Colau proposa una nova Meridiana: Un carril menys i més zona verda

  • És una de les quatre propostes que ha plantejat als veïns i als grups parlamentaris durant la Taula de Participació

VilaWeb
ACN
11.11.2016 - 08:33
Actualització: 11.11.2016 - 09:42

El govern municipal de Barcelona aposta per una reforma de l’avinguda Meridiana amb un carril menys per sentit, de quatre a tres, amb més arbrat i superfície verda i un carril bici pel centre. Aquesta és una de les quatre propostes que l’executiu ha plantejat per al tram entre Aragó i Fabra i Puig durant la reunió de la Taula de Participació de la Meridiana, formada per associacions veïnals i col·lectius que conflueixen a l’avinguda, així com per diverses entitats de ciutat, els districtes de Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris i els diferents grups municipals. La idea del consistori és que la taula consensuï una solució final entre desembre i gener per tal de començar les obres a principis del 2018.

El govern municipal ha fet les primeres propostes de reurbanització per pacificar l’avinguda i aconseguir que deixi de ser una ‘autopista urbana’, a la Taula de Participació de la Meridiana. ‘Volem fer una avinguda més humana, més amable, amb menys contaminació i que li doni més prioritat al vianant i al transport públic, i que compti amb més espais verds’, ha explicat abans de la reunió la tinenta de batllia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, que ha destacat que aquesta via és ara ‘una autopista urbana, però també un eix on molta gent hi fa vida’.

L’executiu de Barcelona ha fet quatre propostes diferents als integrants de la Taula per al tram comprès entre Aragó i Fabra i Puig. L’aposta del consistori és començar la reforma justament per aquest tram, i també té una opció preferida, que consistiria a mantenir l’amplada actual de les voreres i, en una primera fase, eliminar un carril d’entrada a la ciutat. S’implementaria un carril bici central de 6,7 metres i s’augmentaria l’arbrat (550 unitats més) i la zona verda (24.000 metres quadrats). En aquesta primera part de l’operació s’hi destinarien 9,2 milions d’euros. Quan estigués enllestida i s’hagués adaptat el trànsit a la nova configuració de carrils, s’eliminaria el de sortida, amb un cost de 2,3 milions. La previsió és enllestir la primera fase en aquest mandat.

Sanz ha opinat que aquesta és la proposta que ‘millor dóna resposta a les necessitats’ que els veïns han posat sobre la taula, perquè és ‘la que més beneficia el vianant i la que planteja un canvi en la mobilitat privada en cotxe’, amb un major guanya en superfície verda. A més, ha remarcat que els seus costos són ‘assumibles’ pel consistori, ja que no es toca l’ample de la vorera.

Com compensar la reducció de carrils
En aquest supòsit, l’Ajuntament ja ha estudiat un paquet de mesures complementàries vinculades al trànsit que caldria desenvolupar conjuntament amb altres institucions amb l’objectiu d’oferir alternatives, redistribuir el flux de trànsit i gestionar els efectes que comporta disposar d’un carril menys.

En concret, les accions que es contemplen passen per la millora de l’oferta de Rodalies i del bus exprés entre Barcelona i els corredors del Vallès; millorar la gestió del bus-VAO de la C-58 per potenciar-lo; impulsar el transvasament del cotxe al tren o a l’autobús a Barberà del Vallès i a Parets; incorporar un carril bus a la C-17 i donar accés a les rondes des d’aquesta via, i connectar el bus-VAO de la C-58 a les rondes i a la nova vialitat de la Sagrera.

Pel que fa a la congestió, Barcelona ja hi ha treballat en altres grans artèries de la ciutat, reduint el trànsit d’entrada un 30% a les Glòries, en un 15% a la Diagonal i en un 21% a la Gran Via des de la plaça Espanya a la plaça Universitat. Aquests canvis responen a obres de millora i a la incorporació de carrils bus.

Les altres alternatives: manteniment dels quatre carrils
Les altres tres alternatives que ha estudiat l’Ajuntament no redueixen el nombre de carrils, però sí que els ajusten. La primera suposaria deixar l’amplitud de les voreres com està i incorporar un carril bici central de 4,5 metres. No s’incrementa l’arbrat. Una segona reduiria les voreres i ajustaria la mida dels carrils, afegint un carril bici més ampli, de 8,5 metres, i augmentant l’arbrat en 550 unitats. L’última també reduiria les voreres, ajustaria la mida dels quatre carrils però els redistribuiria: hi hauria una calçada central amb dos carrils per sentit i dues laterals amb dos carrils cadascuna. El carril bici, de 3,6 metres, seria central i es plantarien 550 arbres més.

En el marc de la Taula de la Meridiana, a més d’aquestes propostes per al tram entre Aragó i Fabra i Puig, també s’estudiaran mesures a desenvolupar en la resta de trams compresos entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo i en l’àmbit de l’avinguda que concorre per les dues Trinitats, Vallbona, Torre Baró i Ciutat Meridiana.

La Taula haurà de consensuar en els pròxims dos mesos per quin tram començar i, si decideix optar pel que vol el govern municipal, quina de les quatre solucions s’aplicarà. En qualsevol cas,

En paral·lel, a més de la reflexió oberta sobre la reforma de la secció de la via principal, també es faran intervencions a una sèrie de nodes transversals al llarg de l’avinguda per reduir l’efecte barrera entre barris.

L’Ajuntament també està avançant en la implementació de mesures a curt termini per millorar la seguretat i la mobilitat de la Meridiana que s’executaran entre finals d’any i el primer semestre del 2017.

L’avinguda Meridiana travessa setze barris i hi viuen més de 370.000 persones. Hi transiten 90.000 vehicles privats cada dia i la creuen transversalment 9.765 persones. Hi ha un total de 25 escoles situades al seu voltant i s’hi ubiquen dinou equipaments de proximitat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any