unes quantes biografies i fins i tot una peça de teatre, Calbó o el viatge d’Orfeu, inspirada en la seva vida i obra.

I una mica més: Sobre la Menorca il·lustrada del segle XVIII, especialment al voltant de la Societat Maonesa, podeu llegir aquest article de Josefina Salord i aquest altre sobre la contribució menorquina a les primeres edicions de l’Encyclopaedia Britannica.

Recomanació: si us interessa de seguir el rastre de la diàspora catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

VilaWeb
VilaWeb
El Palau Belvedere de Viena.
Una de les pintures de Pasqual Calbó al Carib.

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

Recomanem

Fer-me'n subscriptor