El Col·legi de Geòlegs de Catalunya proposa de traslladar les vies del tren del Maresme a l’interior

L'Observatori del GeoRisc adverteix que la mar guanya cada vegada més terreny a la costa

VilaWeb
Redacció
28.03.2022 - 16:24
Actualització: 28.03.2022 - 18:24

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Col·legi de Geòlegs de Catalunya proposa que es traslladi la via de la línia R1 de rodalia al seu pas pel Maresme per l’interior i no pel litoral. A través de l’Observatori del GeoRisc, assenyalen que els nombrosos temporals, amb la seva freqüència, intensitat, i durada, afegit a l’acció de l’home, fan que l’erosió predomini per sobre de la sedimentació, de manera que l’acumulació de sorra i terres és menor a la que s’ha registrat en altres èpoques. Amb un augment del nivell del mar degut al canvi climàtic, fa que el mar guanyi cada cop més terreny a la costa: “Podem afirmar que la majoria de platges actuals i la R1 en el seu traçat actual estan condemnades a desaparèixer”, assenyalen en un comunicat.

Els experts assenyalen que les platges es formen amb l’aportació de sediments procedents de rius i rieres que desemboquen al mar, i que els corrents litorals distribueixen la sorra al llarg de la costa. “Les rieres, actualment molt canalitzades i amb unes conques molt urbanitzades, aporten molt menys sediments a la costa i això representa un dèficit per a la regeneració natural de les platges”, assenyalen.

A més, la construcció de dics en ports esportius també contribueix a què aquest repartiment no es faci de manera regular, quedant la sorra retinguda al nord-est dels ports i sent ben bé inexistent al sud-oest. Això comporta una afectació a la costa, que queda desequilibrada respecte a com hauria de ser de anera natural i a partir de la qual es van generar infraestructures, com ara la línia ferroviària que discorre a pocs metres de la platja.

Ja al gener de 2020, el temporal Glòria va afectar alguns trams de via, fet que va dur Adif a fer treballs de protecció en un tram de dos quilòmetres entre Mataró i Cabrera de Mar. És per això que el col·lectiu considera que la solució definitiva a aquest tipus de problemes és traslladar tota la infraestructura a l’interior, per donar un servei eficient a les poblacions i millorar la mobilitat a la comarca.

A banda de garantir la seguretat de la infraestructura, permetria obrir els municipis al mar i ampliar la zona de platja, que, un cop pacificiada la N-II, generaria un ampli passeig marítim. “Cal una visió integral per reordenar el nostre litoral, cal voluntat política i cal prendre decisions valentes, i tot això significa adaptació, no només als nous escenaris de canvi climàtic, sinó als nous escenaris de canvi global”, conclou el comunicat.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes