Qui són Cachetejack, les il·lustradores que han modernitzat la imatge de Burger King?

  • Núria Bellver i Raquel Fanjul són dues il·lustradores formades a la UPV que signen projectes d'il·lustració i disseny per a marques de tot el món · Són també les autores dels nous cartells de la Plaça del Llibre

VilaWeb
Núria Bellver i Raquel Fanjul a Berlín (Fotografia: Cachetejack)
Esperança Camps Barber
12.04.2021 - 21:50
Actualització: 13.04.2021 - 18:56

Cachetejack són dues dissenyadores formades a la facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. Núria Bellver és valenciana i Raquel Fanjul és asturaragonesa. Expliquen que es van conèixer el dia que es matriculaven al primer curs de la carrera i que de seguida van congeniar. “Vam connectar pel nostre humor. A cinquè ja vam començar a treballar juntes com a il·lustradores. Entre totes dues vam crear un estil des de zero perquè cap de nosaltres no en tenia encara un de personal. El nostre és un estil que hem anat desenvolupant amb els anys i des del començament manté el llenguatge irònic, irreverent i directe”, expliquen des de Berlín, on resideixen i des d’on es defineixen com un equip que treballa per a Cachetejack. A favor d’obra, sense rivalitat ni competència individual.

Parlem amb elles per correu electrònic. “Les respostes les fem com a Cachetejack sempre, som un equip i la resposta és col·lectiva”, aclareixen. Algunes preguntes o repreguntes queden a l’aire. Sí que ens expliquen que aquest nom tan sonor va sorgir una nit de rialles i surrealisme que totes dues van compartir amb una amiga. Quan van pensar en la possibilitat de treballar juntes, van tenir clar que no havien de patir per triar la marca. “Cachetejack sonava divertit, fort i peculiar. Ja formava part de nosaltres, de manera que no vam haver de buscar més.”

I de llavors ençà lluiten per bastir un imaginari que cada dia té més addictes. La seua proposta és un seguit de dibuixos llampants, bufetades de color, una invitació al somriure. Sense renunciar a res. Amb la paleta sencera. “Viure el color és una sensació interior que tenim la sort d’experimentar. La vida és molt rica en sensacions i seria massa trist veure-la només en blanc i negre”, reflexionen, i remarquen la idea de diferenciar-se de la resta. “Treballem per tenir un estil personal d’ençà que vam començar i encara ens hi esforcem ara. Som en un procés de canvi permanent, de manera que el nostre estil evoluciona amb nosaltres. Anem on ens duga la vida.”

Verd lletuga i roig quètxup per al nou Burger King

I la vida els ha dut a ser, actualment, les il·lustradores de moda. Acaben de redissenyar tota la imatge gràfica de Burger King per a tot el món. Des dels embolcalls dels productes als cartells publicitaris incloent-hi els bàners, les il·lustracions per a l’app… Tot.

Feia vint anys que la marca de menjar ràpid no canviava la imatge. El procés que ha culminat ara va començar l’any 2019, quan un estudi de Nova York es va posar en contacte amb elles per demanar-los propostes. El confinament del 2020 els va servir per a anar fent tot el desenvolupament gràfic de les patates fregides, les hamburgueses, el quètxup, la lletuga i els anells de ceba. Van pensar de cridar l’atenció amb les ganes de menjar-se els cogombrets dibuixats.

VilaWeb
VilaWeb

Amb aquest encàrrec, el nom de Cachetejack ha eixit disparat com un coet, però abans ja havien treballat per a Nike, Adidas, FNAC, Vogue, Netflix, The New Yorker, Hermès… L’etcètera i els punts suspensius són molt llargs. Una llista que inclou moltes més marques comercials, publicacions i certàmens de tot el món.

Cachetejack
Les diferents versions del cartell de la Plaça del Llibre.

També accepten projectes més modestos, com ara la nova imatge de la Plaça del Llibre. Personetes que s’amaguen, guaiten o saluden amb els ulls esbatanats, entre les pàgines dels llibres. No fan diferències, diuen, quan treballen per a un gegant global o per a una entitat local. “El procés i la professionalitat sempre és la mateixa, perquè aquesta és la nostra manera de crear i d’enfrontar-nos a un projecte”, confessen. El fet de treballar braç a braç i d’establir una bona comunicació amb qui els fa l’encàrrec els ajuda a aconseguir un resultat més bo. Sense especificar quins, Cachetejack admet que el pas dels anys i l’experiència que acumulen els han ensenyat que no s’ha d’acceptar tot i que “dir no sempre és una opció”.

Deu anys de carrera a la recerca d’estímuls

Fa deu anys que van eixir de la facultat i no han parat de treballar i d’esmerçar tota l’energia, tot el temps i tota la passió per fer gran i global la marca Cachetejack. “Ens agrada moure’ns, viatjar, participar en festivals d’il·lustració, anar a residències d’artistes, viure a llocs diferents, connectar amb gent creativa… Tot això són estímuls que ens inspiren i ens omplen d’impuls creatiu.” Això i fer-se presents amb col·laboracions, entrevistes, tallers amb xiquets, murals, xerrades…

Viuen a Berlín, que diuen que és una ciutat molt viva i plena d’aquests estímuls que necessiten. “Quan no hi ha covid, hi ha gent per tot arreu, música, activitats culturals i també hi ha la natura a una passa de casa. Es pot viure molt relaxat i molt excitat a la vegada. Aquesta ciutat et dóna moltes opcions. Per a nosaltres és important sentir la llibertat, la relaxació i el gaudi de la ciutat.” I aquest sentiment, el del gaudi i també el de l’emoció, és el que pretenen transmetre als espectadors del seu treball. “Ens interessa el diàleg que s’estableix entre la imatge i la persona que mira, i això sempre és molt íntim i personal.”

Una exposició a la València Capital Mundial del Disseny

Des de Berlín, color pel món. A Instagram tenen més de cent trenta mil seguidors. Hi ha Cachetejack a mitjons, portades de llibres i revistes, llaunes de refresc, calendaris, cartells, publicitat i, és clar, a les hamburgueses i les patates fregides de Burger King. També a alguns murs. “La pintura mural és un altre dels mitjans amb què treballem i del qual gaudim molt, perquè estem en contacte amb el carrer i amb el color, pintant amb tot el cos i vivint el material. És una altra manera de viure la forma i d’estar molt en contacte amb el teu cos i amb l’abstracció”, confessen.

Una de les darreres publicacions l’acaben de fer a National Geographic, per a commemorar el dia del planeta. També treballen en les etiquetes de la cervesa Gipsy Hill i en la producció d’una col·lecció de tasses de ceràmica per a una marca anglesa. A banda dels encàrrecs, Cachetejack té obra gràfica a galeries de Porto, París, Madrid i Barcelona. Ara també estan centrades en l’exposició personal que presentaran la primavera vinent a València, dins el programa de València Capital Mundial del Disseny.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any