L’home del barret texà

  • Com a casa: viatjant pel món a la recerca d'obres, edificis, monuments i personatges que ens remeten a casa nostra

VilaWeb
Martí Crespo
19.10.2019 - 21:50
Actualització: 20.12.2020 - 21:44

Kimbell Art Museum
3333 Camp Bowie Blvd, Fort Worth
Mapa a Google

Segurament calen tantes dosis de casualitat perquè un dia passeu per la ciutat de Fort Worth, a Texas, i en visiteu el Kimbell Art Museum com les que es van escaure perquè el quadre L’home del barret, de Joan Miró, es pintés ara fa poc més de cent anys a Barcelona i arribés, el 1984, a aquesta fundació texana.

L’home del barret retratat en aquesta pintura de joventut de Miró és Heribert Casany Redortra, nascut el 4 d’abril de 1891 al carrer del Bruc de Barcelona, dins una família benestant, originària del Bages. Tot i que el seu pare era l’amo de la Compañía General de Coches y Automóviles, el negoci de lloguer de carruatges i automòbils més important de la Barcelona del 1900, l’Heribert va optar ben aviat per l’art i va passar per la Llotja i l’Acadèmia Galí, on es va formar com a ceramista i pintor i hi va conèixer Joan Miró i Lola Anglada, per exemple.

Al començament del 1918, Miró va demanar al seu amic si li podia fer un retrat. El pintor, de vint-i-cinc anys, i el model, de vint-i-set, aspiraven a ser reconeguts artistes aleshores. Però només el primer va perseverar i destacar: L’home del barret es va exposar per primera vegada el 10 de maig de 1918 al Palau de Belles Arts de Barcelona i el 1921, quan Heribert Casany havia començat a sentir una vocació religiosa tardana que l’encaminaria cap al seminari, el seu retrat sortia de Barcelona cap a París per a la primera exposició important de Miró a l’estranger, d’on ja no tornà. El 1929, en una galeria de Brussel·les, el va comprar el col·leccionista René Gaffé, i el 1936 se’l va vendre al galerista Pierre Mathisse, fill del conegut pintor, per exhibir-lo en una exposició dedicada a Miró a la seva galeria de Manha­ttan. El mateix any en què va arribar la pintura a territori americà, el 1937, Heribert Casany era confinat rere els murs de la Model com molts capellans més.

Als EUA, Man with a derby de Miró va passar a mans del rei de la indústria de l’automòbil del moment, Walter P. Chrysler, que el va conservar fins el 1950 sense saber que el protagonista de la pintura s’havia mort el 16 de juny de 1945 a l’Hospital de l’Esperit Sant de Santa Coloma de Gramenet. I el 1984, dos mesos després de la desaparició de Joan Miró, va ser finalment adquirit per la fundació del Kimbell Art Museum de Fort Worth, on s’exposa d’aleshores ençà.

I una mica més: La història del quadre i el seu protagonista, l’ha novel·lada recentment l’escriptora Berta Jardí a L’home del barret (Univers, 2019), on l’autora ens detalla el procés de creació de la pintura (coneguda progressivament com El xofer, L’home del barret, Le chauffeur, Man with a derby i Portrait of Heriberto Casany) mentre ens fa quatre pinzellades de l’època i del seu oncle Heribert. És el relat d’algú que no va ser cap heroi ni cap geni, conclou: ‘Però la història el va tocar un dia de prop i li va fer un petit regal quan Joan Miró el va retratar; va immortalitzar la seva imatge.’

Recomanació: Si us interessa de seguir el rastre de la diàsposa catalana, consulteu també el portal Petjada Catalana.

Què és Com a casa?
Tots els articles
—Suggeriments per a la secció: marti.crespo@partal.cat

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any