Borrell sota sospita: la UE rebaixa un informe sobre desinformació del coronavirus per pressions xineses

Filtren correus dels principals assessors del cap de la diplomàcia europea que revelen pressions de Pequín que van dur a la censura

VilaWeb
Redacció
27.04.2020 - 09:52
Actualització: 27.04.2020 - 11:52

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

El servei diplomàtic de la UE, dirigit per Josep Borrell, torna a ser a l’ull de l’huracà per les informacions que s’han publicat en diversos mitjans internacionals de prestigi, com ara The New York Times, Financial Times i The Times, segons les quals van retirar o suavitzar unes afirmacions d’un informe que tractava de la campanya de desinformació sobre el coronavirus per part de la Xina, precisament perquè van rebre pressions xineses.

Uns correus electrònics filtrats aquest cap de setmana indiquen que els principals assessors de Borrell van endarrerir la publicació d’un informe d’avaluació sobre la desinformació, arran de ‘la forta pressió’ de Pequín. La setmana passada l’informe fou reelaborat i fins divendres no el van publicar els funcionaris de la UE. Hi havien eliminat acusacions que eren descrites com a ‘descobriments clau’ i hi havien suavitzat les proves que evidenciaven que l’estat i membres del govern xinès hi estaven implicats.

Concretament, i segons The Times, l’informe deia en un fragment que fou eliminat: ‘La Xina ha continuat duent a terme una campanya de desinformació global per a desviar la culpa del brot de la pandèmia i millorar la seva imatge internacional. S’hi han observat tant tàctiques obertes com tàctiques encobertes.’

En una altra conclusió de l’informe s’alertava de ‘la contínua insistència dels funcionaris xinesos, fins i tot en el fet d’adreçar-se directament al govern francès amb missatges de desinformació’. I encara més: el diari britànic diu que entre les parts censurades de l’informe hi ha l’afirmació que ‘l’ambaixada xinesa a França va criticar la resposta francesa al virus’, i que el govern xinès també ‘va fer unes falses acusacions segons les quals els parlamentaris francesos, juntament amb funcionaris taiwanesos, havien proferit insults racistes contra el director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus’. Aquesta referència en l’informe es va eliminar, tot i que fou una polèmica pública, fins i tot amb una protesta formal del ministre d’Afers Estrangers francès, Jean-Yves Le Drian.

En l’informe de l’equip de Borrell també hi va haver canvis en el to per a no irritar la Xina. Per exemple, segons The Times, es va canviar ‘l’impuls continu i coordinat de les fonts oficials xineses per a desviar qualsevol culpa en el brot de la pandèmia’ per ‘l’impuls coordinat d’alguns actors, incloses les fonts xineses…’.

El diari nord-americà The New York Times va revelar que Esther Osorio, l’assessora de comunicació de Borrell, va demanar als funcionaris del servei d’acció exterior de la UE que suavitzessin les acusacions, i que Lutz Guellner, un alt funcionari d’aquest servei, va avisar: ‘Els xinesos amenacen amb reaccions si l’informe surt a la llum.’

L’afer ha causat un gran impacte a Brussel·les, tal com constata el Brussels Playbook d’avui, del periodista Florian Eder de Politico, un dels més seguits i influents a la capital comunitària.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies